جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- متخصصان یک شرکت ایرانی از سه سال پیش، بومی‌سازی کپسول‌های اکسیژن در کشور را آغاز کردند اما سودجویی‌ها موجب توقف تولید آن در داخل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احیای واحد‌های تولیدی یکی از دستور کار‌های اصلی دستگاه قضایی در دوره تحول است. طی حدود دو سال اخیر و آغاز دوره تحول در دستگاه قضایی، اقدامات بسیار ارزند‌ه‌ای برای احیای واحد‌های تولیدی توسط قوه قضاییه در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته است. بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی نیز بر احیای حقوق عامه توسط قوه قضاییه تاکید دارد؛ یکی از مظاهر حقوق عامه، حمایت از تولید داخلی است.

از سویی دیگر با توجه به نیاز مبرم کشور به تقویت تولید داخل و اشتغال‌زایی در این شرایط سنگین تحریمی تحمیل شده از جانب دشمنان، قوه قضاییه برای حمایت از تولید داخلی در راستای احیای حقوق عامه، مسئولیت دوچندان دارد.

 

مانع‌زدایی به سبک و سیاق عدلیه

دستگاه قضایی در جدیدترین اقدام در راستای حمایت از تولید، با قطع دست مافیای واردکننده، حیات را به یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کپسول‌های اکسیژن که توانایی تولید روزانه ۳۰۰ سیلندر کپسول اکسیژن را دارد، بازگرداند.

این واحد تولیدی علیرغم کسب همه مجوز‌های لازم برای تولید و عرضه محصولاتش به بازار، به دلیل ایجاد مانع از سوی صنف مربوطه در آستانه تعطیلی قرار گرفته بود که با ورود دادگستری استان گیلان، مشکلات آن رفع و تولید در آن رونق یافت.

ماجرا از این قرار بود که متخصصان یک شرکت ایرانی از سه سال پیش، بومی‌سازی کپسول‌های اکسیژن در کشور را آغاز کردند، اما بعضی سودجویی‌ها در واردات موجب شد بدون توجه به نیاز مبرم کشور در شرایط کرونایی به تامین کپسول‌های اکسیژن، کار تولید آن متوقف شود.

 

وقتی مافیای واردات، مانعِ شارژ کپسول‌های اکسیژن شد

«پورشعبان» یکی از تولیدکننده‌های برتر داخلی کپسول‌های اکسیژن مشکلات این واحد تولیدی را اینگونه بیان می‌کند: این مجموعه ۲ سال پیش با ۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد و ما نخستین تولیدکننده سیلندر‌های اکسیژن در اوزان ۲ و ۵ و ۱۰ در کشور هستیم؛ چون این محصول وارداتی بوده و کسی آن را تولید نکرده است، بعد از راه‌اندازی مجموعه، دوستان واردات‌کننده اصلاً برایشان خوشایند نبود و به همین دلیل مشکلات بسیار زیادی را برای ما ایجاد کردند. یکی از مشکلات این بود که زمانی که کپسول‌های ما شارژ می‌شد، در مراجعه دوباره کپسول‌ها به مراکز شارژ، شارژ انجام نمی‌شد و همه آن‌ها را به ما برگشت می‌دادند.

این شرکت همه استاندارد‌های لازم را کسب کرده بود؛ اما ویروس واردات آنقدر پیشروی نمود تا اینکه نفس این شرکت دانش‌بنیان به شماره افتاد، تولیدات به شدت کاهش یافت و به صفر رسید. بسیاری از کارگران چندین ماه بیکار و خانه‌نشین می‌شوند؛ اما با تعطیلی این واحد تولیدی، دستگاه قضا برای پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی دست به کار شد.

بعد از شناسایی مشکلات، دستورات قضایی از سوی دادستانی صادر و موانع به صورت کامل رفع و با برطرف شدن این موانع، بسیاری از طرف‌های قرارداد، موظف به شارژ و پرکردن کپسول‌های اکسیژن ایرانی شدند.

دادستان مرکز استان گیلان طی بازدید از  شرکت تولید سیلندر اکسیژن در شهرک صنعتی سپیدرود با بیان اینکه یکی از رسالت‌های بزرگ قوه قضاییه در دوره تحول حمایت از تولید است خاطرنشان کرد: با اعلام شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری، دستگاه قضایی نیز بیش از پیش در راستای رفع موانع و پشتیبانی از تولید اقدام می‌نماید.

وی در خصوص بازدید از این واحد تولیدی گفت: این شرکت، تولیدکننده سیلندر‌های اکسیژن قابل حمل است که با مشکلاتی که در عرصه تولید با آن مواجه شد به دستگاه قضایی مراجعه نمود.

فلاح میری با اشاره به رقابت محصولات این شرکت با نمونه‌های وارداتی تصریح کرد: این شرکت با عرضه محصولاتش، از سهم واردکنندگان در بازار کاسته است که همین امر سبب بهانه جویی آنان و ایجاد مانع برای فعالیت این کارخانه و فروش سیلندر‌های این شرکت در سطح کشور شد.

وی با بیان اینکه با وجود ارائه همه مجوز‌های لازم از سوی این شرکت، دادستانی با ارسال محصولاتش به مراجع ذیصلاح برای بررسی مجدد کیفیت آنان استعلام گرفت، افزود: پس از کسب اطمینان از کیفیت محصولات این شرکت، با اقدامات دستگاه قضایی و قطع دست مافیای واردکننده و حذف موانع موجود برای عرضه تولیدات این شرکت به بازار، در حال حاضر روند تولید در این کارخانه به وضع عادی برگشته است.

 

به زودی فاز دوم کارخانه راه اندازی می‌شود

فلاح میری دادستان مرکز استان گیلان گفت: با اشتغال مجدد کارگران در این واحد تولیدی، به زودی فاز دوم این کارخانه نیز راه اندازی خواهد شد که سهم بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت.

اقدامات دستگاه قضایی در راستای حمایت از تولید و تولیدگران طی دو سال اخیر، منتهی به احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور شده است؛ سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۰۰۲ واحد تولیدی و سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۹۰ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل با اقدامات حمایتی دستگاه قضا به مدار تولید بازگشتند که همین آمار گواهی بر اقدامات جهادگونه دستگاه قضا در امر رونق تولید و اشتغال است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان