جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش فرهنگی - محمود دست‌پیش (واله‌بابا)، استاد برجسته زبان و ادب آذری و پارسی در سن هشتادوهفت‌سالگی درگذشت.

حسین دست‌پیش، فرزند ایشان ضمن اطلاعیه‌ای، از درگذشت «شاعر، نویسنده، نقاش، خطاط و مجسمه‌سازی که عمری را در اعتلای فولکلور آذربایجان و فرهنگ ایران‌زمین سپری و اثرات مفید و ارزشمند و ماندگار به ارمغان گذاشتند» خبر داده‌ است.

 

زنده نام دست‌پیش، به سال 1313 در باکو دیده به جهان گشود، در ادبیل بالید و بعدها برای تدریس و معلمی راهی تهران شد و کارش را در پایتخت پی گرفت. ایشان سال‌ها عضو شورای شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا هم قلم و هم قدم خود را در خدمت فرهنگ، خاصه ادبیات قرار دهد.

از آثار ایشان می توان به مجموعه «ائل سوغاتی»؛ «داغا دونموشم»؛ «برگردان نمایشنامه مشدی عباد»؛ «ترکی سوزلوک» و «دیوان اشعار ترکی سلام گتیرمیشم» اشاره کرد. شعر معروف «سیزه سلام گتیرمیشم» با آهنگسازی استاد علی سلیمی از مشهورترین سروده‌های استاد است که شهرتی جهانی دارد و تاکنون بارها در ترکیه و آذربایجان بازخوانی شده است.

سرود معروف «خلبانان، ملوانان» از دیگر سروده‌های وی در وصف حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان دفاع مقدس بود. وی همچنین در سال 1387 در مراسم دیدار سالانه شاعران با امین شعر انقلاب در محضر رهبری به قرائت دو شعر زیبای ترکی پرداخت که مورد تشویق ایشان قرار گرفت.

مراسم پاسداشت شعر و شخصیت محمود دست‌پیش، سی‌ام تیرماه 1398، در مؤسسه اوج، به همت حسین قرایی و با حضور ادبا و شعرای دوستدار این استاد فقید برگزار شده بود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان