شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

گیلان امروز- مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: برنامه جامعی به منظور مدیریت بحران‌های احتمالی در این استان تهیه و تدوین شده است و همه مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلف به تبعیت از تصمیم‌هایی هستند که در این زمینه گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا، امیر مرادی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آستارا بیان کرد: برای مقابله با وقوع بحران‌های احتمالی در استان گیلان برنامه‌هایی تدارک دیده شده است که باید دستگاه‌ها نسبت به اجرای آنها اهتمام داشته باشند و از فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان‌ها انتظار می‌رود آنها را از مدیران مطالبه کنند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در لاهیجان و بندر انزلی افزود: این حوادث نشان داد که اگر برنامه‌های مورد نظر به درستی اجرا شوند، فرمانداران به عنوان مسئولان اصلی مدیریت بحران در شهرستان‌ها می‌توانند به خوبی نسبت به برطرف کردن مسائل اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از جمله برنامه‌های تدوین شده را در بحث اطفای حریق برشمرد و اظهار کرد: با توجه به وسعت جنگل‌ها و مناطق چهارگانه در این استان و اهمیت حفظ و نگهداری این میراث ملی می‌طلبید که بیشتر تلاش کنیم و منظم‌تر و هماهنگ‌تر عمل نماییم.

وی ماده ۱۳ و ۱۴ قانون مدیریت بحران را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: با هماهنگی مدیران‌کل منابع طبیعی و محیط زیست استان گیلان به برنامه جامعی برای جنگل‌ها و مناطق چهارگانه رسیدیم که شرح وظایف هر یک از دستگاه‌ها در آن تبیین شده است.

مرادی با تاکید بر اینکه مسئول اصلی مدیریت عملیات‌ها فرمانداران هستند، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در هنگام بروز حوادث در جنگل‌ها فرماندهی میدان برعهده منابع طبیعی و در مناطق چهارگانه برعهده حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها است و از این رو باید تیم‌ها پیش‌بینی و هماهنگی لازم از قبل انجام شود.

وی با اشاره به ابلاغ برنامه‌ها و احکام مربوطه افزود: فرمانداران باید نیازهایی که شهرستان‌ها از بابت اطفای حریق دارند را احصا نمایند و دستگاه‌های ذی‌ربط بر اساس آن حداقل امکانات مورد نیاز را تدارک ببینند و نیروهای پشتیبانی مانند پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی و نیروهای مردمی را شناسایی و آموزش‌های لازم را ارائه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به تعیین مسئولیت نیروهای هلال احمر و سپاه پاسداران در هنگام بروز حوادث احتمالی بیان کرد: باید هماهنگی‌ها از قبل صورت گیرد تا در صورت گستردگی حوادث، از امکانات شهرستان‌های همجوار نیز استفاده شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در آستانه آغاز بارش‌های پاییزه و زمستانه قرار داریم، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته فرمانده عملیات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دستگاه‌های پشتیبان در این زمینه نیز مشخص و امکانات و تجهیزات مورد نیاز تعریف شده است.

مرادی یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته به هنگام بارش برف در محورهای مواصلاتی استان گیلان داشتیم، ۲۰ پایگاه در حوزه راهداری به نقاط آسیب‌پذیر اضافه شد که در نتیجه مشکلات پیشین را در آن نقاط شاهد نیستیم.

وی به مشکلات ناشی از جاری شدن سیل در استان گیلان اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته همچنین برای رودخانه‌های سیلابی این استان از محل بند  و  اعتباری گذاشته شد که کارهای خوبی انجام گرفت و امسال نیز برای نقاطی که همچنان مشکل دارند، از محل بند  ز  قانون بودجه اعتباری دیده خواهد شد. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: بنابر ماده ۲ و ۱۶ قانون مدیریت بحران همه امکانات موجود در اختیار بخش‌های دولتی و خصوصی در این راستا باید شناسایی و در قالب بانک اطلاعی جمع‌آوری شود، همچنین نسبت به برگزاری نشست‌های توجیهی با مالکان آنها اقدام لازم باید مد نظر باشد تا در زمان بحران مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران به معنی تجمیع امکانات و تجهیزات موجود است، اظهار کرد: باید برای مقابله با بحران‌های احتمالی پیشگیری به موقع انجام شود و مدیران دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه به یکدیگر کمک کنند که پیش‌نیاز آن شناخت درست مخاطرات و تمهید راه‌های دسترسی مناسب برای نیروهای امدادی و خدماتی در زمان بروز حوادث است.

استان گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی در فصول مختلف سال با مخاطراتی مانند جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر، رانش زمین، بارش سنگین برف، زلزله، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع روبه‌رو می‌شود و از این منظر جزو نقاط حادثه‌خیز کشور به شمار می‌رود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان