پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- مازیار زارع در چهارمین سال حضورش در ملوان تیمی را مهیای صعود کرده که حتی می‌تواند روی نام دو تن از بهترین بازیکنان فوتبال ایران قلم بگیرد!

لیگ پانزدهم لیگ شگفتی‌ها بود. قهرمانی استقلال خوزستان که این روزها در لیگ دسته اول برای بازگشت به لیگ برتر تقلا می‌کند یکی از  این شگفتی‌ها بود و شگفتی دیگر را باید به سقوط ملوان بندرانزلی نسبت داد که پس از 15 سال حضور مستمر در سطح اول فوتبال ایران مجبور شد به دلیل سوء مدیریت در یک دسته پایین‎‌تر به فوتبال ادامه بدهد.

حالا شش سال از آن روزهای تلخ برای مردم انزلی گذشته است. یکی از هواداران این تیم پس از آن اتفاق تلخ برای مردم شهرش گفته بود دوست دارد به خاطر یکسال تلاش بی‌ثمر آهی از ته دل بکشد و این آه شروع روزهایی بود که سفیدپوشان شهر انزلی به انزوا رفتند و در حال سقوط از لیگ دسته اول و حتی انحلال هم بودند که به یکباره با رفتن میرابی و ورود تیم مدیریتی جدید انقلابی جدید در این تیم آغاز شد.

 

پژمان و مازیار؛ این برادری تنی است

سه سال پیش بود که ملوان در حال سقوط بود و در حالی که محمد احمدزاده از هدایت تیم استعفا داده بود، اکبر میثاقیان با امید حفظ تیم در مسابقات به انزلی رفت و در پایان توانست این ماموریت را انجام دهد. در این روزها مازیار اگرچه کنار میثاقیان نماند ولی دو سال دستیاری در ملوان را با محمد احمدزاده پس از خداحافظی از فوتبال تجربه کرده بود و آماده قبول هدایت تیم شده بود.

 

آغاز پروژه پرواز و انقلاب با تیم مدیریتی جدید

فصل گذشته اولین فصل حضور مازیار زارع هافبک مقتدر سال‌های نه چندان دور ملوان به عنوان سرمربی تیم بود. آنها به همراهی پوررشید که حامی مالی ملوان طی این دوره درخشان در تاریخ فوتبال انزلی بوده، کارشان را با پرداخت بدهی‌های گذشته باشگاه نظیر بدهی به دراگان اسکوچیچ آغاز کردند و با شرایط خوبی به لیگ فصل گذشته رسیدند. با این حال در اولین سالی که این پروژه به صورت جدی دنبال شد، شاهد فراز و نشیب‌های زیادی در این تیم بودیم و نتایج ضعیف در برخی مقاطع حساس فصل سبب شد تا آنها از کورس صعود جا بمانند. حتی در مقطعی مازیار به دلیل فشاری که تحمل می‌کرد تصمیم به استعفا گرفت، ولی پژمان نوری اجازه این جدایی را نداد تا پروژه به امسال برسد؛ سالی که قرار بود ماموریت پرواز به سرانجام برسد؛ سالی که بدهی‌های دلاری تسویه شده است و بدهی‌های ریال هم به صفر میل می‌کند.

 

فصل 1401-1400؛ وقت کمال‌گرایی

این کمال‌گرایی را می‌توان در ابعاد مختلف بررسی کرد. هماهنگی پوررشید به عنوان حامی مالی باشگاه علی‌رغم اختلافاتی که در ابتدای فصل ایجاد  شده بود با باشگاه بیشتر شد و همکاری منحصر به فردی که مازیار و پژمان به عنوان دو هم‌بازی قدیمی و حالا به عنوان دو رکن اصلی باشگاه ملوان دارند، تیم فوتبال باشگاه را در مسیر صعود قرار داد. این کمال‌گرایی وقتی وارد رختکن‌های ورزشگاه سیروس قایقران شدیم، به وضوح قابل لمس بود. رختکن‌های این ورزشگاه هیچ شباهتی با رختکن‌های سال گذشته نداشت و با تغییراتی که در ظاهر آن انجام شده بود و اضافه شدن المان‌های باشگاه ملوان بندرانزلی به رختکنی در کلاس جهانی تبدیل شده است. این تغییر مثبت در شرایط چمن ورزشگاه نیز کاملا مشخص است و به جرات می‌توان گفت که نسبت به بسیاری از چمن‌های لیگ برتر به مراتب وضعیت بهتری دارد. نحوه انعکاس اخبار باشگاه ملوان به مخاطبان نیز بعد دیگری از پیشرفت این باشگاه را به تصویر می‌کشد؛ جایی که با تاکید بر اهمیت روابط عمومی و بخش رسانه شاهد خروجی چشم‌گیر و البته چشم‌نوازی از این باشگاه هستیم.

 

مازیار و تیمی که حال مرادمند و یزدانی را درک می‌کند

ملوانی که سال گذشته مازیار زارع هدایت آن را برعهده داشت، شباهت زیادی به ملوانی که در حال حاضر در زمین مسابقه می بینیم، ندارد. سرمربی ملوان سال گذشته نقاط ضعف تیمش را شناخت و برای فصل جدید به سراغ نفراتی رفت که پتانسیل صعود به لیگ برتر با آنها ایجاد شود. به عنوان مثال در خط دفاعی این مربی چهار بازیکن با خصوصیات مختلف نظیر بازی فیزیکی و درگیرانه، بازیسازی، تبحر در دوئل‌های هوایی، توانایی پیش آمدن و گلزنی و ... را در کنار هم گرد آورده است. سعید کریمی، علی خوشکفا، عظیم گوگ و وحید فاروق این چهار بازیکن هستند که در طول فصل در پست مدافع میانی برای ملوان بندرانزلی بازی کرده‌اند. آنها در فاصله 5 هفته مانده به پایان مسابقات تنها 13 گل دریافت کرده‌اند و به همین دلیل هم مازیار زارع وقتی دید سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند وضعیت روحی و روانی مساعدی پس از جدایی از استقلال ندارند، به آنها سخت نگرفت و آنها را علی‌رغم اینکه در اختیار داشت، به حال خودشان گذاشت تا با شرایط جدیدشان کنار بیایند.

 

* در همه خطوط آماده مسابقات

در سایر خطوط هم ملوان که در این فصل با سیستم 1-4-1-4 به میدان می‌رود، شرایط مشابهی دارد. این روزها در سمت راست و چپ خط دفاعی محمد پورمحمد و پدرام قاضی پور به میدان می‌روند. یک خط جلوتر از آنها میلاد شعبانلو به میدان می‌رود که سابقه حضور در استقلال را هم دارد. دو هافبک هجومی تیم هم که یک خط جلوتر از شعبانلو بازی می‌کنند، صادق بارانی با تجربه هستند و محمد انبساطی که پس از چند فصل حضور در ملوان حالا به ستاره تیم تبدیل شده است. وینگرهای چپ و راست ملوان هم به ترتیب سجاد بازگیر تکنیکی و مهدی مومنی بازیکن سابق استقلال هستند که حمید کاظمی یکی از گلزن‌ترین بازیکنان لیگ یک طی سال‌های اخیر را تغذیه می‌کنند. یکی از نکات قابل توجه ملوان در این فصل بازیکنان جایگزین است و در واقع مازیار تیمی ساخته که در هر پست حداقل دو بازیکن با توانایی رقابت در لیگ دسته اول را در اختیار دارد.

 

*تعویض‌های طلایی

شب گذشته در شرایطی ملوان مقابل سایپا به برتری دو بر صفر دست یافت که شاهد عملکرد بسیار خوبی از تعویض‌های مازیار زارع بودیم. گل دوم این تیم با پاس پرهام صیاد و ضربه مهران فیاض به دست آمد که هر دو بازیکنان تعویضی بودند. یک بازی قبل‌تر هم ارسلان تفضلی زننده گل پیروزی بخش برابر شهرداری آستارا بود. این یکی از ویژگی‌های تیم مازیار زارع در فصلی بوده که به 5 هفته انتهایی‌اش رسیده‌ایم و ملوان صدرنشین آن و شانس اول صعود به لیگ برتر محسوب می‌شود.

گل دوم ملوان مقابل سایپا با همکاری دو بازیکن تعویضی به دست آمد تا شاهد شمایلی از  ملوان در طول فصل مقابل شاگردان روانخواه باشیم. آنها با استفاده از بازیکنان جوان و با تجربه و ترکیبی همگن که تعویضی‌ها هم خود را از دایره آن بیرون نمی‌بینند، فقط چند سانتی‌متر با صعود فاصله دارند.

 

مرادمند می‌رود؛ یزدانی اولین خرید لیگ برتری

آنطور که شنیده می‌شود کارهای معافیت محمدحسین مرادمند تمام شده و او با شروع لیگ بیست و دوم می‌تواند بار دیگر برای استقلال بازی کند. برای سیاوش یزدانی اما اوضاع طور دیگری رقم خورده است. او اگر در آزمون دکتری قبول نشود باید رفته رفته خودش را مهیای حضور دوباره در مسابقات کند و حالا که خدمت سربازی راهی برای بازگشت به استقلال برای او باقی نگذاشته، چه جایی برای این مدافع ملی‌پوش بهتر از انزلی و ملوان؛ جایی که زیرساخت‌های مورد نیاز برای درخشش فراهم است و بی‌شک با قطعی شدن صعود شاهد حضور نام‌های سرشناس دیگری در این تیم نیز خواهیم بود؛ نام‌هایی که بتوانند ملوان بندرانزلی را آماده رقابت در سطحی بالاتر و جدی‌تر کنند و حالا یکی از مهم‌ترین‌هایشان که سیاوش یزدانی است تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

صادق بارانی یکی از خریدهای مازیار زارع برای تقویت ملوان بود. او روز گذشته مقابل تیم سابقش سایپا سرنوشت بازی را تعیین کرد و با یک ضربه ایستگاهی تماشایی دروازه مهرداد طهماسبی را باز کرد تا هواداران در طول مسابقه با لقب صادق با تعصب به تشویق او بپردازند.

 

تماشاگران انزلی‌چی؛ خامه روی کیک

کافی بود روز گذشته در استادیوم سیروس قایقران که به تازگی و با تصمیمی تحسین برانگیز به این نام درآمد، حضور می‌داشتید تا متوجه فضای خاص ورزشگاه می‌شدید. این تماشاگران بدون اغراق در طول 90 دقیقه بالا و پایین پریدند و گلوهایشان در پایان بازی نایی برای فریاد نداشت. باران هم نعمت خدا برای پسران هوادار انزلی بود و انگار انرژی آنها را بیشتر کرد. بازگشت هواداران به ورزشگاه خامه روی کیک تولد دوباره انزلی در فوتبال ایران است و آنها سال آینده برای هر حریفی در ورزشگاه خانگی‌شان خطرناک و ترسناک خواهند بود.

 

قوی سفید در حال نشستن بر آشیانه جدید

یک حامی مالی قوی و بابرنامه، رفاقت و هماهنگی پژمان نوری و مازیار زارع که به مانند برادر در کنار هم هستند، هوادارانی که مجموعه در حال کار را دوست دارند و حمایت می‌کنند، آرامشی که به واسطه همین مسائل به تیم تزریق شده، رفاقت و همدلی میان بازیکنان، تماشاگرانی پرشور و خاص با انرژی تمام نشدنی؛ همه و همه مسائلی هستند که ملوان را تا چند هفته دیگر پس از شش سال به لیگ برتر خواهد رساند و البته که با این وضعیت انتظار می‌رود آنها در لیگ برتر نیز تیمی کاملا قابل احترام باشند و حتی شاید سالی که اسکوچیچ با آنها نتایج خیره‌کننده‌ای کسب کرد را تکرار کنند.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان