پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

وحیده اسماعیلی

در آستانه بازگشایی مدارس، بازار لوازم التحریر رشت در بی رونقی فروش به سر می‌برد. گزارشات از کاهش ۵۰ درصدی فروش لوازم التحریر و قدرت خرید خانواده‌ها در بازار رشت حاکی است.

 در حالیکه سالهای گذشته همزمان با شروع شهریور و حتی در روزهای ابتدایی مهرماه، حضور مردم برای خرید لوازم‌التحریر، کیف، کفش، لباس فرم مدرسه، جان دوباره و رونقی به بازارها می‌داد، امسال بازار لوازم التحریر و سایر ملزومات مدرسه کسادتر از همیشه است.

در این میان با وجود اینکه بازار دستفروش‌ها و نمایشگاه‌های فروش ویژه نیز در کنار واحدهای صنفی لوازم التحریر داغ و پر رونق می‌شد و خانواده‌ها ساعتی را برای خرید در شلوغی و صف واحدها به انتظار خرید می‌ماندند، اما امسال از جیب پر والدین و صفهای طولانی و خریدهای متنوع دفتر و مداد برای دانش‌آموزان خبری نیست. افزایش قیمتها و گرانی سایه سنگینی بروی بازار لوازم التحریر رشت‌انداخته است.

خانم صدیقی که به همراه دو فرزندش در راسته لوازم التحریر بازار رشت نیم نگاهی به قیمتها دارد به مرور می‌گوید: امسال قیمت انواع دفتر و خودکار و مداد چند برابر شده. هر دو فرزندم دانش آموز هستند و هر کدام حداقل ۵ دفتر مختلف و انواع مداد و خودکار نیاز دارند.

او با گلایه از افزایش قیمتها اضافه می‌کند: به ناچار برای فرزندانش برخی از لوازم از جمله مداد رنگی و وسایل کار دستی را مشترک خریداری می‌کند تا هزینه‌های خریدش بالا نرود.

پدر و مادر جوانی نیز که به همراه دانش آموز کلاس اولی خود لیست به دست در مقابل بساط یکی از مغازه‌ها ایستاده‌اند، لیست لوازم مورد نیاز دانش آموز کلاس اولی خود را به مرور نشان می‌دهند و می‌گویند: با گران شدن اجناس مدارس همه امکانات و تجهیزات کمک آموزشی که می‌بایست خودشان در اختیار دانش آموز قرار بدهند را از خانواده‌ها طلب می‌کنند.

آقای حسینی پور ادامه می‌دهد: به غیر از انواع دفتر و مداد، ما باید طبق این لیست حتی دستمال کاغذی، چسب، کاغذ امتحان سفید و رنگی، الکل و سایر وسایل کمک آموزشی مربوط به تدریس ریاضی را به مدرسه تحویل دهیم.

این اولیاء با تأکید به اینکه همه خانواده‌ها قادر به تهیه این لوازم نیستند از آموزش و پرورش خواست در این خصوص نظارت بیشتری داشته باشد.

 

کاهش قدرت خرید مردم

در حالیکه در دوسال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، بازار لوازم التحریر کم رونق بوده و بیشترین ضرر در ایام کرونا به این صنف وارد شد، امسال انتظار می‌رفت با حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها، صنف لوازم التحریر شاهد فروش بیشتری باشند اما به گفته نایب رییس اتحادیه لوازم التحریر رشت، علیرغم حضور مشتری، فروش به شدت کاهش داشته است.

نایب رییس اتحادیه لوازم التحریر با اشاره به عرضه اجناس خارجی در این صنف اضافه می‌کند: علاوه بر گران قیمت بودن اجناس خارجی، تولیدات داخلی هم جوابگوی نیاز بازار نیست. مضاف براینکه دفتر و مداد تولید داخل هم با مواد اولیه خارجی چینی در مرکز استان و تهران تولید می‌شود و در این بخش نیز افزایش قیمت شدیدی را شاهد هستیم و اصلا ثبات قیمتی وجود ندارد.

«عبداله بهاری» نایب رییس اتحادیه صنف لوازم التحریر رشت به مرور از کاهش ۵۰ درصدی خرید لوازم التحریر نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

بهاری با بیان اینکه امسال بازار لوازم التحریر با افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمتها مواجه شده و شیب قیمتها نسبت به سال گذشته تندتر است به کاهش میزان قدرت خرید مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: قبلا خانواده‌ها در خرید لوازم مورد نیاز مدرسه، متنوع‌تر خرید می‌کردند و قدرت خرید بیشتری داشتند، اما امسال از خرید متنوع دفتر و انواع خودکار و مداد رنگی و … خودداری کرده‌اند.

 نایب رییس اتحادیه لوازم التحریر با اشاره به عرضه اجناس خارجی در این صنف اضافه می‌کند: علاوه بر گران قیمت بودن اجناس خارجی، تولیدات داخلی هم جوابگوی نیاز بازار نیست. مضاف براینکه دفتر و مداد تولید داخل هم با مواد اولیه خارجی چینی در مرکز استان و تهران تولید می‌شود و در این بخش نیز افزایش قیمت شدیدی را شاهد هستیم و اصلا ثبات قیمتی وجود ندارد.

 بهاری به کاهش قدرت خرید خانواده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: علیرغم اینکه در بازار خانواده‌ها و مشتریان در رفت و آمد هستند اما قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش داشته است. این مساله در تدوام فعالیت واحدهای صنفی اثر منفی گذاشته به طوریکه از حدود ۳۰۰ واحد صنفی لوازم التحریر شهرستان رشت، هنوز تعدادی از همکاران نتوانستند بعد از تعطیلی اجباری کرونا، کرکره‌های مغازه‌های خود را بالا بدهند.

لازم به ذکر است؛ روز گذشته معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان از آغاز طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۷ شهریور تا ۱۵ مهر ماه در گیلان خبر داد و گفت: بازرسان صنعت، معدن و تجارت گیلان در آستانه بازگشایی مدارس استان، نظارت بر بازار را تشدید کرده‌اند.

«علیرضا حسینیان» افزود: ۱۲۰ بازرس در قالب ۶۰ گروه، علاوه بر نظارت بر قیمت گذاری بازار، رسید‌ها و درصد سود فروش وکیفیت و استاندارد کالا‌ها را رصد می‌کنند. تاکنون نیز ۲۰۰ پرونده تخلف شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شده است.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان