جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- خورشید عامل ایجاد حیات در زمین است، اما خطر‌هایی نیز از جانب این ستاره زمین را تهدید می‌کند که دانشمندان را نگران کرده است.

خورشید تاثیر زیادی بر جنبه‌های مختلف زندگی در کره زمین دارد. این توپ درخشان که از گاز تشکیل شده و در مرکز منظومه شمسی قرار دارد زندگی تمام جانوران روی زمین را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر زیادی هم در ایجاد شرایط فعلی سیاره‌هایی که در همسایگی ما قرار دارند بازی کرده است. در فرهنگ‌های باستانی زیادی خورشید به عنوان یک خدا پرستش می‌شده است و آن‌ها دلیل خوبی هم برای این امر داشته اند. بدون انرژی و گرمایی که توسط خورشید ایجاد می‌شود، زندگی روی زمین امکان پذیر نبود.

اما علاوه بر این خورشید راز‌های زیادی را در خود نگه داشته است که برخی از آن‌ها خطرناک هستند. در اینجا خطر‌های تهدید آمیزی از خورشید را می‌خوانید که دانشمندان را بیش از هر چیز دیگری نگران کرده است.

 

اشعه ماوراء بنفش

تا حدی به دلیل کاهش ازون در جو ما، اشعه ماورا بنفش ساطع شده از خورشید به طور مداوم سطح سیاره ما را مورد اصابت می‌کند. گرچه این از برخی جنبه‌ها این موضوع چیز خوبی است، اما با برخی از نکات منفی و خطرناک نیز همراه است. اشعه ماورا بنفش عامل ایجاد بسیاری از مشکلات از جمله سرطان پوست، پیری زودرس، آب مروارید و حتی ضعف سیستم ایمنی بدن در انسان است. اما آنچه این مسئله را حتی ترسناک‌تر می‌کند این است که کاهش ازون در طی ۳۰ سال گذشته منجر به افزایش سرطان‌های پوست شده است و برخی از محققان نگران ادامه افزایش آن هستند.

 

شراره‌های خورشیدی

شراره‌های خورشیدی در واقع پرتو‌های عظیم و شدیدی هستم که از سطح خورشید پرتاب می‌شوند. این شراره‌ها نتیجه رهاشدن انرژی مغناطیسی است که منجر به ایجاد شدن بزرگترین رویداد‌های انفجاری در منظومه شمسی می‌شود. اما یک شراره خورشیدی می‌تواند به زمین آسیب بزند یا آن را نابود کند؟ این شراره‌ها در شرایط فعلی خطری برای انسان‌های زمین ندارند، اما می‌توانند باعث خرابی فناوری‌های مرتبط با الکترونیک از جمله ماهواره‌های GPS و فناوری مشابه در زمین شود.

 

خروج جرم از تاج خورشیدی

خروج جرم از تاج خورشید یا CME، اساسا انفجار‌های خورشیدی است که منجر به پرتاب شدن ابر‌های بزرگ پلاسما از خورشید می‌شود. آن‌ها می‌توانند در هر جهتی فوران کرده و پس از فوران از طریق طوفان‌های خورشیدی به مسیر خود ادامه می‌دهند. این فوران‌ها می‌توانند میلیارد‌ها تن ماده همراه خود داشته باشند و می‌توانند چندین میلیون مایل در ساعت حرکت کنندکه بسیار وحشتناک است! CME‌ها می‌توانند سیستم‌های الکتریکی ما را به طور گسترده‌ای مختل کنند آن‌ها می‌توانند باعث نوسانات الکترونیکی، منفجر شدن ترانسفورماتور‌ها در شبکه برق و ایجاد اختلال در سیستم‌های ماهواره‌ای منجر شوند.

 

طوفان ژئومغناطیسی

در سال ۱۸۵۹، بزرگترین طوفان خورشیدی در تاریخ معاصر توسط دانشمندان ثبت شد. این رویداد Carrington نام داشت که اختلالات ژئومغناطیسی باورنکردنی را در زمین ایجاد کرد. این رویداد چنان عظیم بود که که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض‌های استوایی نیز دیده می‌شد. محققان می‌گویند اگر طوفان ژئومغناطیسی در زمان حال و به این بزرگی اتفاق بیفتد، می‌تواند زندگی مدرن را فلج کند. این می‌تواند ارتباطات را مختل کند، ماهواره‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و حتی شبکه برق را خراب کند. اما ترسناک‌ترین قسمت ماجرا کجاست؟ بسیاری از دانشمندان بر این باورند که در آینده یک مگا طوفان خورشیدی به بزرگی طوفان سال ۱۸۵۹ به سیاره ما برخورد خواهد کرد. این یک اتفاق نادر است، اما مطمئنا غیرممکن نیست.

 

خورشید سفر‌های میان ستاره‌ای را خطرناک‌تر می‌کند

تابش خورشید می‌تواند برای فضانوردان خطرناک باشد، اما این مسئله، یک مشکل ثانویه ترسناک‌تر را ایجاد می‌کند. همه ما می‌دانیم که عمر زمین روزی تمام خواهد شد و دیگر نمی‌تواند محلی برای حیات انسان باشد. بسیاری معتقدند اگر به زنده ماندن در دراز مدت امیدواریم، باید به یک گونه‌ای میان ستاره‌ای تبدیل شویم. اما تابش خورشید می‌تواند این مسئله را به شدت مشکل ساز کند!

طبق گفته ناسا، دو نوع تابش وجود داردکه فضانوردان باید در هنگام ترک لایه محافظتی زمین با آن روبرو شوند. برخی از این تشعشعات و تابش‌ها از پرتو‌های کیهانی کهکشانی حاصل می‌شود، اما بقیه آن از خود خورشید است. محققان به طور مداوم در حال کار بر روی فن آوری‌های جدید برای محافظت از انسان در برابر این اشعه هستند -، اما حتی یک سفر کوتاه به مریخ نیز چالش‌های زیادی را به همراه دارد.

 

خورشید ذخیره آب زمین را تبخیر می‌کند

خورشید ما در حال حاضر در مرحله چرخه زندگی خود است مرحله‌ای که در آن به مرور هیدروژن به هلیم تبدیل می‌شود. خبر خوب این است که یک ستاره به اندازه خورشید ما معمولا حدود هشت میلیارد سال در این مرحله خواهند ماند. این بدان معناست که خورشید حدود ۴.۵ میلیارد سال دیگر عمر دارد. اما خبر بد چیست؟ همانطور که خورشید هیدروژن را می‌سوزاند، میزان روشنایی آن نیز با سرعت حدود ده درصد در هر میلیارد سال افزایش می‌یابد. افزایش ده درصدی درخشندگی باعث تغییر منطقه کمربند حیات در منظومه شمسی می‌شود و منجر به تغییرات فاجعه باری برای جهان ما خواهد شد. افزایش ده درصدی روشنایی خورشید تا حدی باعث گرم شدن زمین می‌شود که اقیانوس‌های زمین شروع به تبخیر می‌کنند.

 

اقیانوس‌ها می‌جوشند

متأسفانه، پس از اینکه خورشید شروع به تبخیر اقیانوس‌ها می‌کند، اوضاع بهتری در انتظار ما نیست. فرضیه‌های مختلف، مدل‌های مختلفی را برای مرگ و نابودی سیاره ما مطرح می‌کنند. حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد، اما دانشمندان به طور کلی موافقند که با ادامه تبخیر اقیانوس‌ها، آب بیشتری در جو زمین گرفتار خواهد شد. این اتفاق یک اثر گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌کند که گرمای بیشتری را در جو زمین به دام می‌اندازد، و باعث تبخیر بیشتر اقیانوس‌ها می‌شود.

 

خاموشی خورشید

نظریه‌های مختلف، پایان‌های متفاوتی را برای سیاره ما پیش بینی می‌کنند. برخی از مدل‌ها بیان می‌کنند که زندگی به سرعت چشم به هم زدن نابود می‌شود زد و سیاره ما طی یک میلیارد سال آینده به یک تکه سنگ بدون حیات در فضا تبدیل خواهد شد. البته برخی دیگر اظهار می‌کنند که برخی از گونه‌ها ممکن است کمی بیشتر زنده بمانند.. بسیاری از دانشمندان توافق دارند که در آینده‌ای دور، قبل از اینکه سوخت خورشید کاملاً تمام شود و به یک سحابی سیاره‌نما تبدیل شود ما، روزی به «کوتوله سفید» تبدیل خواهد شد. محققان بر این باورند که این پروسه حدود ده میلیارد سال به طول خواهد انجامید، اما شاید انسان تا آن زمان باقی نمانده باشد تا چنین وضعیتی را ببیند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان