جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

بخش اقتصاد- نماینده لنگرود در مجلس درباره اهمیت به روز بودن ماشین آلات معدنی کشور گفت: امروزه یکی از الزامات کسب درآمد در حوزه معادن در دسترس بودن ماشین آلات است. اینکه ما محل کسب ثروت را داشته باشیم، اما ابزار لازم را برای دسترسی و استفاده از آن ثروت را نداشته باشیم، یکی از بدترین شیوه های مدیریت در دنیا است. به دلیل اهمیت این موضوع، مجلس به آن ورود کرد و مصوبه ای برای واردات ماشین آلات معدنی به کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرد.

‌ پرویز محمدنژاد قاضی محله، در گفت و گو با اقتصادآنلاین خاطرنشان کرد: مسئله اساسی ما این است که آن چیزی که مجلس مدنظر دارد و برنامه بلند مدتی برای آن در نظر گرفته خیلی توسط مسئولان اجرایی جدی گرفته نمی شود. بر اساس قانون مجموعه تجهیزات و لوازمی که مورد نیاز مردم و تولید کنندگان است اگر در داخل کشور وجود داشته باشد، یا قابلیت ساخت در داخل را داشته باشد، مشمول ممنوعیت واردات میشود، علاوه بر این در قانون قید شده که اگر ساخت آنها در داخل کشور وجود داشته باشد، اما این تولید کفاف نیازهای کشور را نکند باز هم باید واردات صورت بگیرد؛ اینکه فقط باید محصول ساخت داخل در کشور استفاده شود را در قانون نداریم.

به گفته این مقام مسئول بر اساس این قانون خیلی راحت می‌توان تصمیم‌گیری کرد؛ چون خیلی شفاف در قانون بیان شده که اگر تولید داخل کفاف نیاز داخل را نکند، امکان واردات وجود دارد.

محمد نژاد با بیان اینکه لیست کالاهای تولید داخل نیز همگی موجود است، تاکید کرد: با توجه به این شرایط نباید مانع خاصی برای واردات محصولات خارجی وجود داشته باشد. ما برای رفع این مشکلات از ظرفیت مناطق آزاد هم می توانیم، استفاده ‌کنیم. با این شیوه می توان این ماشین آلات را با نصف قیمت و بدون پرداخت حقوق گمرکی به کشور وارد کرد. این واردات می‌تواند آورده خوبی برای کشور داشته باشد. ما در گیلان در حال فراهم کردن زمینه لازم هستیم تا از منطقه آزاد بندر انزلی استفاده کرده و تجهیزات مورد نیاز راهسازی و معادن را به این صورت وارد کنیم.

وی ادامه داد: معنای سخنان رهبر معظم انقلاب برای ممنوعیت واردات کالای خارجی این نیست که جلوی واردات آن چیزی که نداریم و نمی توانیم داشته باشیم را بگیریم. ثروت زیادی در معادن سراسر کشور داریم ولی ابزار لازم برای رسیدن به این ثروت را در اختیار نداریم. نمی توان هدفی را تعیین کرد ولی از ابزار لازم برای رسیدن به آن هدف استفاده نکرد.

محمد نژاد افزود: متاسفانه به دلیل اینکه تولید داخلی ماشین آلات معدنی را نداشتیم، ممنوعیت واردات ماشین آلات منجر به بروز مشکل برای ما شده، باید این گره باز شود. امروز نیاز به ثروت، انباشت ثروت و درآمد کافی حداقل برای اعتبارات هزینه ای که در کشور بیداد می کند، داریم.

نماینده لنگرود در مجلس در ادامه گفت: این استدلال که واردات ماشین آلات معدنی ارز بری دارد اصلا منطقی نیست. آیا نتایج استفاده از این ماشین آلات در کشور بررسی شده است؟ ماشین آلاتی که قرار است وارد شود و معادن را فعال کند اشتغال به کار جوانان ما را به دنبال خواهد داشت، می ‌تواند در تولیدات داخلی به عنوان مواد اولیه مورد استفاده کارخانجات و شرکتهای مختلف و متعدد مورد استفاده قرار بگیرد  و علاوه بر این تولیدات این معادن می‌تواند به صادرات منجر شود.

محمدنژاد با بیان اینکه لازمه راه‌اندازی معادن؛ واردات ماشین آلات معدنی است، افزود: راه اندازی معادن می تواند جلوی خام فروشی را بگیرد. هم اکنون نفت رو به صورت خام صادر می کنیم در حالی که تنها درآمد کشور ما از فروش نفت و میعانات گازی است و ما صادرات دیگری نداریم. این خام‌فروشی بد است، اینکه ما خودمان را در این موضوع قفل کنیم که واردات ماشین آلات معدنی ارز از کشور خارج می کند و نتیجه آن را بررسی نکنیم اشتباه بزرگی است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: کشور های مختلف دنیا نتایج حاصل از استفاده از این ماشین آلات را بررسی می‌کنند، این ماشین آلات از الزامات تولید هستند  و قطعاً ارز آوری آنها بیشتر از هزینه‌ای است که برای خرید آنها صرف می شود. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ماشین آلات حوزه معدن راهسازی ماشین آلات حوزه مصنوعات ماشین آلات حوزه کشاورزی دیگر توان استفاده ندارند و اصلاً استاندارد نیستند. هزینه هایی که قرار است برای تعمیر آنها صرف شود اصلاً مقرون به صرفه نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با توجه به این شرایط بهترین راهکار واردات ماشین آلاتی است که در داخل کشور تولید نمی شود یا به اندازه کافی تولید نمی شود. دلیل این مشکل این است که تنگ نظری ها در حوزه واردات و صادرات وجود دارد و برخی اوقات عوامل آن ها آنقدر نفوذ دارند که می توانند جلوی واردات را به کشور بگیرند.

محمد نژاد خاطر نشان کرد: معدن از جمله بازوهای صنعتی است که یکی از نتایج رونق آن اشتغال به کار بالای جوانان ما است، با توجه به اینکه یکی از مهمترین معضلات اجتماعی امروز ما بیکاری جوانان تحصیل کرده است؛ معدن و مجموعه فعالیت های مرتبط با معدن بزرگترین منبع جذب جوانان برای کار محسوب می شوند. بسیاری از این جوانان ما تحصیلات بالایی دارند و می توانند در حوزه معدن مشغول به کار شوند اما اینکه اشتغال آنها لنگ ماشین آلات معدنی باشد به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان