سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403
Tuesday, 16 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۶ ]

گیلان امروز- سنبل آبی یکی از 10 گونه گیاهان مهاجم دنیا است که به دلیل تولید لجن باعث خشک شدن پهنه‌های آبی و تالاب‌ها می‌شود از سویی دیگر شواهد امر نشان می‌دهد با اینکه چند سالی از فرآیند مقابله با این پدیده خطرناک در گیلان می‌گذرد ظاهرا آن انسجام لازم سازمانی برای به نتیجه رساندن این اقدامات بین دستگاه‌ها وجود ندارد.

در حال حاضر 31 هزار هکتار پهنه تالابی در گیلان وجود دارد که چیزی در حدود 24 هزار هکتار آن معادل 80 درصد در قالب سه تالاب بین‌المللی انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

ورود پسماند، شیرابه‌های سمی، فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و عفونی از جمله مخاطرات جدی به شمار می‌آیند که کل گیلان، عرصه‌های تالابی و محیط زیست استان را به شدت تهدید می‌کند؛ حال در این گیر و دار مهاجم جدیدی هم به نام سنبل آبی به این جمع اضافه شده امری که اگر برای آن اقدامی نشود نفس طبیعت استان را به شماره خواهد انداخت.

اما چیزی که فارغ از تمام به اصطلاح اقداماتی که مجموعه‌ای از مسئولان استان گیلان در سطوح مختلف مدیریتی برای حل معضل پسماند و شیرابه‌های سمی درصدد انجام آن هستند در این میان ذهنمان را درگیر می‌کند همین سیاست مبارزه با سنبل آبی است که رفته رفته می‌رود تا در سایه چالش زباله به خطری بزرگ برای استان تبدیل شود.

 

 جهاد کشاورزی مسئول مقابله با گیاهان مهاجم است

مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان در 21 دی ماه امسال در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست تنها مسئول شناسایی و ارائه راهکار برای مبارزه با گونه‌های مهاجم است عنوان کرد: سنبل آبی تهدیدی جدی برای حیات تالاب‌های استان گیلان به شمار می‌آید.

 عباس عاشوری ضمن اشاره به جمع‌آوری سنبل آبی در تالاب عینک رشت با بیان اینکه هم‌اینک گیاه سنبل آبی بخش‌های غربی، مرکزی و جنوبی تالاب بین‌المللی انزلی را آلوده کرده است افزود: همیشه گفته‌ایم که جمع‌آوری سنبل آبی به تنهایی کفایت نمی‌کند و این کار بدون پایش مستمر موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان به آئین‌نامه پدافند غیرعامل هم اشاراتی داشت و در تشریح بیشتر این موضوع یادآور شد: در این آئین‌نامه که برای همه نهادها ارسال هم شده سازمان حفاظت محیط زیست مسئول شناسایی و ارائه راهکار برای مبارزه با گونه‌های مهاجم شناخته و معرفی شده است.

عاشوری با تاکید بر اینکه هم‌اینک محیط زیست در حال هدایت برنامه‌های مقابله با سنبل آبی در گیلان است خاطرنشان کرد: تمام ارگان‌ها باید با محیط زیست همکاری داشته باشند اما به صراحت بگویم در آئین‌نامه پدافند غیرعامل استان، سازمان جهاد کشاورزی مسئول مقابله با گیاهان مهاجم معرفی شده است.

 

 

اختصاص 12 میلیارد تومان برای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه ناشی از آلودگی عرصه های تالابی به گیلان

امیر مرادی در همین ارتباط و در گفت‌وگو با شبستان اظهار داشت: در حال حاضر 6 هزار هکتار از پهنه های تالابی استان گیلان درگیر گیاه مهاجم سنبل آبی است از طرفی باید همین جا اعلام کنم که تکثیر سریع این گونه مهاجم تالاب های ما را در معرض خطر قرار داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از اختصاص 12 میلیارد تومان اعتبار برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه های تالابی استان خبر داد و گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران، این اعتبار با توجه به تهدیدات ناشی از گسترش سنبل آبی در سطح تالاب ها و آب بندان های گیلان، به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص پیدا می‌کند تا بر اساس مقررات مربوطه هزینه شود.

 

 باید راهکار مناسب مبارزه مکانیکی با آفت سنبل آبی به کار بسته شود

احمد دنیامالی هم در گفت‌وگو با شبستان به موضوعات پیرامون مبارزه با سنبل آبی در استان گیلان اشاره کرد و بیان داشت: به عقیده بنده باید راهکار مناسب مبارزه مکانیکی با این آفت را بکار بندیم  و تنها در این صورت است که می‌توانیم این مسئله را به‌طور کامل حل کنیم.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با تاکید بر اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان یک آفت  تالاب بین‌المللی انزلی را به مخاطره انداخته است تصریح کرد: مقابله با این آفت با حضور مردم و در یک بازه زمانی امکانپذیر نیست و نمی‌شود که صرفا با گروهی چند صد نفره آنرا حل کرد بلکه مجموعه اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود باید به شیوه‌ای صحیح مدیریت شود.

تجربیات نه چندان دور و البته تلخ گذشته نشان می‌دهد ماجراهایی شبیه به قضیه هجوم سنبل آبی به پهنه‌های آبی و تالابی گیلان و کارهای جست و گریخته‌ و ناقصی که تاکنون در این باره انجام گرفته در صورت استمرار یک بام و دو هوای سیاست‌های اتخاذ شده و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها این ظرفیت را در خود دارد که چالشی جدی و جدید را برای گیلان رقم بزند.

بدون شک در صورت عدم اتخاذ تمهیدات مقتضی و در صورت سرایت گیاه مهاجم سنبل آبی به دیگر پهنه‌های آبی و عرصه‌های تالابی گیلان که هم‌اینک نفس تالاب بین‌المللی انزلی را حبس کرده است دیگر اجرای اقداماتی مانند جمع‌آوری فیزیکی نمی‌تواند مثمرثمر باشد و آن‌جاست که در سایه غفلت‌های همیشگی مشکلی به مشکلات عدیده زیست محیطی استان افزوده می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان