چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
Wednesday, 24 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]
رییس اتاق بازرگانی گیلان در جمع مقامات آستراخان :

کاهش جدی موانع تجاری ایران و روسیه در ماههای اخیر

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ چاپ

هادی تیز هوش تابان رییس اتاق بازرگانی گیلان در محل سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه در جمع مقامات استان آستراخان از تعامل مشترک طرف روسی با سازمان توسعه تجارت و سفارت ایران در روسیه برای کاهش موانع تجاری یاد کرد و گفت : کاهش جدی موانع تجاری در ماههای اخیر به عنوان یک اتفاق بزرگ برای توسعه مبادلات تجاری دو‌ کشور است .

هیئت تجاری گیلان در سفر به آستراخان روسیه صبح امروز با حضور در محل سرای تجاری ایرانیان با مدیران ارشد و اقتصادی استان آستراخان دیدار و گفتگو کردند .
در این دیدار آقای دنیس آفاناسیف معاون هیئت دولت و آقای استانیسلاو سینچنکو رییس اتاق بازرگانی استان آستراخان در جمع تجار و بازرگانان گیلانی و کشور که در راس هیئتی به سرپرستی هادی تیز هوش تابان رییس اتاق بازرگانی به این استان جنوبی فدراسیون روسیه سفر کرده اند، حضور داشتند .
رییس اتاق بازرگانی گیلان در این نشست ضمن تاکید بر روابط رو به گسترش تجاری میان ایران و روسیه خصوصا در سال های اخیر و نگاه توسعه محور طرف روسی از جمله مسوولان دولتی استان آستراخان گفت :
هیات تجاری گیلان عصر دیروز با اولین پرواز رشت به آستراخان وارد این استان شده است و تمام تلاش طرف ایرانی در گیلان برقراری و تداوم این پرواز و انتظار از رویکرد همراهی محور همیشگی مقامات روسی علی الخصوص سفارت روسیه در ایران است که البته ما از این همراهی و همکاری که همواره از سوی مقامات روسی در ایران شاهد آن هستیم تشکر می کنیم .
رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به اینکه سابقه تاریخی گیلان ‌ آستراخان به جهت سابقه تجاری این دو کشور برای ما بسیار مهم است که در این بین دو استان گیلان و آستراخان در توسعه این روابط پیوسته نقش ماندگاری داشته اند تصریح کرد :
جا دارد از نگاه حمایتی آقای دکتر جلالی سفیر ایران در روسیه و از آقای آ کوچکیان سرکنسول سفارت ایران در آستراخان روسیه که برای اخذ مجوز پرواز رشت آستراخان تلاش داشته اند هم قدردانی کنم.
رییس اتاق بازرگانی گیلان به ملاقات اخیر آقای پوتین رییس جمهور روسیه با حضرت آیت اله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی اشاره داشت و از این دیدار به عنوان دیداری بسیار ارزشمند برای توسعه زیرساخت های اقتصادی و گشایش در توسعه مبادلات تجاری یاد کرد و اظهار داشت :
پرواز مستقیم رشت آستراخان روسیه یک زیر ساخت بسیار مهم برای تسهیل در فعالیت های تجاری برای بازرگانان و تولیدکنندگان است تا طرفین ضمن تسریع در مبادلات تجاری بتوانند در کمترین زمان ممکن در صورت حضور در بازارهای هدف دو طرف با یکدیگر همکاری داشته باشند .
تیز هوش تابان از این پرواز در این برهه تاریخی که تحریم ها همچنان بر اقتصاد ایران سنگینی می کند به عنوان اقدامی مثبت برای اقتصاد ایران در بازار هدف فدراسیون روسیه برشمرد و از تبلیغات منفی شبکه های معاند در روزهای اخیر به دنبال راه اندازی پرواز مستقیم رشت آستراخان اشاره داشت و یاد آور شد :
حملات رسانه ای برخی شبکه های خارجی معاند ، موجب علاقمندی بیشتری ما برای توسعه امکانات زیرساختی هست ، ما تلاش می کنیم در این شرایط با سیاست های حاکمیت که در راستای تقویت دوستی و همکاری با کشورهای همسایه مورد توجه دارد ، در این زمینه برنامه ها و اهداف خودمان را نیز تقویت نماییم.
وی از مزایای حمل بار با راه اندازی این پرواز در مسیر رشت آستراخان پرداخت و خاطر نشان کرد : در بخش تجاری از این پرواز استفاده ها خواهد شد ، علی رغم اینکه با جابجابی مسافر می توان تا ۴ تن کالا و‌محصول مورد نیاز بازار هدف که عموما کشاورزی و ساختمانی است راذحملذو نقل کرد .
به تاکید وی امروز فرصت برای تجارت ایران و روسیه کاملا مهیا است و دو کشور در بالاترین روابط سیاسی قرار دارند و با چنین روابط سیاسی تجارت هم باید افزایش یابد .
وی ادامه داد : ما در آستراخان دوستان دولتی بسیار گرانقدری داریم که از گذشته با ایرانی ها رابطه صمیمانه و دوستانه ای داشته اند و به این دوستی و پایبندی افتخار می کنیم .
رییس اتاق بازرگانی گیلان به برخی از مشکلات گذشته که اکنون با همکاری طرف روسی در آستراخان مرتفع شده است به ورود ایران به اتحادیه اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی و اعضای آن را کشور‌های بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل می‌دهند پرداخت و عنوان کرد :
از مشکلات ما بعد از اوراسیا موضوع گواهی های ct 3 بود که با پیگیری سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت ایران در روسیه حل شده است و اگر استعلام از گمرک آستراخان گرفته شود می شود تا صحت این مسائل را پیگیری کنیم .
وی به موضوع دیگری و مشکل سال قبل مربوط به مرکبات و سم زدایی محصولات کشاورزی و مشکلات کشاورزی صادراتی اشاره داشت و در این باره هم گفت : روسیه دارای استاندارد هایی برای واردات محصولات غذایی است و ایران هم تلاش می کند تا محصولات غذایی و کشاورزی را منطبق با بازار هدف
کریدور شمال جنوب با نقش گیلان و آستراخان اهمیت پیدا می کند .
پرواز گیلان آستراخان اهمیت بالایی برای تجارت دو کشور دارد

اقای دنیس آفاناسیف معاون هیئت دولت آستراخان روسیه با ابراز خرسندی از این دیدار ‌‌ با اهمیت جلوه دادن پرواز مستقیم رشت آستراخان روسیه گفت :
بیش از ۲۵ سال است که‌ارتباط نزدیک و رابطه دوستانه بین گیلان و آستراخان وجود دارد ، زمانی که ۳۰ سال پیش این روابط شروع شد و در طی مدت ذکر شده تقویت یافت ، مضور هیات های بزرگ همچون امروز برای آستراخان با اهمیت است .
به گفته معاون هیئت دولت آستراخان ، آقای تیز هوش در این سال ها کارهای بزرگی انجام داده اند که برای ما در آستراخان بسیار مهم و ارزشمند است .
آفاناسیف در ادامه‌ به اقدامات بزرگ انجام شده دو کشور در طی سال های گذشته برای تحکیم روابط پرداخت و با بیان این مطلب که اولین کار در سال ۲۰۰۱ سرکنسولگری ایران در آستراخان ‌و پس از چند سال بعد هم بازگشایی سرکنسولگری روسیه در رشت بوده است اضافه کرد : یکی از کارهای تاثیر گذار دیگر افتتاح شعبه میربیزنس بانک در آستراخان بود که تبدیل پول ملی دو‌کشور با یکدیگر در توسعه مبادلات تجاری بسیار حائز اهمیت است .
وی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه را هم از بهترین و بزرگ‌ترین کارهای سال های اخیر دانست و با تاکید بر اینکه با مدیریت دو استان گیلان و آستراخان و ایجاد این سرای تجاری می تواند روابط و توسعه همکاری های ما را بیش از بیش مضاعف کند تصریح کرد :
۱۳۹ شرکت در آستراخان با سرمایه ایرانی اکنون فعالیت دارد
این شرکت ها که همگی فعال هستند و نقش بسیار خوب برای توسعه مراودات ما دارند ، در این راستا این روابط می تواند در فعال کردن کریدور شمال جنوب نقش بسزایی داشته باشد .
وی با اهمیت جلوه دادن کریدور شما جنوب و احداث بندر فعال توسط خزر شیپینگ که سهام دار عمده آن جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد :
در واقع حمل و نقل کالا توسط خزر شپیینگ که فعالیت جدی در حمل و نقل دارد از دیگر موارد مهمی است که در تجارت دو کشور دارای اهمیت است .
معاون هیئت دولت آستراخان با تاکید بر اینکه ما نه تنها در تجارت با هم همکاری داریم بلکه در زمینه آموزش و گردشگری هم با طرف ایرانی تلاش می کنیم تا روابط خودمان را توسعه دهیم افزود :
در آستراخان کارهای فرهنگی بزرگی هم انجام شده است که ساخت و نصب مجسمه شاعر بزرگ ایرانی عمر خیام توسط آقای تیز هوش تابان رییس اتاق بازرگانی گیلان کار بزرگی بوده است خاطر نشان کرد :
همه اجرای این پروژه ها سبب نزدیکی دولت ها و ملت ما خواهد بود.
آفاناسیف تصریح کرد : نهایتا مهمترین کار دیگر برقراری مستقیم رشت آستراخان بوده است که بسیار اهمیت بالایی برای تجارت و بازرگانی ‌در حوزه های دیگر دارد .
وی ابراز امیدواری کرد : امیدواریم همکاری های ما در آینده توسعه یابد و سفر این هیئت در این هفته در آستراخان نتیجه خوبی برای دو استان به دنبال داشته باشد .


وی در ادامه به دنبال صحبت های برخی از تجار اعزامی حاضر در جلسه در زمینه های مختلف از جمله کشت فرا سرزمینی پرداخت و کفت : ما از اطلاعات شرکت ها ، نوع محصول و مقدار زمین آمادگی داریم که همکاری کنیم و اینکه طرف ایرانی به دنبال عرضه این محصولات برای بازار روسیه است یا دیگر بازارهای دنیاست ؟
وی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین روسیه می توانیم همکاری در این بخش با هم داشته باشیم اضافه کرد : برای این کار اولین اقدام ایجاد شرکت حقوقی در ر روسیه است و وقتی و شرکت حقوقی ایجاد شد می تواند قرار داد حتی بلند مدت بسته شود.

دنبال تجارت باز با یکدیگر باشیم

استانیسلاو سینچنکو رییس اتاق بازرگانی استان آستراخان هم با اشاره به اینکه به دنبال تجارت باز باید با هم باشیم ، ضمن استقبال از سفر هیئت تجاری از گیلان به آستراخان گفت :
تجارت ما باید با هم گسترش یابد ، اکنون ۴۰ نفر از ایرانی ها عضو اتاق بازرگانی آستراخان هستند ، ما ارتباطات نزدیکی با هم داریم و مشکلات پیش رو را حل کرده و با تجار هم ارتباط آنلاین داریم
وی به کشاورزی و تولید یک محصول گیاهی به نام شیرین بیان در روسیه اشاره داشت و افزود :
۵ هزار هکتار زمین برای تولید این محصول داریم ، اتاق بازرگانی آستراخان کمک می کند تا سرمایه گذار از شروع تولید تا محصول مورد حمایت قرار گیرد ، اما نخستین گام اول این است که یک شخصیت حقوقی در این استان ثبت شود .
وی افزود : بعد از این مرحله مشخص می شود در چه زمینه و برای تولید چه محصولی سرمایه گذار ایرانی تمایل دارید ورود کند .
وی ادامه داد : موضوع دیگر اینکه زمینی که نیاز دارید در چه موقعیت مکانی باشد ، البته زمین هایی با هکتار بالا کار سختی است.در این مرحله ما با مالکین بخش خصوصی که زمین دارند مذاکره می کنیم . اجازه بلند مدت زمین ۴۹ ساله است و زمین هم اگر مورد استفاده نباشد بعد از سه سال پس گرفته می شود
سینچنکو اضافه کرد : برای شروع کار اتاق بازرگانی آستراخان به شما کمک می کند ، در اتاق بازرگانی آستراخان کسانی که همکاری می کند که تولید کنندگان جدی هستند ، تمامی مسائلی که وجود دارد با همکاری هم برای صدور مجوز و حمایت از سرمایه گذار قابلیت اجرایی دارد .
در این نشست روشن علی یکتا بازرگان و صادرکننده کالا و محصولات غذایی و‌خشکبار به روسیه و عضو اتاق مشترک ایران و روسیه در بخش های مختلف از جمله کشت فرا سرزمینی ، سرمایه گذاری مشترک ، استفاده از سرای تجاری به عنوان مرکز ارتباطات تجاری بین استان گیلان و ایران با جمهوری های روسیه با میزبانی سرای تجاری ، تشکیل کارگروه های منظم در فصول مختلف در سرای تجاری ، ایجاد یک شبکه اجتماعی بین تجار ، دعوت از سرمایه گذاران روسی در ایران با دعوت و تضمین سرمایه های آنان به کمک صندوق های سرمایه گذاری با دعوت سازمان سرمایه گذاری ایران مواردی را مطرح و بخش از موارد مطرح شده را متوجه طرف روسی و بخش را متوجه حمایت طرف ایرانی برای توسعه همکاری ها دانست .
هادی الماسی مشاور اتاق بازرگانی در حوزه کشاورزی هم در بخش کشت فرا سرزمینی راهکارهایی را ارائه داد .
علی امیر مستوفیان بازرگان و رییس اتحادیه صنف چوب و مبلمان شهرستان رشت هم در زمینه واردات چوب از روسیه موارد و راهکارهایی را ارائه داد که مورد توجه مسئولین آستراخان قرار گرفت .

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : آستراخان

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان