شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

 

گیلان امروز- بازارچه مرزی آستارا با یکهزار و ۵۰۰ غرفه و پاساژها و فروشگاه های متعدد اطراف آن در حاشیه دریای خزر و نزدیک به گمرک، یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است و هزاران نفر در این مجموعه بزرگ مشغول داد و ستد هستند و قبل از کرونا سالانه میلیون ها مسافر داخلی و خارجی به این بازارچه و فروشگاه های اطراف آن وارد می شدند و خرید می کردند.

در پیک های مختلف کرونا با لحاظ محدودیت ها و ممانعت از ورود مسافران و گردشگران، بازاریان و اصناف آستارا بیش از سایر اقشار متضرر شدند.

تاثیر ورود و ماندگاری مسافر در آستارا به حدی است که بازارچه مرزی این شهرستان به قلب تپنده اقتصاد معروف است و متاسفانه در پیک های مختلف کرونا با لحاظ محدودیت ها و ممانعت از ورود مسافر و گردشگر، بازاریان و اصناف آستارا بیش از سایر اقشار متضرر شدند و هرچند دولت با تسهیلات حمایت از آنها پیشتیبانی کرد اما کرونا نیز کار خود را انجام داد.

بر اساس یک پژوهش علمی، گردشگری نخستین صنعتی بود که از کرونا ضربه خورد و آخرین صنعتی هست که در پساکرونا احیا می شود و اکنون بسیاری از کشورها ورود و خروج گردشگر را منوط به ۲ نوبت واکسیناسیون، تست پی سی آر و رعایت شیوه نامه های بهداشتی می کنند و ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.

در گیلان بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، از ابتدای سال تاکنون شیوع ویروس کرونا و منع سفرها به سه هزار و ۱۶۱ واحد گردشگری ۵۲۲ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

در آستارا نیز به تبع استان، صنعت گردشگری لطمه دیده است و آقای مهاجری مدیر هتل پارلا که مجموعه اقامتگاهی او در گردنه حیران، سالانه پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری بود، خسارات ناشی از کرونا را غیرقابل جبران توصیف کرده است.

به گفته وی هتلش به لحاظ مناظر زیبای پیرامون و آب و هوای پاک و سالم ،  تابستان ها پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بود و هزینه و مخارج ماه های بعدی نیز از درآمد فصل تابستان تامین می شد اما محدودیت های کرونایی همین تابستان های امیدوارکننده را نیز حذف کرد.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا در چند نوبت با لحاظ شرایط کرونایی قرمز و نارنجی این شهرستان و با همکاری نیروهای انتظامی و هنگ مرزی، از ورود دهها تور گردشگری در قالب اتوبوس و مینی بوس ممانعت به عمل آورده و این محدودیت های ناگزیر، جزو خسارات کرونا به صنعتی گردشگری است.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان