جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- کاربران محلی در نیوزلند یکشنبه شب شاهد یک پدیده آسمانی شگفت انگیز در آسمان شب این کشور بودند.

حوالی ساعت ۷:۲۵ بعدازظهر الکساندر برنز، یک رصدکننده ستارگان در جزیره استوارت/راکیورا، پیامی از یکی از دوستانش دریافت کرد: « از خانه بیرون برو و به آسمان نگاه کن». برنز گفت: «به محض اینکه بیرون رفتیم، کاملاً واضح بود که او (دوستم) به چه چیزی اشاره می‌کند.

برنز یک هاله مارپیچ بزرگ و آبی از نور را در میان تاریکی دید. برنز گفت: «این هاله شبیه به یک کهکشان مارپیچی عظیمی به نظر می‌رسید که  انگار از آسمان آویزان است و به آرامی در سراسر آن حرکت می کند. احساس بسیار وهم انگیزی داشتم.»

برنز از این پدیده جالب تعدادی عکس تهیه کرد. بنا به گفته برنز همسایه‌های او نیز به وی پیوستند و حدود پنج نفر در ایوان مشترکشان به آسمان نگاه می‌کردند.»

گروه‌های رسانه‌های اجتماعی رصد ستارگان و نجوم آماتور این کشور، عکس‌هایی از این پدیده را که بیشتر در قسمت‌های جزیره جنوبی قابل مشاهده بود در شبکه‌های اجتماعی منتشر و پرسش‌هایی را مطح کردند. پس از انتشار تصاویر تئوری‌هایی نیز مطرح شد - از بشقاب پرنده‌ها گرفته تا موشک‌های خارجی تا نمایشگر‌های نور تجاری.

یکی از کاربران گفت: «پیش‌بینی از سیاهچاله مداری ما». دیگری اظهار داشت: «بیگانگان دوباره مشغول هستند.»

اما پروفسور ریچارد ایستر، فیزیکدان دانشگاه اوکلند،که این پدیده را "عجیب، اما به راحتی قابل توضیح" می‌نامد گفت: واقعیت احتمالاً کمی ساده‌تر بود. او گفت گاهی زمانی که موشک های ماهواره‌ای را به مدار می‌رسند، ابر‌هایی از این نوع به وجود می‌آیند.

ایستر در توضیح بیشتر گفت: «وقتی پیشرانه از پشت پرتاب می‌شود، چیزی که اساساً آب و دی‌اکسید کربن است در اختیار شما قرار می‌گیرد  که برای مدت کوتاهی ابری را در فضا تشکیل می‌دهد که توسط خورشید روشن می‌شود.»

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان