جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

گیلان امروز- وحیده اسماعیلی - چهار سال بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، دیروز «شهرام مومنی» رییس آتش نشانی شهرداری رشت خبر داد: صد درصد ساختمانهای نسقی رشت، بازار بزرگ و پاساژهای قدیمی رشت و مسکن مهر رشت فاقد ایمنی و استانداردهای لازم هستند.

بافت مرکزی رشت بازارها و پاساژهای متعددی درخود جای داده که قدمتی چند دهه ای دارند. میدان بزرگ، پاساژهای پله برقی، سالار، قدیری و آرسن و.. از جمله مراکز تجاری رشت هستند که روزانه جمعیت زیادی برای خرید و فروش در آنها حضور می یابند. فرسودگی ساختمانهای بازار، وجود انبارهای نامطمئن و قدیمی بودن سیستم های برق و لوله کشی گاز دراین اماکن، آنها را مستعد وقوع حوادثی همچون آتش سوزی کرده است. از این رو احتمال وقوع حریق دربازار رشت همواره وجود دارد.

شهرام مومنی در گفتگو با مرور تأکید کرد: درهمه ی ساختمانهای بلند مرتبه ی نسقی ساز رشت هیچگونه مقرارت ملی ساختمان بخصوص مبحث ۳ و موراد ایمنی رعایت نشده است. اما برای ساختمانهای جدید و دارای پروانه ی ساخت، بعد از اجرای این مقررات، پایان کار و تأییدیه آتش نشانی صادر می شود. از شهروندان تقاضا می کنم به دلیل عدم رعایت ضوابط ایمنی و نبود نظارت نظام مهندسی ساختمان در استاندارد سازی، از خرید این ساختمانها خودداری کنند.

رییس سازمان آتش نشانی رشت با اشاره به اینکه بازدیدهای روزانه از سطح پاساژهای شهر، بازار بزرگ و اماکن خدماتی از جمله مراکز درمانی و آموزشی انجام می شود اضافه کرد: گزارش این بازدیدها و خطرات تهدید کننده درآنها، به طور مرتب به معاونت خدمات شهری، دادستانی و استانداری ارسال می شود. متأسفانه همه ی پاساژهای قدیمی و مغازه های بازار رشت فاقد ایمنی و دارای نواقص زیادی هستند. سیستم تارعنکبوتی برق، استفاده از گاز مایع برای گرمایش، انبارهای مواد نفتی و قابل اشتعال، بازار و پاساژهای قدیمی رشت را به انبار باروت تبدیل کرده و درمعرض خطر قرار داده است.

مومنی با اشاره به آتش سوزیهای پی درپی در مسکن مهر رشت بیان کرد: ساختمانهای ۵ طبقه ی مسکن مهر رشت فاقد پایان کار هستند. دراین ساختمانها ضوابط ایمنی از جمله راه پله های دود بند، آسانسور درخارج از راه پله و نصب کپسولهای آتش نشانی رعایت نشده است. متأسفانه جمعیت زیادی از شهروندان دراین ساختمانها ساکن هستند که نقص این موارد آنها را تهدید می کند.

گفتنی است پیشتر در گزارش مرور از املاک نسقی، اعلام شد در ۵۰ درصد اراضی شهر رشت، املاک نسقی احداث شده اند. همچنین علاوه بر بازار بزرگ رشت، حدود ۲۰ پاساژ و کاروانسرای قدیمی وجود دارد. آتش سوزی در ساختمان ۵ طبقه مسکن مهر و خانه سالمندان از آخرین موارد وقوع حریق در رشت بوده است.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان