پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

 

گیلان امروز- پژوهشگران چینی و آلمانی، نوعی فوم مبتنی بر چوب ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان انرژی مورد نیاز برای خنک کردن ساختمان را کاهش دهد.

دانشمندان "دانشگاه گوتینگن" (University of Göttingen) آلمان و "دانشگاه جنگل‌داری نانجینگ" (NFU) چین، ماده جدیدی را ابداع کرده‌اند که باور دارند می‌تواند برخی از این مشکلات را حل کند. این ماده، نوعی فوم ساخته‌شده از چوب است که نور خورشید را منعکس می‌کند، عملکرد یک عایق حرارتی را دارد و گرمای جذب‌شده را به جو باز می‌گرداند.

این ماده، از نانوبلورهای سلولزی ساخته شده است که با پلی از جنس "سیلان" (silane) به یکدیگر متصل شده و سپس به صورت یخ خشک‌شده در می‌آیند و به یک فوم سفید و سبک‌وزن تبدیل می‌شوند. محصول نهایی، ۹۶ درصد از نور مرئی خورشید را منعکس می‌کند و ۹۲ درصد از اشعه مادون قرمز جذب‌شده را ساطع می‌کند.

پژوهشگران برای آزمایش توانایی خنک‌کنندگی این ماده، آن را روی جعبه‌ای قرار دادند که داخل آن با فویل آلومینیومی پوشانده شده بود و هنگام ظهر، آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار دادند. این ماده، محیط داخل جعبه را تا ۹.۲ درجه سلسیوس خنک‌تر از هوای بیرون نگه داشت و حتی در هوای مرطوب نیز توانست فضای داخلی را تا ۷.۴ درجه سلسیوس خنک‌تر نگه دارد. پژوهشگران باور دارند که اگر این ماده در مقیاس بزرگتر برای پوشاندن سقف و دیوارهای ساختمان تهیه شود، می‌تواند به طور میانگین ۳۵ درصد از انرژی مورد نیاز برای خنک‌سازی را کاهش دهد.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان