پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله و فراگیری آموزش‌های لازم برای مقابله با بلایا ضرورتی غیرقابل انکار است که نباید مورد غفلت شهروندان قرار گیرد.

بسیاری از نقاط کشور ما از جمله گیلان در معرض خطر وقوع زلزله است، زمین‌لرزه یا زلزله به مفهوم جابه‌جایی ناگهانی زمین به علت آزاد شدن ناگهانی فشاری است که مدت‌های طولانی در سنگ­‌های پوسته زمین تراکم پیدا کرده‌است که هیچ کس از وقوع آن مطلع نمی‌شود.

طی ماه جاری سه مورد زلزله به بزرگی چهار ریشتر در ماسوله فومن، ۴.۶ ریشتر در حوالی جیرنده رودبار و ۳.۵ ریشتر در شهرستان لنگرود استان گیلان که این آخری روز گذشت به وقوع پیوست که هر کدام از این زلزله‌ها می‌تواند آمادگی و نقش مهم آموزش در برابر زلزله را  یادآور شود.

کاهش ترس، اضطراب و خسارات ناشی از فواید دریافت آموزش‌های لازم برای مقابله با زلزله است در زمان حاضر، با دانش فعلی بشر زمان، مکان وقوع زلزله و بزرگی آن قابل پیش‌بینی نیست، اما با رعایت تمهیدات لازم برای آمادگی در برابر زلزله، میزان تلفات و خسارات ناشی از وقوع آن کاهش می‌یابد که تحقق این مهم از راه آموزش امکان‌پذیر است.

 

نقش مهم آموزش در مخاطرات

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با اشاره به نقش مهم آموزش در کاهش مخاطرات زلزله گفت: گیلان از استان‌های زلزله خیز در کشور به شمار می‌رود بنابراین نباید از نقش آموزش برای مقابله با آن و کاهش خسارت غافل شویم.

سیاوش غلامی در گفت و گو با ایرنا به مناسبت سالروز زلزله رودبار سال ۶۹ با گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان از دست رفته در این زلزله هولناک اظهار داشت: تنها راه مقابله با زلزله رعایت اصول ساختمان سازی و آشـنایی بـا نکـات ایمنـی و آمـادگی برای برخورد مناسب به هنگام رویارویی با آن است بنابراین نباید این ۲ اصل مهم مورد غفلت قرار گیرد.

وی ارایه آموزش‌های لازم به شهروندان در سطوح مختلف را یکی از برنامه‌های هلال احمر عنوان کرد و افزود: این جمعیت از پیشگامان آموزش همگانی در زمینه آمادگی مقابله با حوادث و سوانح است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان اظهار داشت: علاقمندان برای کسب آموزش‌های لازم مقابله با حوادث از جمله زلزله می‌توانند از طریق سایت خادم  https://khadem.ir اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از طریق این سایت آموزش‌های لازم مقابله با زلزله و کمک‌های اولیه ارایه می شود، اضافه کرد: به فراگیران این آموزش‌ها گواهینامه ارایه می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان