پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
Thursday, 25 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

گیلان امروز- مثل هرکس دیگری شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که ۹ سیاره فعلی منظومه شمسی چگونه نامگذاری شده اند و دلیل این نام‌ها چیست. امروز با علت نامگذاری آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سیاره عطارد: دانشمندان عرب، نام سیاره عطارد را به زبان عربی انتخاب کرده اند و این نام از کلمه «عطرد» یا دافع گرفته شده است که به معنای حرکت متوالی در مسیر خود است.

سیاره زحل: سیاره زحل در لغت به معنی فاصله و دوری گزیدن است. زحل ششمین سیاره منظومه شمسی است و به دلیل فاصله داشتن از خورشید «زحل» نام گرفته است. اما در زبان لاتین به این سیاره Saturn گفته می‌شود که از نام خدای کشاورزی در روم باستان برداشته شده است.

سیاره مشتری: نام مشتری از کلمه عربی «یشتری» گرفته شده است که به معنای خرید کردن است. این کلمه به معنی راه رفتن و هدایت در مسیر خود نیز است. برخی از دانشمندان تصور می‌کردند که مشتری هنوز در مرحله شکل گیری است، چرا که تغییرات زیادی روی آن صورت می‌گرفت و به همین خاطر آن را مشتری نامیدند. در غرب به این سیاره «Jupiter» گفته می‌شود. این کلمه به خدایان رومیان باستان و همچنین خدای رعد و برق در یونان باستان اشاره می‌کند.

سیاره زهره: این سیاره به عنوان یکی از روشن‌ترین سیاره‌های منظومه شمسی نیز شناخته می‌شود نام آن از کلمه زهره استفاده شده که به گل‌های سفید گفته می‌شود. در زبان انگلیسی به این سیاره «Venus» گفته می‌شود که براساس نام خدای زیبایی و خدای عشق در یونان باستان انتخاب شده است.

سیاره مریخ: یکی از مهمترین نام‌هایی که به سیاره مریخ داده شده، نام قاهره و همچنین نام بهرام است. شهر قاهره نیز به نام این سیاره نامگذاری شده است، زیرا ظاهرا بنیان گذاری شهر قاهره در روزی بوده است که مریخ به وضوح در آسمان دیده شده است. تعداد زیادی از مردمان باستانی هستند که مریخ را با جنگ‌ها مرتبط می‌دانند. چرا که معتقدند بسیاری از جنگ‌ها زمانی که مریخ در آسمان مشاهده شده شروع شده اند. مریخ به نام سیاره سرخ نیز شناخته می‌شود، زیرا سیاره مریخ عمدتا به رنگی خونین در آسمان ظاهر می‌شود.

سیاره اورانوس: نام سیاره اورانوس برگرفته از الهه روم باستان در آسمان‌ها و همچنین نام همسر جیا، الهه زمین است.

سیاره نپتون: نام سیاره نپتون نیز از خدای رومی دریا گرفته شده است.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان