جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

رییس انجمن صادرکنندگان آستارا:  اراده ای برای حل مشکلات تجارت در آستارا نیست

گیلان امروز، سعید سیمیاری- رییس انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا می گوید : آدرس غلط مشکلات تجارت در آستارا از سوی مدیران پایین دستی به مسوولان ارشد استان نشان می دهد  اراده ای برای حل مشکلات تجارت در آستارا نیست ، لذا این آدرس غلط هیچ گاه مشکلی از موانع تجارت در آستارا را حل نمی کند.

سهراب نژاد تاکید می کند : قرار بود آقای استاندار به آستارا سفر داشته باشند این سفر احتمالا به دلیل حجم کار ایشان تا به امروز محقق نشده است ، هر زمان شاهد حضور ایشان باشیم با پیگیری و دلسوزی که از ایشان شنیدیم قطعا مشکلات آستارا را بی پرده با استاندار در میان خواهیم گذاشت .

مرز زمینی آستارا با جمهوری آذربایجان هر شبانه‌روز شاهد تردد حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون واردات و صادرات کالا است و فرسودگی پایه‌ها و استهلاک این گذرگاه فلزی قدیمی، سبب نگرانی گمرکات دو کشور و توجه به ضرورت تعمیر آن یا احداث سازه جدید شده است.

بندر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر با سه راه مرزی دریایی، زمینی و ریلی با جمهوری آذربایجان در ارتباط است و با وجود اینکه آستارا با بندرش شهرت یافته، اما سابقه ورود و پهلوگیری نخستین کشتی در این بندرگاه به سال ۹۲ برمی گردد اما مرز زمینی این شهرستان با جمهوری آذربایجان از حدود ۸۵ سال قبل فعال بوده است.

مرز قدیمی آستارا با جمهوری آذربایجان شامل پل فلزی و قدیمی بر فراز رودخانه آستاراچای است که حدود ۸۰ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد و بر اساس تفاهم بین گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان، نیمی از پل و رودخانه به ایران و نیم دیگر به آن کشور همسایه تعلق دارد و یکبار در سال ۸۷ به مرمت و بتن ریزی و تقویت پایه های پل اقدام شده است.

 

بررسی مشکلات پل مرزی با حضور سفیر جمهوری آذربایجان و مدیران آستارا

جریان دائمی آب رودخانه مرزی آستاراچای و تردد شبانه روزی کامیون ها از روی پل، موجب استهلاک و فرسودگی پل فلزی مرزی شده است به طوری که زنگ زدگی و ترک خوردگی قسمت هایی از پایه و اتصالات بدنه پل به چشم می آید و در هفتم اردیبهشت ماه امسال که سفیر جمهوری آذربایجان از این پل و زیرساخت های مرزی آستارا بازدید می کرد، در جریان این مشکل قرار گرفت.

در این بازدیدها عنایت رضایی پور فرماندار آستارا به کم عرض و مستهلک بودن پل اشاره کرد و گفت: در هر شبانه روز حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون از این پل تردد می کند و تعریض و بهسازی پل و ساخت پل عریض و جدید برای تسهیل تردد و ترانزیت و تجارت خارجی لازم است.

در هر شبانه روز حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون از این پل تردد می کند و تعریض و بهسازی پل و ساخت پل عریض و جدید برای تسهیل تردد و ترانزیت و تجارت خارجی لازم است.

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدیدها با نشان دادن بخش های فرسوده و کهنه پل به سفیر جمهوری آذربایجان، بر مرمت آن و احداث پل جدید تاکید کرد و گفت: اگر به هر دلیلی تردد در این مرز قطع شود، علاوه بر ترافیک کیلومتری کامیون ها در دو سوی مرز، روند صادرات، واردات و ترانزیت کالاها به جد مختل خواهد شد.

فراموش نکنیم که ترافیک کامیون ها در خیابان های ورودی آستارا مشکلی همیشگی است و ریشه در نبود تیرپارک، کندی روند ترخیص این ماشین آلات سنگین به علت اعمال تشریفات اداری و گمرکی و کم عرض بودن پل مرزی دارد و اگر ارتباط پل به علت استهلاک و فرسودگی قطع شود، بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز مشکل فرسودگی پل مرزی فلزی را جدی دانست و گفت: این مرز در اوج شیوع کرونا از نظر تجاری و ترانزیتی، حتی یک روز تعطیل نشده و این ظرفیت مرزی برای ما بسیار مهم است و شهروندان دو کشور از گذشته ها به تردد از این مرز علاقه نشان می دهند.

وی با اعلام اینکه این گذرگاه مرزی باید سرپا و فعال باشد و تعمیرات اساسی پایه ها و بدنه پل فلزی ضرورت دارد، نسبت به پیگیری مرمت نیمی از پایه و بدنه پل که به حوزه استحفاظی جمهوری آذربایجان تعلق دارد، قول مساعد داد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران به از سرگیری تردد مرزی پساکرونا در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: در کشور ما از اول ماه می ( ۱۱ اردیبهشت) الزامی بودن تست پی سی آر مسافران ورودی به جمهوری آذربایجان لغو می شود و به زودی با توجه به تسهیل شرایط کرونا و نظر مثبت مسئولان ۲ کشور، ترددهای مرزی از سر گرفته خواهد شد

قبل از شیوع ویروس کرونا در جهان، روزانه بیش از سه هزار تبعه جمهوری آذربایجان بدون نیاز به ویزا از مرز زمینی آستارا وارد ایران می شدند و مایحتاج روزانه خود را خریداری کرده و به کشور خود بازمی گشتند یا برای دیدار با اقوام، زیارت اماکن مقدس و معالجات پزشکی به استان ها و شهرهای دیگر کشورمان مسافرت می کردند.

این سیر و سفرهای مرزی که از روی همان پل فلزی فرسوده صورت می گرفت، در چرخش اقتصاد آستارا و گیلان تاثیر مهمی داشت و بازار ساحلی آستارا با بیش از یکهزار و ۵۰۰ غرفه و همچنین فروشگاه های اطراف بازار از حضور و خرید اتباع جمهوری آذربایجان و روسیه سود می کردند.

 

نگاهی به صادرات و ترانزیت مرزی در آستارا

برابر اعلام ناظر گمرکات گیلان و سایر مسئولان مرتبط در این استان، ۸۰ درصد صادرات کالاها از گیلان از طریق مرز آستارا صورت می گیرد و زیرساخت های مرزی این شهرستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

 اگر به هر دلیلی تردد در این مرز قطع شود، علاوه بر ترافیک کیلومتری کامیون ها در دو سوی مرز، روند صادرات، واردات و ترانزیت کالاها به جد مختل خواهد شد.

طبق اعلام اداره کل گمرک آستارا در فروردین ماه امسال۱۳ هزار و ۷۵۱ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون و ۳۳ هزار دلار از این شهرستان به خارج از کشور ترانزیت شده و نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۳۷ درصد افزایش داشته و اغلب این ترددها از مرز زمینی یا همان پل فلزی فرسوده صورت گرفته است.

به گفته سعید نادری مدیرکل گمرک آستارا علاوه بر آن حجم ترانزیت کالا، در فروردین ماه امسال ۱۶ هزار و ۳۴۸ تن کالا از گمرکات خارجی به گمرک آستارا به عنوان گمرک مقصد ترانزیت شده که نسبت به سال قبل از لحاظ وزنی ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی درباره روند صادرات کالا از آستارا اظهار کرد: در بازه زمانی یاد شده ۶۲ هزار و ۸۱ تن کالا به ارزش ۳۶ میلیون ۲۶۸ هزار دلار صادر شده که در مقایسه با سال قبل، از نظر وزن ۱۸ درصد کاهش را تجربه کرده و هشت هزار و ۵۷۶ تن کالا به ارزش ۶ میلیون و ۷۹۷ هزار دلار نیز وارد کشور شده که در قیاس با واردات سال قبل، ۲۹ درصد از نظر وزن کالا کاهش یافته است.

نادری کالاهای صادراتی از گمرک آستارا را محصولات کشاورزی، پتروشیمی، معدنی، مصنوعات پلاستیکی، کاشی، سرامیک، انواع سنگ های معدنی، لبنیات و انواع آبزیان و مقصد اغلب کالاها را جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

اکنون با توجه به بهبود شرایط جهانی کرونا، اظهارات سفیر جمهوری آذربایجان و نیاز گمرکات دو کشور به توسعه مناسبات تجاری مرزی، احتمال از سرگیری تردد نفر در مرز آستارا و افزایش تردد کامیون های صادرات، واردات و ترانزیت کالا بسیار زیاد است و سنگینی بار تجارت و تردد مرزی بر روی پل فلزی و مستهلک، روز به روز بیشتر خواهد شد و بازسازی و مرمت این زیرساخت مرزی در آستارا و حتی احداث پل عریض دیگر در کنار آن باید در دستور کار مسئولان و گمرکات دو کشور قرار گیرد.

برخی از مدیران در ارائه مشکلات آستارا به دنبال آدرس غلط از بعد مشکلات و وضعیت آستارا به مسوولان بالادستی هستند تا جایی که یکی از تجار آستارایی اگر چه تعریض پل مرزی را ضروری می داند اما به اذعان وی دلیل مشکلات پیش روی کندی در تردد کامیون های صادرات بار در آستارا ، پل فعلی نیست بلکه تعلل و کوتاهی برخی دستگاهها است که به مشکلات صادرات در آستارا دامن می زنند.

در این رابطه بهراد سهراب نژاد رییس انجمن صادرکنندگان و تجار آستارا می گوید : قطعا در آستارا در مدت اخیر شاهد تلاش هایی از سوی فرماندار جدید هستیم و کوشش فرماندار آستارا برای گشایش و تسهیل تجارت در آستارا قابل قدردانی است و از سویی از تلاش های نماینده شهرستان هم قدردانی می کنیم .

این فعال اقتصادی افزود : اما واقعیت این است که مسوولان اداره راه و گمرک در آستارا در مقابل مسوولان شهرستان پنهان کاری دارند و دلیل پنهان کاری در آستارا برای ما فعالان اقتصادی مشهود نیست ؟

سهراب نژاد در این رابطه اضافه کرد : بر اساس آمار روزانه گمرک آستارا  که اخیرا اعلام کرده مدعی است بعد از عید روزانه 200 تا 250 کامیون خروج داشتیم  پس چرا آمار ها صفر نمی شود ، سوال این است این عدد برای یک روز ملاک است یا از کل فروردین تا امروز ، ایشان مدعی هستند که روزانه این عدد خروج داشته ایم ؟ در بسیاری از روزها آمار پلمب زیر 100 کامیون یخچالی پلمپ زدیم و حدود 50 تا 60 ترانزیت داخلی داریم ، پس برخی روزها هم که تعطیل است چرا آمارها صفر نمی شود ؟چون ایشون آمار داخل گمرک را می دهند و به مسوولان آمار خروج را اعلام نمی کنند.

به گفته وی از بارهای ترانزیتی 20 درصد انبارهای عمومی پول می گیرد و حتی کارگر هم به ما نمی دهد هزینه کارگر هم بر عهده ما است این در حالی است که این هزینه ها و عملکرد انبارهای عمومی هزینه های ما را بالا می برد.

سهراب نژاد همچنین به عملکرد اداره کل راهداری هم اشاره کرد و یاد آور شد : سیاست اداره کل راهداری در گیلان در دو ماه اخیر موجب شده است تا تاجر ایرانی به ازاری هر کامیون یخچالی بیش از هزار دلار کرایه گرانتری را به کامیون دار پرداخت کند.

به اذعان وی با این سیاست روزانه حدود 50 کامیون از طریق پایانه وارد آستارای ایران می شود و چون این ورودی کامیون ها با عرضه کم روبرو است و کامیون داران روسی و داغستانی که پیش از این با تعیین نرخ  و توافقی برای حمل کالا وارد خاک آستارا می شدند ، متاسفانه با دخالت اداره راه که مشورت انجمن صادرکنندگان را علی رغم همه توصیه های ما با خود به همراه نداشته موجب هزینه سرسام آور به تجار شده و این پول مازاد افزایش هزینه کرایه از جیب تاجر در ماه اخیر پرداخت شده است .

وی افزود : علی رغم تماس تلاش هایی که صورت گرفت تا مدیرکل راهدرای را متوجه این موضوع نماییم تا سیاست همسو و هماهنگی را با انجمن صادرکنندگان استارا داشته باشند ، ایشان در جلسات در مقابل مسوولان وعده می دهند اما در خاتمه کارخودشان را می کنند و این مسئله برای تجار آستارایی به عنوان یک معما جای سوال است.

سهراب نژاد البته معتقد است :اراده ای برای حل مشکلات تجارت در آستارا نسیت ، برخی مدیران پایین دستی به مسوولان بالادستی آدرس غلط از مشکلات آستارا  می دهند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان