جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- جزیره ساردینیا ایتالیا در میانه دریای تیرنی قرار دارد و از دور به ایتالیا خیره شده است. مناظر داخلی جزیره که توسط یک خط ساحلی ۱۸۴۹ کیلومتری از سواحل شنی سفید و آب‌های زمرد احاطه شده‌اند تپه‌ها و کوه‌های غیرقابل نفوذ را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سی ان ان، در همین منحنی‌های تند است که چوپان‌ها پنیر کاسو مارزو را تولید می‌کنند پنیر آلوده به انگل که در سال ۲۰۰۹ میلادی رکورد جهانی گینس خطرناک‌ترین پنیر جهان را از آن خود ساخت.

این پنیر با شیر گوسفند تهیه می‌شود سپس مگس پنیر یا پیلوفیا تخم خود را در این پنیر می‌گذارد و حشرات هم در لابلای این پنیر پیدا می‌شوند. به ترتیب پروتئین‌ها در این روند تشکیل شده و یک پنیر خامه‌ای شکل نرم ایجاد می‌شود.

بعضی از افراد محلی این پنیر را به قدری می‌چرخانند تا کرم‌های داخل آن با محتویات پنیر مخلوط شوند. افرادی که حاضر به آزمودن و هضم این غذا شده‌اند اذعان کردند که کاسو مارزو طعم و مزه خوب و تندی داشته و مزه آن ساعت‌ها زیر زبان‌شان باقی مانده است.

برخی اظهار داشته‌اند که این پنیر می‌تواند برای سلامتی انسان تهدیدی جدی باشد چرا که وجود کرم‌ها می‌توانند به زندگی آنان در روده انسان و ایجاد میازیس (بیماری‌ای ناشی از حضور لارو مگس‌ها در بافت‌های زنده و یا مرده است) بیانجامد.

فروش تجاری این پنیر ممنوع است، اما مردم ساردین قرن هاست که آن را می‌خورند. «پائولو سولیناس» غذاشناس ۲۹ساله اهل ساردین می‌گوید: «هجوم انگل طلسم و لذت این پنیر است». سولیناس می‌افزاید: «برخی از چوپان‌ها پنیر را یک لذت شخصی منحصر به فرد می‌دانند چیزی که تنها تعداد کمی از افراد می‌توانند آن را امتحان کنند».

کاسو مارزو معمولا در پایان ژوئن تولید می‌شود زمانی که شیر محلی گوسفند شروع به تغییر می‌کند، زیرا حیوانات وارد زمان تولید مثل می‌شوند و علف‌ها به دلیل گرمای تابستان خشک می‌شوند. اگر در روز پنیرسازی باد گرم مدیترانه‌ای سیروکو بوزد کار مگس راحت‌تر خواهد شد چرا که پنیر ساختار ضعیف‌تری خواهد داشت. پنیر خوراکی در بازه زمانی سه ماهه آماده خواهد شد.

اگرچه این پنیر مورد احترام ساکنان محلی است، اما وضعیت قانونی آن یک منطقه خاکستری محسوب می‌شود. کاسو مارزو به عنوان یک محصول سنتی ساردینیا ثبت شده است و به همین دلیل به صورت محلی محافظت می‌شود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان