پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- اخیرا یک مجله علمی اعلام کرد که کابل‌های اینترنت زیر دریا می‌توانند زلزله و سایر بلایای آبی همچون سونامی را تشخیص دهند. از این کابل‌های فیبر نوری می‌توان به طور موثر برای نظارت بر تغییرات آب و هوا نیز استفاده کرد.

به گزارش سایت fact-file؛ این کابل‌ها که توسط شرکت‌های مخابراتی در بستر دریاها نصب شده‌اند، می‌توانند به عنوان یک شبکه غول پیکر از حسگر‌های اعماق مورد استفاده قرار بگیرند. این تحقیق توسط آزمایشگاه ملی فیزیک انگلستان (NPL) و انجمن‌های مرتبط با آن انجام شده که دانشمندان انگلیسی و کانادایی این فیبر نوری را  آزمایش کردند.

چنین حسگر‌های اختصاصی، امروزه در برخی از نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گفته دکتر مارا از مؤسسه NPL، ۷۰ درصد از سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد، اما برای نظارت بر فعالیت‌های آن، تمام ایستگاه‌های لرزه نگاری در خشکی هستند، زیرا نصب آن در زیر سطح آب بسیار گران است.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۳۰ حسگر در سراسر جهان وجود دارد که مسافت ۱.۳ میلیون کیلومتری را پوشش می‌دهد. دکتر مارا بیشتر توضیح داد که فشار، دما و ارتعاشات به میزان بسیار کمی تأثیر می‌گذارند به همین علت  سرعت شگفت انگیزی که از کابل می‌رود را می‌توان با مانیتور‌های بسیار حساس اندازه گیری کرد.

او در ادامه گفت: اگر فرآیند مذکور به طور همزمان روی تعداد زیادی کابل اعمال شود، این ساختار به مجموعه بزرگی از زلزله یاب‌ها تبدیل می‌شود.همچنین  سنسور‌های کابلی به دلیل نزدیکتر بودن به کف دریا به راحتی می‌توانند کانون زلزله را بسیار صحیح‌تر شناسایی کنند.

گفتنی است که این تحقیق در‌های جدیدی را برای پیش بینی تغییرات اقلیمی و جلوگیری از بلایای طبیعی باز کرده  که  دانشمندان می‌توانستند مناطق دورافتاده‌ای را که در آن استفاده از روش‌های سنتی دشوار بود، شروع کنند. امیدواریم با این تحقیق جدید بشریت آینده‌ی امن تری داشته باشد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان