جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

گیلان امروز- جاده جنگلی عباس آباد-کلاردشت یکی از شگفت انگیزترین محورهای گردشگری ایران و جهان باکمبود امکانات رفاهی و خدماتی نظیرسیستم روشنایی،علائم رانندگی،گاردریل،اورژانس ۱۱۵، پایگاه امداد و نجات، سرویس بهداشتی و مشکلاتی چون سقوط سنگ و پراکندگی زباله مواجه است که بایدبرای رفع آنها تدابیری ویژه ای اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا ، این محور جنگلی حدود ۳۵ کیلومتری حلقه اتصال استان های البرز ، تهران به  مناطق جنگلی، جلگه ای، ساحلی غرب مازندران و استان گیلان است، این مسیر به علت گذر از میان جنگل های انبوه و سرسبز البرز مرکزی منطقه هیرکانی مملو از  رویشگاه گونه های ارزشمندی مانند در ختان سربه فلک کشیده راش، توسکا و شمشاد است و هر  گردشگر داخلی و خارجی با عبور از آن و دیدن مناظر زیبا و آب و هوای خنک و مطبوع و با طراوات آن زیباترین خاطره زندگی در دفترچه خاطرات سفر او نقش می بندد.

این محور ارتباطی جنگلی به خاطر برخورداری از همین زیبای های شگفت انگیز، بدیع و  بی نظیر است که از  آن به عنوان یکی از زیباترین راه های جهان توصیف و یاد می کنند  و اغلب مسافران، گردشگران داخلی و خارجی که مقصد سفرهایشان کلاردشت، شهرهای ساحلی رامسر ، تنکابن ، عباس آباد و حتی استان گیلان باشد پس از گذر از جاده کرج - چالوس و رسیدن به محدوده کندوان شهر مرزن آباد چالوس از همین راه جنگلی و پرجاذبه آمد و شد دارند.

اهمیت این مسیر فقط به  این ویژگی ها محدود نمی شود بلکه با مروری به سوابق ادوار گذشته به طور کامل مشخص است  هرگاه در خطه غربی مازندران به ویژه  شهرستان چالوس حوادث طبیعی از جمله  سیلابی رخ دهد و سبب انسداد جاده کرج - چالوس محدوده مرزن آباد تا چالوس شود در این ایام خاص از  این گذرگاه جنگلی برای هدایت مسافران و گردشگران استفاده می شود.

مهم تر اینکه، غرب مازندران از دیرباز تاکنون به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز جنگل های سرسبز منطقه هیرکانی، دریای خزر ، آثار تاریخی و طبیعی مانند قلعه مارکوه ، کاخ موزه، مجموعه آبگرم معدنی در رامسر، تپه کلار در کلاردشت، حمام های تاریخی در عباس آباد و وجود ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر و صدها مورد جاذبه های گردشگری، خاستگاه  مسافران داخلی و خارجی به ویژه شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس بوده است و بنابراین تقویت امکانات، تجهیزات و رفع نقاط حادثه خیز این محور می تواند گامی موثر برای تسهیل در عبور و مرور گردشگران و سفری امن و پرخاطره برای آنان به شمار آید.

به عنوان نمونه، مسافران و گردشگران خارجی زمانی که از راه هوایی وارد فرودگاه رامسر می شوند پس از گشت و گذار در این شهر که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد برای بهره مندی از آب هوای خنک کوهستانی، اغلبشان تمایل دارند شب ها در کلاردشت بیتوته کنند که ترجیح می دهند برای لذت بردن از مناظر زیبا و شگفت انگیز و کوتاهی مسیر ، راه جنگلی عباس آباد منتهی به کلاردشت را  برگزینند و ضرورت دارد مسوولان امر برای رفع این نقاط حادثه خیز و تقویت امکانات و تجهیزات این محور تدابیر ویژه ای  بیندیشند.

این جاده جنگلی کم نظیر غرب مازندران به اعتقاد شماری از گردشگران داخلی و خارجی، جهانگردان، تورگردانان و کارشناسان گردشگری، یکی زیباترین محورهای جنگلی و گردشگری جهان محسوب می شود که با هدف توسعه صنعت گردشگری ضروری است برای آن نقشه راه گردشگری تهیه و تدوین شود. 

پراکندگی زباله در حاشیه محور ، نداشتن سرویس بهداشتی ، عدم پوشش دهی تلفن همراه ، نداشتن نماز خانه ، عدم استقرار پایگاه ثابت امداد و نجات ،اورژانس ۱۱۵  ، محرومیت از سیستم روشنایی ، وجود دست اندازهای تند و پیچ های خطرناک ، معبر کم عرض و باریک ،نداشتن گاردریل و نیز اماکن خدماتی و پذیرایی از جمله چالش هایی است که به گفته گردشگران، این محور را به یک گذرگاه گردشگری غیر ایمن تبدیل کرده است.

رضا مهربانی گردشگر تهرانی در گفت و گو با ایرنا به کمبودهای امکانات رفاخی و خدماتی در این محور جنگلی اشاره کرد و گفت : این محور گردشگری زیباترین جاده در جهان است اما امکانات گردشگری آن متناسب با شمار گردشگران و این محور ارتباطی نیست.

وی اظهارداشت: در این محور باید پایگاه های امداد و نجات و اورژانس در همه ایام شبانه روز حضور داشته باشند چون حوادث خبر نمی کنند بنابراین با ارایه امکانات رفاهی صنعت گردشگری منطقه نیز توسعه می یابد.

وی نداشتن سرویس بهداشتی و سیستم های روشنایی  و راهنمایان گردشگری را از دیگر نیازهای این محور مهم گردشگری ایران برشمرد و خاطرنشان کرد : حفظ این محور جنگلی با هدف توسعه صنعت گردشگری نیازمند داشتن نقشه راه است تا بر جذابیت طبیعی این محور بیفزاید.

مریم مقدم اصفهانی مسافری از خمینی شهر اصفهان که با خانواده اش به کلاردشت و رامسر سفر کرده است ، گفت : بله گفته کارشناسان میراث فرهنگی این محور جنگلی زیباترین جاده طبیعی دنیاست اما رسیدگی همه جانبه به این آن از جنبه های رفاهی و خدماتی چندان مطلوب نیست.

این دانشجوی کارشناسی ارشد میراث فرهنگی  پیشنهاد داد : به طور معمول باید برای چنین چاده های جنگلی بکر و طبیعی و منحصر بفرد باید سامانه تبلیغاتی ویژه در شبکه اجتماعی ایجاد شود تا شمار گردشگران خارجی از این محور سال به سال افزایش یابد.

وی تاکید کرد : دیگر ملزومات و خدمات رفاهی اعم از سرویس های بهداشتی و حضور پایگاه های امداد و نجات و رفع نقاط حادثه خیز ، حضور مداوم نیروهای انتظامی و ساماندهی دکه های حاشیه باید بیشتر مدنظر مسوولان نهادهای مربوط قرار گیرد.

 

سقوط سنگ در صدر جدول مشکلات این محور

سقوط سنگ از ارتفاعات به روی خودروهای در حال گذر به عنوان یکی از حوادث تلخ و تاسف باری است که سه ماه گذشته چندین مورد در این محور گردشگری غرب مازندران رخ داده است.

رییس جمعیت هلال احمر عباس آباد در این باره گفت: فقط طی یک هفته گذشته در این محور ۲ مورد حادثه سقوط سنگ از ارتفاعات به روی خودروهای گذری رخ داده است که خسارت مالی بر جا گذاشته است.

محسنی همچنین به واژگونی یک موتورسیکلت و سقوط یک دستگاه خودرو به دره های  این محور جنگلی اشاره کرد که سرنشیسنان آن مصدوم شدند.

وی ادامه داد : نگرانی های ناشی از موقتی بودن پایگاه امداد و نجات با توجه شلوغی این مسیر ارتباطی در تمامی فصول سال از یکسو و ریزش کوه ، رانش زمین و نیز افتادن درختان در حاشیه محور با هر بارندگی و تندباد از سوی دیگر از جمله مواردی است که باید برای رفع آن تدبیر شود.

رییس جمعیت هلال احمر عباس آباد با اشاره به اینکه پایگاه امداد و نجات با استقرار یک کانکس آهنی و یک خودرو و سه نیروی امداد و نجات به طور موقت آن هم در فصول تابستان و نوروز فعالیت دارد، خاطرنشان کرد : در صورت وقوع حوادث در فصول پاییز و زمستان که مسافران زیادی در این ایام از این محور دیدن می کنند امکان ارایه خدمات به آنان ممکن  نیست.

جواداصلانی سرپرست جدید فرمانداری عباس آباد برای چرایی علت وقوع این حوادث با برگزاری نشستی به مسوولان دست اندرکار برای جلوگیری از سقوط این سنگ ها از ارتفاعات به کف جاده ضرب الاجل یک هفته ای تعیین کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از این نشست بازدیدی هم  به اتفاق مسوولان  از نقاط حادثه خیز این راه ارتباطی انجام گرفت و متاسفانه علاوه بر مشاهده خودروهای خسارت دیده در کنار این جاده بلکه سنگ های معلق  هم در دامنه عرصه های جنگلی این مسیر دیده شد و  احتمال دارد با هر بارندگی و طوفان شدید این سنگ ها حرکت کنند و پس از سرازیر شدن به پایین دست تلفان جانی و نیز مالی برای عابران سواره رو در این مسیر برجای بگذارند.

وی  وجود درختان در حاشیه این مسیر ارتباطی را از دیگر عوامل تهدید کننده این مسیر ارتباطی مطرح و توضیح داد : در گذشته هم این گونه بوده با هر بارندگی و بادی علاوه انتقال حجم انبوه گل و لای به سطح جاده بلکه شاهد شکستگی تنه و شاخ و برگ درختان در این محور جنگلی بوده ایم و همین عوامل سبب انسداد این مسیر و در پی آن نارضایتی و سرگردانی مردم بومی و مسافران و گردشگران در این راه ارتباطی بوده ایم.

سیدمحمود حسینی پور نوری استاندار مازندران محور ارتباطی کلاردشت - عباس آباد را به عنوان حلقه اتصال کریدور کوهستان به جلگه و ساحلی توصیف و تاکید کرد : از آنجایی که این مسیر گذرگاه خیلی از مسافران، گردشگران داخلی و خارجی است بنابراین باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این راه تقویت شود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان