پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- سرپرست اداره میراث فرهنگی بندرانزلی، از آغاز عملیات گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری بافت تاریخی شهر انزلی خبر داد و گفت: شهر انزلی قابلیت توجه بیشتر پژوهشگران عرصه میراث فرهنگی و جامعه شناسی را دارد.

پیمان تنگ‌بریس در حاشیه پروژه حفاری منطقه کهنه بازار انزلی که هم اکنون در حال انجام است اظهار کرد: براساس ماده ١١ قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند ٣ ماده ۳ اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ از دهم تیر به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، اقدامی ارزشمند و بی نظیر در شهر انزلی در حال انجام است که اثرات و نتایج حاصله از آن موجب حفظ هویت تاریخی و دستیابی بیشتر محققان و علاقمندان به داده‌های نوین پژوهش‌های باستان شناسی حوزه خزر خواهد شد.

وی از آغاز عملیات گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری بافت تاریخی شهر انزلی خبر داد و افزود: شهر انزلی با قدمت تاریخی کهن و منحصر به فرد به عنوان دروازه تمدن همواره مورد توجه سفرنامه‌نویسان مشهور دنیا و تاریخ نگاران معتبر بوده است و قابلیت توجه بیشتر پژوهشگران عرصه میراث فرهنگی و جامعه شناسی را دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: پژوهشی میدانی با استناد به شواهد باستان شناسی یکباره به نتیجه نمی‌رسد و یک اقدام مستمر و طولانی است.

تنگ بریس، با اشاره به اینکه در هر دوره‌ای بخش کوچکی  از داده‌های فرهنگی را می‌توان مورد مطالعه و شناخت قرار داد، گفت: لایه‌های فرهنگی و تاریخی هر منطقه بسیار ارزشمند هستند ولی متاسفانه دستگاه‌های دیگر با بی تدبیری ناشی از بی‌اطلاعی این لایه‌های فرهنگی و ارزشمند را با اسامی متعددی از بین می‌برند و این در حالی است که این آثار ارزش‌هایی است که به هیچ عنوان قابل جبران نیست.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۳ اثر تاریخی در شهرستان بندرانزلی به ثبت رسیده و چند اثر نیز در شرف ثبت هستند، عنوان کرد: تاکنون از مستندات کتابخانه‌ای در زمینه تاریخ این شهرستان استفاده می‌کردیم ولی برای پاسخ به سوالات و پر کردن شکافی که در کورنولوژی تاریخی وجود دارد، باید فعالیت‌های میدانی داشته باشیم.

از جمله آثار تاریخی ثبت شده در بندرانزلی می توان به کاخ میان پشته، برج ساعت، پل غازیان، کلیسای مریم مقدس، گرندهتل، مناره مسجد قائمیه و همچنین خانه اقبال اشاره کرد.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان