پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

بخش اقتصاد- دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد بازار لوازم خانگی را اقلام قاچاق تشکیل می دهد.

عباس هاشمی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه لوازم خانگی حوزه‌ای جذاب برای قاچاقچیان است، اظهار داشت: اگرچه امسال بر خلاف سال گذشته، به دلیل افزایش تولید، سهم بازار بیشتر در اختیار محصولات داخلی بود و قاچاق در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار را در اختیار داشته است اما به هر حال نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: کالایی که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، خدمات پس از فروش ندارد و با توجه به اینکه گمرکی نمی‌پردازد و هزینه آن چنانی هم بر آن مترتب نیست، به لحاظ قیمتی می‌تواند ارزان‌تر از تولید داخل باشد. در کنار اینکه دستگاه‌ها با قاچاق لوازم خانگی مبارزه می‌کنند، نیاز شدید به فرهنگ سازی در این بخش داریم چراکه اصالت کالای قاچاق مشخص نیست.

هاشمی گفت: لوازم خانگی که به ایران قاچاق می‌شود، محصولاتی هستند که قرار بود به عراق، امارات، شمال آفریقا و … صادر شوند و به دلیل عدم جذب در بازار این کشورها، به سوی بازار ایران سرازیر شده اند این در حالیست که شرکت‌ها برای تولید لوازم خانگی، استانداردهای متفاوت آب و هوایی و الگوی مصرف را در بازار هدف در نظر می‌گیرند و تغییراتی در کالا ایجاد می‌کنند تا باب میل آن منطقه باشد. حتی اگر کالای قاچاق اصل هم باشد باز مصرف کننده متوجه نیست که این کالا مختص بازار عراق ساخته شده است.  

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان