جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

مسجد صفی یا سفید مسجد یا مسجد شهیدیه،قدیمی ترین مسجد  رشت است که در خیابان بحرالعلوم(شهناز سابق) در محله ای به همین نام قرار گرفته است.

تاریخ بنای اولیه آن دقیقا مشخص نیست، اما طی خاکبرداری و تجدید بنای مسجد که در خرداد ماه سال نودو نه توسط میراث فرهنگی استان انجام شد، معلوم گردید که بر روی یک گورستان بسیار قدیمی بنا شده و اشیا بدست آمده در آن متعلق به دوره ایلخانی و تیموری بودند.
بر اساس یک روایت ، شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری به گیلان دراواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم هجری در محل فعلی، چاهی(به قولی چاه صاحب الزمان عج) می‌کند و عبادتگاهی می سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود.
مسجد صفی ، در درازای تاریخ خود ، شاهد برخی از وقایع مهم نیز بوده که از مهمترین آن می توان به ماجرای قتل محمد باقر میرزا معروف به " صفی میرزا" فرزند ارشد شاه عباس اول صفوی اشاره داشت که در سالهای پایانی عمرش در رشت می زیست تا نزد بزرگان این شهر شیوه حکومتداری را بیاموزد وبعد از مرگ پدر جانشین او گردد.
نوشته اند که; در آن زمان به خاطر حسادت و بدگویی برخی افراد, پدر را به پسرش بدگمان کردند تا اینکه بدستور پدر , صفی میرزای جوان در روز دوشنبه سوم محرم سال هزارو بیست و چهار هجری قمری مطابق با سیزدهم بهمن سال نهصدو نودو سه هجری شمسی در جوار این مسجد توسط یکی از غلامان اهل چرکس به قتل رسید که پیکرش بطور موقت در این مسجد به خاک سپرده شد ,تا اینکه بعدها به اردبیل مقبره خانوادگی صفویان منتقل گردید. نوشته اند؛ بعد از مرگ این ولیعهد وشاهزاده صفوی , پدرش از این کار سخت پشیمان گردید و تا آخر عمر در ناراحتی و غم واندوه زیست. شاه عباس در آن زمان در شکارگاه دارالاماره فومن بود که دستور قتل پسرش را صادر کرد و قاتل هم که یک چرکس اهل قفقاز مقیم رشت بود به پاس قدردانی این کار به حکومت گسگر رسید.

@guilan_ghadim

به اشتراک بگذارید:
برچسب‎ها : مسجد صفی رشت

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان