پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

گیلان امروز- بنای تاریخی هتل فردوسی رشت بجا مانده از معماری دوره پهلوی اول به زودی تخریب می‌شود. خروج از فهرست آثار ملی میراثی، تخریب و احداث ساختمانهای تجاری سرنوشت محتوم بناهای تاریخی شهر رشت در چند سال اخیر بوده است.

هتل فردوسی رشت با معماری موسوم به «ساباط» از معدود بناهای تاریخی دوره پهلوی اول واقع در خیابان شریعتی رشت است که در شهریور سال ۹۸ بعد از شکایت مالکین به دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی میراثی کشور خارج و اکنون درمعرض تخریب قرار گرفته است. درحالیکه این هتل در سال ۱۳۹۱ به شماره ۳۰۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید تا از گزند تخریب و تعرض در امان باشد.

کامیار کاشانچی، فعال اجتماعی با بیان این مطلب به مرور گفت: بعد از تخریب سرای میخچی واقع در پشت این هتل، بلافاصله مالکین جدید برای خروج هتل از فهرست آثار ملی اقدام کردند که در نهایت امروز شاهد خبر تخریب و احداث مجموعه تجاری در مکان هتل در آینده نزدیک هستیم. بطوریکه بزودی نیز شهرداری رشت مجوز لازم را صادرمی‌کند.

کاشانچی با بیان اینکه دستهای پشت پرده و حمایت یکی از نمایندگان استان از مالک جدید در این اقدام وجود دارد گفت: متأسفانه هم وغمی در استانداری گیلان واداره‌ی کل میراث فرهنگی استان برای جلوگیری از این تخریب در راستای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد. چنانچه در پشت این هتل نیز دو کاروانسرای قدیمی واقع شده که حتی ثبت تاریخی هم نشده‌اند و بزودی برای ساخت هایپرمارکت تخریب می‌شوند.

درهمین رابطه «منصور حلاج پور» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در پاسخ به مرور گفت: این خبر شایعه بوده و تا کنون مجوز و مکاتبه‌ای در مورد تخریب این بنای تاریخی از سوی وزرات خانه‌ی گردشگری به اداره‌ی کل ارایه نشده است.

حلاج پور تأکید کرد: متأسفانه این بنا سال گذشته از فهرست آثار تاریخی خارج شد اما بناهای تاریخی موجود در بافت تاریخی فرهنگی شهرداری رشت مورد حمایت این اداره‌ی کل قرار دارند و هرگونه ساخت وساز می‌بایست مبتنی بر قوانین بافت تاریخی شهرداری رشت انجام شود.

هتل فردوسی رشت که در محدوده‌ی تاریخی و محور گردشگری پیاده راه شهرداری و بازار رشت قرار دارد، در اواخر دوره‌ی پهلوی اول و مقارن با جنگ جهانی احداث شد و از نظر الگوی معماری شبیه بناهای اواخر دوره‌ی قاجار است. نمای خارجی عمارت، نمایی موسوم به «سنگ عمارت» دارد که آغاز دوره تحول معماری گیلان از بومی به اروپایی را نشان می‌دهد.

گفتنی است ساختمان اداری نخستین شورای شهر رشت در هتل فردوسی دایر بود.



نویسنده: وحیده اسماعیلی

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان