جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

  رضا اکبری

جنگل هیرکانی «فتاتو» بخشی از آخرین نمونه‌های باقیمانده جنگل‌های هیرکانی از نوع جلگه‌ای و از توسکاستان‌های قشلاقی حاشیه دریای کاسپین در گیلان بوده و این استان پس از استان‌های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یک هزار و ۱۷۳ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

شهریورماه سال گذشته بود که با انتشار اخباری در فضای مجازی در خصوص غارت درختان جنگل فتاتو به عنوان میراث طبیعی گیلان، اظهار نظرهای متفاوت مدیران میراث فرهنگی و منابع طبیعی گیلان در خصوص تاریخی بودن و نبودن این جنگل و حاشیه‌های آن منتشر شد که خبرگزاری مهر استان گیلان نیز گزارشی با عنوان اما و اگرهای تاریخی بودن یک جنگل در گیلان منتشر کرد اما دوباره با انتشار اخباری در خصوص قطع درختان در این جنگل و همچنین ادعای پابرجای برخی از روستاییان مبنی بر داشتن اسناد ملکی ثبتی در این منطقه پیگیری موضوع بار دیگر در دستور کار خبرگزاری مهر قرار گرفت تا دلایل حاشیه سازی های متعدد برای این جنگل روشن شود.

 

فرافکنی‌ها از سوی افرادی که منابع طبیعی جلوی تصرف آنها را گرفته است

مدیرکل منابع طبیعی گیلان در گفت و گو با  مهر اظهار کرد: معتقدم جنگل فتاتو تاریخی نیست و میراث فرهنگی گیلان مدارکی را دال بر تاریخی بودن این جنگل به منابع طبیعی ارسال نکرده است.

حامد اختری افزود: فرافکنی‌ها و حاشیه سازی ها برای جنگل فتاتو از سوی افرادی صورت می‌گیرد که اسناد مالکیتی از گذشته داشته و منابع طبیعی گیلان از تصرف این زمین‌ها جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون تمام سندهای صادر شده قبل از دی ماه سال ۱۳۴۱ باطل است.

 

اجازه اجرای طرح گردشگری در جنگل فتاتو داده نمی‌شود

علی رحیمی فردی که مدعی مالکیت مستند چندین هکتار از زمین‌های جنگل فتاتو است مدعی است سند بنچاقی دارد که در سال ۱۳۳۱ و قبل از قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن جنگل‌ها به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: قصد من کار آفرینی از طریق اجرای طرح گردشگری و گلخانه گیاهان دارویی در زمینی است که به صورت موروثی به من رسیده و برای اجرای این طرح سرمایه گذار خارجی نیز دارم.

وی ادامه داد: علاوه بر ممانعت بهره برداری از زمین از سوی منابع طبیعی، برایم پرونده قضائی نیز تشکیل شده است.

رحیمی اضافه کرد: با اجرای طرح من در این روستا علاوه بر اشتغالزایی بسیار، موجبات رونق گردشگری و درآمد زایی برای روستاییان و همچنین استان به وجود می‌آید و نمی دانم این سنگ اندازی ها برای چیست؟

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رشت هم در خصوص این ادعا گفت: در دهه ۷۰ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک بدون استعلام از منابع طبیعی برای برخی از زمین‌ها سند مالکیت صادر کردند.

وی با بیان اینکه داشتن سند مالکیت از سوی هر شخص یا نهادی نمی‌تواند دلیل بر غیر ملی بودن آن زمین برای منابع طبیعی باشد، ادامه داد: ملاک و معیار منابع طبیعی، اسناد و مدارک سازمان جنگل‌ها و مراتع است و اگر کسی مدعی مالکیت بوده می‌تواند از طریق مراجع قضائی احقاق حق کند و ما نیز تابع قانون هستیم.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان