پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- فوتبال حرفه ای ما هنوز در بخش هایی آماتور عمل می کند و این اتفاقات از چشم کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) دور نمانده است. حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا و به طبع آن رکود در فوتبال ایران شاید به سال های آتی منجر و ادامه دار باشد. اگر چه سرخابی ها از ورزشگاه آزادی تهران برای میزبانی استفاده می کنند، اما در خیلی از بخشها فوتبال کشور هنوز از لحاظ سخت افزاری دارای مشکل است.

ورزشگاه استاندارد و زمین تمرین در تمام دنیا یکی از اصول ابتدایی باشگاه داری است و تاسیس و مجوز باشگاه در صورتی صادر می شود که زمین های باشگاه مورد تایید مسئولان قرار بگیرد، اما در ایران این اتفاق نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد بلکه عده ای با راهکار های غیر اصولی تلاش می کنند این درد کهنه را تسکین دهند.

هزینه های بی حساب و کتاب در امور جاری و خرید بازیکن و ... در استان های مختلف انجام می شود، اما از وزارت ورزش و جوانان گرفته تا ادارات کل این وزارتخانه در استان ها، هیئت های فوتبال و خود باشگاه ها تلاشی برای اصلاح وضعیت ورزشگاه ها ندارند. در فصل جاری شاید فقط چند تیم در بحث ورزشگاه مشکل ندارند و برخی از باشگاه ها با وجود داشتن ورزشگاه برای استقرار هواداران و میزبانی مسابقات مشکل دارند.

طبق تازه ترین گزارش ها از سوی سازمان لیگ ورزشگاه زنده یاد سیروس قایقران(تختی) بندرانزلی پس از چهار سال عملیات نوسازی برای میزبانی بازی های ملوان در لیگ برتر آماده نیست و به نظر میرسد این تیم همانند سال گذشته باید بازیهای خانگی لیگ برتر را نیز در استانهای دیگر میزبانی کند.

تیم ملوان پس سالها در فصل جاری لیگ دسته یک کشور توانست با کسب مقام قهرمانی رقابتهای با پشت سر گذاشتن رقبای سرسختی همچون مس کرمان، آرمان گهر و خیبر خرم آباد، به رقابتهای فصل جاری لیگ برتر صعود کرد. این تیم در حالی بار دیگر پا در آوردگاه لیگ برتر گذاشت که اغلب بازی های خود را در رشت و زیر سایه ناتمام ماندن ورزشگاه خانگی خود در انزلی به میدان رفت.

ورزشگاه سیروس قایقران به عنوان ورزشگاه خانگی ملوانان برای میزبانی رقابتهای لیگ برتری این روزها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که میزبانی از هر بازی را برای چهارمین سال از انزلی چی ها محروم کرد. اخیراً نیز در پی بازدید مسئولان سازمان لیگ، این ورزشگاه به دلیل ناتمامی پروژه بازسازی و فقدان استانداردهای لازم از لیست میزبان لیگ برتر خط خورد.

محرومیت ملوان انزلی از ورزشگاه خانگی جهت میزبانی در حالی ضربه مهلکی به این تیم خواهد زد که رقابتهای فصل آینده لیگ برتر کشور قرار است از ۱۵ مرداد ماه سال جاری آغاز شود و مسئولان باشگاه ملوان بندرانزلی و سایر مسئولان این استان فرصت چندانی ندارند.

بازسازی و نوسازی ورزشگاه ۵۰ ساله سیروس قایقران(تختی سابق) که برای نیم قرن میزبان بازی های لیگ های مختلف و هوادارانی دوآتیشه بود، از سال ۱۳۹۶ آغاز شد. سال گذشته مسئولان استانی وعده دادند که این ورزشگاه در ایام مبارک دهه فجر به طور کامل افتتاح و بهره برداری شود.

احمد دنیا مالی نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی حدود ۶ ماه پیش در گفت وگو با صدا و سیما از قرار گرفتن اعتبارات مورد نیاز این ورزشگاه در ردیف اعتبارات ملی خبر داد و گفت: قولی که به من داده شد این است که منابع مورد نیاز بازسازی این ورزشگاه تامین شود و ما مشکل منابع نداشته باشیم.

به گفته این نماینده مجلس ، معاون سازمان توسعه زیرساخت های ورزشی قول داده است که این ورزشگاه با استانداردهای لازم در دهه فجر افتتاح شود و توسط تیم مورد بهره برداری قرار گیرد.

آما حدود ۲ هفه پیش روز پیش سازمان لیگ این ورزشگاه را فاقد استاندارد و شرایط لازم برای میزبانی لیگ دانست تا ملوانان حداقل برای نیم فصل نخست غربت نشین استانهای دیگر برای بازیهای خانگی خود باشند. پیرو بازدید مورخ ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ که توسط سهیل مهدی رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ و فریبرز محمودزاده مسوول برگزاری لیگ یک، که باحضور قربانعلی الماسخاله رییس هیات فوتبال گیلان، محمودرمضانی پور رییس هیات فوتبال انزلی، مجید ستوده رییس اداره ورزش و پژمان نوری مدیرعامل باشگاه ملوان از ورزشگاه تختی بندرانزلی به جهت تایید یکی از ورزشگاه های میزبان ملوان در لیگ برتر بعمل آمد. متاسفانه مواردی مشاهده گردید که اساساً ورزشگاه مذکور فاقد شرایط میزبانی اعلام و فلذا امکان برگزاری رقابت های لیگ برتر در ورزشگاه تختی انزلی امکان پذیر نمی باشد.

 با توجه به اظهار نظر مسئولان سازمان لیگ، ۲۶ مشکل برای ورزشگاه بندرانزلی گرفته شد که نبود گذرگاه های الکترونیک متصل به سامانه بلیط فروشی مربوطه، فقدان سیستم نرده کشی حریم پیرامونی کاسه ورزشگاه و هدایت تماشاگران میزبان و میهمان(ضلع شمال، شمال غرب و جنوب)، نیاز طراحی مجدد ورودی های ورزشگاه ،تماشاگران میهمان، اصحاب رسانه، میهمانان VIP و غیره، ضرورت نصب صندلی و شماره گذاری آنها متناسب با سامانه بلیت فروشی بر روی سکوها و نصب دوربینهای مدار بسته و اتاق مانیتورینگ از مهمترین این موارد است که باید در این ورزشگاه نسبت به رفع و یا احداث آن اقدام شود.

همچنین تعریف مسیرهای خروجی تماشاگران و تخلیه اضطراری ورزشگاه، نصب سیستم صوتی و خطاب عمومی ورزشگاه، ارتقاء نور به میانگین یکهزار و ۸۰۰ لوکس، نصب ژنراتور پشتیبانی جهت مدار اضطراری و تامین نور ورزشگاه، بازسازی و اصلاح فنس کشی دور زمین و جداسازی سکوها، اصلاح ورودی تیمها و داوران به درون زمین و حذف ۲ دالان فعلی، انتقال نیمکتهای ذخیره و داورچهارم به محل جدید، بازسازی و ادغام اتاق های همجوار جایگاه کنفرانس خبری با هدف افزایش ظرفیت و ساماندهی فضای فعلی، دیگر موارد مهمی است که برای میزبانی ورزشگاه بندرانزلی در لیگ برتر باید رعایت شود.

 

اتمام ورزشگاه انزلی به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وعده تامین مالی برای نوسازی ورزشگاه سیروس قایقران در حالی طی سالهای اخیر بارها تکرار و بروزرسانی شد که اکنون به گفته مدیرکل مدیر کل ورزش و جوانان استان گیلان، برای اتمام پروژه حدود 40 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

جهانبخش آرمان در حاشیه بازدید از ورزشگاه تختی انزلی اعلام کرد:  برای فراهم کردن استانداردهای لازم در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی حداقل ۱۰ میلیارد تومان و برای سکوهای ضلع شمالی و جنوبی نیز حداقل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی هم مهر تایید بر نظر سازمان لیگ نسبت به آماده نبودن این ورزشگاه برای میزبانی فصل آینده گذاشت و گفت: سکوهای ورزشگاه فاقد ظرفیت لازم برای برگزاری مسابقات لیگ برتر است علاوه بر این باید بلیط فروشی به صورت الکتریکی و ظرفیت به اندازه باشد و هواداران و تماشاگران بپذیرند که بر اساس ظرفیت و گنجایش در ورزشگاه حضور پیدا کرده و تیم مورد علاقه خود را تشویق کنند.

وی از برگزاری جلسات مختلفی با شرکت توسعه وزارت ورزش خبر داد و پیش بینی کرد برای اتمام پروژه زمان نیاز است تا شرایط استاندارد فراهم شود. این سخنان مدیرکل ورزش و جوانان نشان میدهد مهر تاییدی برای بازی های خانگی دور از خانه ملوانان است.

 

گزینه های محدود ملوان برای بازی های خانگی

قربانعلی الماس خاله رئیس هیات فوتبال گیلان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به نظر مسئولان سازمان لیگ فوتبال ایران، از آنجا که موضوعات فوق موارد مهم و اساسی می باشد، باشگاه ملوان بندر انزلی با هماهنگی سازمان لیگ و تایید نهایی این سازمان تا رفع مشکلات اعلام شده ، باید هر چه سریعتر نسبت به اعلام ورزشگاه اصلی و ورزشگاه دوم میزبان رقابتهای این تیم در فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اقدام کند.

حال ملوانان گزینه های محدودی برای برگزاری بازی های خانگی خود دارند که نزدیک ترین آن مازندران و قزوین است. به طور حتم بازی در استان مازندران با توجه به اینکه خود نیز دارای تیم لیگ برتی است نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه به دلیل مسیر طولانی برای بازیکنان ملوان سخت و آسیب زا خواهد بود.

پس در این میان تنها ورزشگاه استان قزوین باقی می ماند که به نظر می رسد تنها گزینه این تیم خواهد بود. البته انجام بازی در قزوین نیز به طور حتم برای ملوان هزینه های گزافی را به همراه خواهد داشت زیرا آنان مجبورند که برای رفت و آمد به این شهر و همچنین کرایه زمین برای انجام تمرین، مبالغی را پرداخت کنند که این هزینه ها بار گزافی را برای مسئولان این باشگاه به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که هم اینک همه تیمهای لیگ برتری به دنبال جذب بازیکنان جدید هستند تا با قدرت در رقابتهای فصل جاری حضور یابند اما ملوانان به فکر مکان میزبانی بازیهای خانگی خود هستند که این بازیها را در صورت عدم آمادگی ورزشگاه تختی این شهر، در چه مکانی برگزار کنند.

به این مسئله باید رفت و امد هواداران و تماشاچیان را نیز باید اضافه کرد که نه تنها ملوان را با کاهش چشمگیر تماشاچی مواجه می کند، بلکه خطر جانی و سایه حوادث جاده ای برای هواداران نیز خود باری سنگین برسر این تیم خواهد بود.

از سوی دیگر، تکمیل و تجهیز ورزشگاهها باید توسط ادارات ورزش انجام شود که در این راستا  نیز، جهانبخش آرمان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان مذاکره و جلساتی را با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز امکان ورزشی وزارت ورزش و جوانان داشتند.

با توجه به خروجی این مذاکرات که از سوی مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان عنوان شده ، قرار است که با مساعدت و همکاری این شرکت و همچنین پیگیری های اداره ورزش وجوانان گیلان و جذب اعتبار در نظر گرفته شده و تایید سازمان برنامه و بودجه، برای رفع معایب ورزشگاه تختی بندرانزلی و همچنین ورزشگاه پوریای ولی تالش اقدامات موثری در همین مدت زمان باقیمانده تا شروع مسابقات انجام شود.

جهانبخش آرمان نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم فوتبال ملوان با شایستگی و با تلاش و سختی فراوان توانست به لیگ برتر صعود کند و ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا این تیم در ورزشگاه خانگی خود به میدان برود.

وی افزود: برگزاری بازیهای خانگی ملوان حق این تیم و طرفدارانش است و وظیفه ما نیز این است که سهمیه میزبانی این تیم را حفظ کنیم و امیدواریم که تا قبل از آغاز رقابتهای فصل جاری لیگ برتر، ایرادات مربوط به ورزشگاه تختی بندرانزلی مرتفع شود.

وی ادامه داد: پس از بازدید سال گذشته وزیر ورزش از این ورزشگاه و دستور دکتر سجادی ، شرکت توسعه بلافاصله با تعیین پیمانکار در مدت سه ماه نواقص ورزشگاه انزلی را براساس موافقت نامه سازمان برنامه بودجه برطرف کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: درخصوص این ۲۶ مورد نواقصی که سازمان لیگ اعلام کرده نیز، در صورت ابلاغ موافقت نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه، ورزشگاه تختی بندرانزلی را با تعیین پیمانکار و با سرعت آماده برگزاری مسابقات لیگ برتر می کنیم و همچنین از فاز اول بازسازی این ورزشگاه نیز، تنها حفاظ ها باقی مانده که حداکثر تا ۱۰ روز آینده آماده می شود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان