جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- در دهه ۱۹۷۰، دو فضاپیما وویجر برای مأموریت بلندپروازانه و مطالعه مناطق بیرونی منظومه شمسی ساخته شدند. نکته جالب اینجاست که با گذشت بیش از ۴۰ سال، این دو کاوشگر هنوز هم فعالیت دارند و داده‌ها را به زمین منتقل می‌کنند. اما اخیرا وویجر ۱ با مشکلی روبرو شده است.

به گزارش سایت digitaltrends، سیستم بیان و کنترل ارتفاع وویجر ۱ (AACS) داده‌های عجیبی را به زمین ارسال می‌کند. AACS وظیفه دارد وویجر را در جهت درست نگه دارد و مطمعن شود که آنتن آن به سمت زمین بوده و داده‌ها را به محققان ارسال می‌کند. اما اکنون، AACS داده‌هایی را  که نامعتبر هستند به زمین انتقال می‌دهد.

براساس گزارش‌ها، این فضاپیما همچنان با کمک سیگنال‌ها در حال انتقال اطلاعات بوده و این موضوع باعث نشده که به حالت ایمن برود، بنابراین مهندسان مطمئن هستند که آنتن این کاوشگر فضایی جابجا نشده است.

سوزان داد مدیر این  پروژه گفت: " هر دوی این فضاپیما‌ها تقریباً ۴۵ سال سن دارند که بسیار فراتر از آن چیزی است که برنامه ریزان مأموریت پیش بینی کرده بودند. این دو فضاپیما همچنین در فضای بین ستاره‌ای با تشعشع بالا  قرار دارد که هیچ فضاپیمایی قبلاً در آن پرواز نکرده است؛ بنابراین چالش‌های بزرگی برای تیم مهندسی وجود دارد. اما من فکر می‌کنم اگر راهی برای حل این مشکل با AACS وجود داشته باشد، تیم ما آن را پیدا خواهد کرد. "

 تیم به نظارت بر پیام‌های ارسال شده توسط فضاپیما ادامه می‌دهد تا ببیند آیا مشکل از خود AACS است یا یکی از سیستم‌هایی که داده‌ها را ارسال می‌کند. اما این بررسی مدتی طول می‌کشد زیرا وویجر ۱ فاصله زیادی تا زمین دارد. این فضاپیما در حال حاضر در فاصله ۲۳.۳ میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد و زمان زیادی طول می‌کشد تا سیگنال‌ها آن فاصله را طی کنند. در حال حاضر تقریبا دو روز طول می‌کشد تا سیگنال ارسال شود و پاسخ دریافت شود.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان