پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

هادی تیز هوش تابان رییس اتاق باز گامی گیلان در محل سرای تجاری در آستراخان که میزبان سرکنسول ایران در آستراخان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس و جنعی از تجار گیلانی بود گفت : منطقه ویژه اقتصادی لوتپس آستراخان و بنادر گیلان محرک کریدور شمال جنوب و توسعه اقتصادی است .

بنا به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی گیلان ؛ هیات اعزامی تجاری گیلان که با اولین پرواز مستقیم رشت آستراخان عصر یک شنبه رشت را به مقصد آستراخان ترک کردند در برنامه کاری خود امروز سه شنبه ۱۱ مرداد ماه در محل سرای تجاری در نشست مشترک با آقای سرگی میلوشکین مدیر عامل منطقه آزاد لوتوس آستراخان حضور یافته و طرفین به پتانسیل ها و نقاط مشترک اقتصادی دیدگاه و برنامه های خود را مطرح کردند .
این نشست که با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان صورت گرفت ؛ ابتدا رییس اتاق بازرگانی گیلان که مدیرعاملی سرای تجاری و ریاست اتاق مشترک ایران و روسیه را عهده دار است ضمن تاکید بر شکل گیری دور جدیدی از روابط اقتصادی میان ایران و روسیه که نشانگر بالا بودن سطح روابط سیاسی مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز دارد گفت :
منطقه ویژه اقتصادی لوتوس دارای امکانات خوب در جنوب روسیه است ، ما ایرانیان را تشویق می کنیم که در منطقه اقتصادی لوتوس سرمایه گذاری کنند ، اما از سویی علاقمند هستیم طرف روسی هم در پروژ های زیرساختی و اقتصادی مارس مایه کذاری کند ، چرا کاملا سرمایه گذاری در ایران دارای برگشت اقتصادی و از همه مهمتر دارای تضمین و امنیت بالای سرمایه گذاری است و در بالاترین سطح قرار دارد ، تا جایی که می توان حتی اطمینان داد سرمایه گذاری در ایران امنیت بسیار بالایی به مراتب از اکثر کشورهای دنیا دارد .
به گفته وی بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و امکانات زیرساختی این بندر ، لنگر گاه بندر انزلی ، بندر آستارا و امکانت صنعتی و کشاورزی همراه با نقش گیلان در کریدور شمال جنوب بستری مستعد برای ترازیت کالا و فعالیت های اقتصادی کشور های منطقه و اوراسیا است .
هادی تیزهوش تابان راه اندازی پرواز مستقیم رشت آستراخان روسیه را گامی در جهت توسعه زیرساخت های اقتصادی در زمینه تسهیل تجارت و توسعه مبادلات تجاری دانست و افزود :
هیات حاضر در این نشست با اولین پرواز رشت آستراخان به این استان سفر کردند ، این سفر از تهران به مسکو و سپس آستراخان شش ساعت در هوا به طول می انجامید اما از رشت برای مسافر یک ساعت و ۴۵ دقیقه است که چنین بعدی از مسافت برای تاجر و فعال اقتصادی بسیار ارزشمند است.
رییس اتاق بازرگانی گیلان به تلاش برای حفظ این پرواز تاکید کرد و از مقامات روسی در آستراخان خواست :امیدوارم با حمایت طرف روسی و شخص آقای میلوشکین که سابقه همکاری بسیار مثبت با طرف ای انی دارد بتوانیم این پرواز را ماندگار کنیم.

کالاهای ایرانی دارای کیفیت و پایین تر از کشورهای دیگر نیست

سرگی میلوشکین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی آستراخان در جمع هیات تجاری گیلان پر آستراخان با اشاره به اینکه علاقه ما توسعه مبادلات اقتصادی با گیلان است چون این استان به جهت سابقه تجاری دارای رابطه اقتصادی قدیمی و صمیمانه با آستراخان روسیه است به تقویت روابط و فعالیت ها در بعد های مختلف از جمله حمل و نقل دریایی و لجستیکی و زیرساختی اشاره کرد و گفت :
ما می‌دانیم ایرانی‌ها دارای قدمت چهارهزارساله در امر تجارت هستند و ما باید از تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده کنیم.
وی افزود : یک شرکت ایرانی به نام «رزا» از مجموعه هلدینک گلرنگ قطعه زمینی را در منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» دریافت کرده و در حال احداث کارخانه برای تولید انواع شامپوها، صابون‌ها و انواع شوینده‌های خانگی است . این اولین شرکت ایرانی است که در این منطقه ثبت‌شده است و فعالیت این شرکت می‌تواند نمونه‌ای باشد برای شرکت‌های ایرانی تا بتوانند در این منطقه فعالیت کنند .
وی آستراخان را یکی از مکان های مورد علاقه بازرگانان ایرانی دانست و با بیان اینکه کار بزرگ ما در این استان تجارتو حمل ‌ نقل است و دولت روسیه به دنبال توسعه زیرساخت های تجاری است اظهار داشت :
از دوست عزیزمان آقای تیزهوش که به توسعه روابط ایران روسیه تشکر میکنم ایشان در طول سال ها برای توسعه همکاری ها با روسیه تلاش داشته اند.
وی در ادامه به انجام موافقت نامه با منطقه ازاد انزلی طی ۷ سال پیش اشاره داشت و همچنین به انجام دیگر موافقت نامه که در راستای افزایش روابط تجاری بین ایران و روسیه از طریق گیلان و آستراخان پرداخت ‌عنوان کرد : البته آقای آ کوچکیان خیلی در بالا بردن سطح روابط تلاش کردند که باید از ایشان هم تشکر کنم‌.
وی از دسترسی شرکت‌های تولیدی و صنعتی در لوتوس به بازار روسیه اساره داشت و با تاکید بر اینکه سهام دار این شرکت ها می توانیم شرکت ثبت شده حقوقی ایرانی باشد در توضیحی بیشتر در این باره یاد آور شد :
پس از ثبت شرکت در لوتوس می توان زمین اجاره کرد و برای ایجاد سرمایه گذاری هم اگر همین امروز شروع کنید تا سال ۲۰۶۳ یعنی ۴۰ سال دیگر می توانید به صورت اجاره زمین را در اختیار داشته باشید و زمین هم با قیمت ارزان و برای ۲۰ هکتار زمین سالانه ۵ هزار دلار پرداخت می کنید که باید به صورت روبل پرداخت شود و پس از ۴۰ سال هم می توانید زمین را خریداری کنید و از مزایای مالیاتی و گمرکی هم برخوردار خواهید بود .
به گفته وی با این رویه می توان حتی در مناقصات و ورود محصول به فروشگاههای روسیه هم برخوردار شد .
حتی می توانبد در منافصات روسیه شرکت کرده و محصولات خود را وارد فروشگاه های روسیه کنید
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس از ورود شرکت محور طلایی برای ایجاد انبار برای تخلیه و بارگیری کالاهای فاسد شدنی در آستراخان اشاره داشت و گفت :
ما فکر می کنیم با راه اندازی کریدور شمال جنوبی تبادل کالا افزایش می یابد ضمن اینکه چون کیفیت محصولات ایرانی بالاست می توانیم از ظرفیت بخش کشاورزی گیلان برای واردات کالاهای کشاورزی استفاده کنیم .
میلوشکین به راه اندازی انبارهای خشک و یخچالی در منطقه لوتوس و تمایل برای مذاکره و سرمایه گذاری از طرف ایرانی تاکید کرد و ادامه داد :
ما همچنین برای مرحله دوم منطقه جدید برای سالانه ۲۰ میلیون تن بار برنامه ریزی کردیم و اکنون هم در حال مذاکره با بانک ها برای احداث مرحله دوم هستیم که حدود ۷۰۰ میلیون دلار قیمت بندر دوم است و پروژه ای بسیار بزرگ که نیازمند شرکای جدی خارجی هستیم .
به گفته وی کار سوم در لوتوس توسعه کریدور حمل و نقل شمال جنوب است که دنبال تاسیس اپراتور واحد برای این بندر هستیم و وقتی که در ایران بودیم با دبیر شورای مناطق ازاد آقای سعید محمد در رابطه با تحرک بخشیدین این کریدور در انزلی چابهار و لوتوس به عنوان هماهنگ کننده کالا و تجارت از طریق هند - ایران روسیه ، گفتگو کردیم و به توافق رسیدیم زمین را در انزلی و چابهار برای ایجاد انبارداری تاسیس و دفتر اجاره کنیم.
وی از تلاش طرف روسی برای بالا بردن سطح مراودات تجاری و توافق با بنیاد مستضعفان و تاسیس و ایجاد شرکت مشترک طی دو‌ماه آینده که سند آن امضا و شروع خواهد شد اضافه کرد :
تکلیف این شرکت مشترک بر اساس استاندارهای مشترک و تامین کالا و بار است . مرحله دوم کار این شرکت مشترک خرید ماشین آلات است.
ما قصد داریم به هند و سپس ایران برای بررسی موارد حمل و‌ نقل سفر کنیم .
سرگی میلوشکین پرواز مستقیم رشت را یک کار بزرگ برای تجارت و حتی امکانی برای سفر گردشگران دانست و خاطر نشان کرد :
این اقدام اتاق گیلان هم برای روسیه و ایران جذابیت خواهد بود .
وی در خانمه گفت : ما با نمایندگان شرکت ها همکاری را شروع کردیم ، ما باید با هم حرکت کنیم ، همسایه ها برخی مواقع از عضو خانواده نزدیک تر هستند و ما با شما همسایگی نزدیکی از گذشته داریم .

قطار توسعه اقتصادی ایران و روسیه با هیچ سنگی متوقف نمی شود
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه در جمع تجار گیلانی که با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس در محل سرای تجاری ایرانیان برگزار شد به توسعه مناسبات گیلان و روسیه و تلاش آقای تیز هوش تابان رییس اتاق گیلان پرداخت و گفت : قطار توسعه اقتصادی ایران و روسیه با هیچ سنگی متوقف نمی شود و هر چه بیشتر سنگ پرتاب می شود مطمئن هستیم که مسیر راه را درست پیموده ایم و با حرکت قطار دوست و دشمن هر دو سنگ می زنند ، ولی قطار با این سنگ ها متوقف نخواهد شد بلکه سرعت آن بیشتر می شود به یاری خداوند سرعت قطار آنچنان زیاد می شود که کسانی سنگ می کنند ناامید می شوند .
سرکنسول ایران در آستراخان با درخواست از آقای ملوشکین جهت حمایت بیشتر از پرواز رشت آستراخان افزود : این پرواز یکی از حلقه های مهم کریدور شمال جنوب تلقی می شود.
وی افزود : رییس کشتیرانی جمهوری اسلامی ، مدیر عامل منطقه آزاد انزلی ، یاد کرده باشم از آقای امانی که بسیار تلاش داشته اند و نیز اقداماتی که در جهت ارتباطات دانشگاهی حتی به صورت وبینار داشتیم
در زمینه های اقتصادی فعالیت های گسترده ای انجام سد ، گلرنگ کمک شد تا طرحش سریعتر جلو برود از اقای میلوشکین تشکر کنم که در موارد بندری و منطقه ما را یاری کردند ، اقای ملوشکین با تمام وجود کار می کند و در این ه راجب ایشون بیشتر خواهید شنید ، بنیاد مستضعفان آقای فلاح تشریف آوردند ، جناب استاندار آستراخان با هیاتی با تهران رفتند ، زمینه ها آماده برای کار بیشتر است
آستراخان می تواند مرکز عملیات توسعه مناسبات ایران و روسیه باشد، این ساختمان با گسترش فعالیت خود با تلاش آقای تیزهوش و‌نگاه بلند مدتی که داشته اند برای حضور محصولات ایرانی و توسعه تجارت نقش بسزایی را ایفا نماید .
آ کوچکیان گیلان و آستراخان را از حلقه مهم کریدور شمال جنوب تلقی کرد و به نقش این دوپایتان در بازار های منطقه و حضور در بازار بزرگ ‌اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره داشت و گفت :
وظیفه داریم از تجار که سرمایه های عزیز کشور ما هستند و در این نشست هم حضور دارند شرایط فعالیت را تسهیل کنیم و‌حدی در صدور ویزا در کمترین زمان ممکن هر کدام از طرفین نقش خودمان را به خوبی دنبال نماییم .
سرکنسول ایران در آستراخان روسیه در خاتمه اظهار کرد :
ما باید به آینده نگاه داشته باشیم و حرکت کنیم و تلخی گذشته را با شیرینی جایگزین کنیم ، قطعا امروز جمهوری اسلامی با قدرت هر چه بیشتر در بازارهای هدف حضور خواهد داشت .
هیات اعزامی پس از پایان نشست با همراهی آقای ملوشکین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی از زیر ساخت و تعدادی از صنایع از جمله کارخانه کشتی سازی لوتوس بازدید کردند .

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان