پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

بخش اقتصاد- با توجه به طرح هایی که طی ماه های گذشته توسط مجلس مطرح شده این بار خبرها حاکی از طرحی با نام "جدایی کامل بورس از دولت" است.

در هفته ای که گذشت تصمیماتی در رابطه با بازار سرمایه گرفته شد که یکی از این تصمیمات مربوط به جدایی بورس از دولت بود، به همین منظور می توان به صحبت های موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: متوسط زیان سهامداران در بورس به ۵۰ درصد رسیده و کسانی که اوایل تابستان وارد بورس شدند، حتی تا ۷۰ درصد سرمایه‌شان آب رفته است. چه کسی پاسخگوی نابودی سرمایه مردم است؟ کنترل بورس دست دولت است اما احساس مسئولیت ندارد. باید ‎سازمان بورس مستقل شده و دولت نتواند هر طور خواست یکه تازی کند.

‏او افزود: در این راستا تدوین طرح ‎استقلال بورس از دولت را آغاز کرده‌ایم. همچنین جهت روشن شدن وقایع رخ داده در بورس، بررسی رانتها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران طرح ‎تحقیق و تفحص از بورس هم با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و بزودی در صحن علنی مطرح می شود.

ما برای بررسی جزئیات بیشتر این طرح با چند کارشناس ذی صلاح به گفت و گو نشستیم.

 

بازار آمادگی لازم برای یک طرح جدید را ندارد

محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات اخیر مجلسی ها مبنی به کاستن دخالت‌های دولت در بازار سرمایه، اظهار کرد: اکنون شرایط بازار به نحوی نیست که هر شخصی بیاید و یک موضوعی را مطرح کند به علت آنکه این گونه  مسائل  می‌تواند آتش بی اعتمادی را در بین سهامداران خرد شعله ور کند.

او بیان کرد: چنین طرحی وقتی توسط مجلس بیان می‌شود بازیگران اصلی را مجاب می‌کند تا در یک بازه زمانی عملکرد وزیر اقتصاد و رئیس جمهور را در تحلیل‌های خود  در نظر نگیرند که این مسئله اصلا به نفع بازار سرمایه نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر مشکلات و و راه حل‌های بورس مشخص است، اگر مسئولان بخواهند به راحتی می‌توانند آن‌ها را رفع کنند، اما متاسفانه این امر تاکنون توسط مسئولان مربوط دیده نشده است.

میرزایی تصریح کرد: به فرض که این سازمان بورس مستقل شد، آیا  مسئولان نباید در مرحله نخست  ابعاد آن را  بررسی کنند به گونه‌ای که ببینند آیا سازمان بورس پس از جدا شدن از بدنه دولت،  قدرت پرداخت تعهداتش را دارد یا خیر؟

او تاکید کرد: قطع به یقین این صحبت‌ها و طرح‌هایی که طی چند ماه گذشته از جانب مجلس یا بعضی از اشخاص بیان شده عمدتاً شتابزده بوده و در صورت عمل شدن عواقب خوبی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در صورتی مخالف حضور دولت در سازمان بورس هستم که بخواهد دخالت‌های مستقیم در این ارگان داشته باشد به طور مثال پول واریز کند یا پولی را از آن برداشت کنند به علت آنکه چنین کار‌هایی می‌تواند به بدنه بازار آسیب وارد کند.

 

 

همتی و دژپسند بازوان حمایتی دولت در بازار سرمایه

علی سعیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با طرح مجلس به منظور جداسازی بازار سرمایه از بدنه دولت، اظهار کرد: سازمان بورس بر اساس قوانین بازار سرمایه نهاد عمومی غیر دولتی است، بنابراین می‌توان گفت دولت نظارت چندانی بر بورس ندارد، به علت آنکه اگر قرار باشد اظهار نظر یا اقدامی را انجام دهد فقط از طریق رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد امکان پذیر است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در جریان قیمت گذاری نیز باید گفت که این امر از طریق مصوبات سه قوا باید به تصویب برسد پس به همین خاطر دولت دخالت چندانی را  نمی‌تواند در بورس انجام دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در تمام دنیا بازارهای سهامی شان مستقل است؛ به علت آنکه عموم مردم در آن حضور دارند و هرگونه صحبت از جانب دولت در رابطه با بازار‌های سهامی دخالت در اموال مردم به حساب می‌آید.

سعیدی تصریح کرد: سازمان بورس و بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر باید از دولت استقلال داشته باشند، در غیر این صورت مکانی برای جبران کسری بودجه به حساب می‌آیند، در همین رابطه می‌توان به مصوبه دولت در خصوص سه بانک صادرات، تجارت و بانک ملت که باید باقی مانده سهام سه پالایشگاه را خریداری کنند اشاره کرد.

او تاکید کرد: چنین تصمیمی که از جانب دولت گرفته شد علاوه بر آنکه نوعی دخالت به حساب می‌آید معقولانه نیز نبود.

 

 

آیا بورس از دولت جدا می‌شود؟

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصمیمات اخیر دولت مبنی بر جدایی دولت از بورس، اظهار کرد: همانطور که جدایی بانک مرکزی از دولت می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد جدایی بازار سرمایه نیز می‌تواند به نفع سهامداران تمام شود.

او افزود: بهترین حالت این است که ما برای بازار‌های مالی و پولی یک شورای عالی منسجم  قرار دهیم تا هر گونه تصمیمی که در این شورا اخذ می‌شود اثرش در  بازار‌های موازی نیز دیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس به دلیل آنکه سرمایه‌های مردم را در درون خود قرار داده است، باید استقلال داشته باشد به گونه‌ای که یک وزیر نتواند با تصمیمش آن را برهم ریزد، در سایر بازار‌های سرمایه در تمام دنیا بازار سهامشان از دولت

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان