سه شنبه, 17 مهر 1403
سه شنبه, 17 مهر 1403
Tuesday, 08 October 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۵۹۹ ]

 

تصمیم‌گیران، فقط شعار حمایت از حوزه کودک می‌دهند

«لالایی» به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و تهیه‌کنندگی پژمان لشکری‌پور این روزها از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود.در این سریال علاوه بر داریوش فرضیایی، هنرمندانی چون گوهر خیراندیش، سعید امیرسلیمانی، امیرمحمد متقیان، نعیمه نظام‌دوست، کمند امیرسلیمانی، سپند امیرسلیمانی، هلیا امامی، امیر کربلایی‌زاده، حامد وکیلی، امیر سهیلی، مرضیه صدرایی، ابراهیم شفیعی و نیما قربان‌زاده حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموعه‌ای شاد که با حال و هوای دیگر کارهای داریوش فرضیایی همخوان است و برای کودکان ساخته شده، قصه درباره «گلشن» زن مسن و صاحب خیریه‌ای است که حافظه‌اش را بر اثر اتفاقی از دست داده و در شرایطی خاص مرد جوانی را با پسر از دست رفته‌اش اشتباه می‌گیرد.

به همین بهانه با امیرمحمد متقیان چهره شناخته شده کودک گپ کوتاهی داشتیم که پیش روی شماست.

*در دهه‌های هفتاد و هشتاد و ما قبل آن، برنامه‌های خوب و باکیفیتی در حوزه کودک داشتیم، اما از آن دوره به بعد، کودکان ما پای انیمیشن‌ها و برنامه‌های کودک خارجی می‌نشینند. این تغییر و خلأ محسوس در حوزه کار کودک از کجا آمد و چه دلیلی داشت؟

خب آن زمان تنها رسانه‌ای که وجود داشت، تلویزیون بود در حالی که الان بمباران رسانه‌ای است. گوشی‌های موبایل، تلویزیون، ماهواره و شبکه‌های اینترنتی که هر کدام مسیر و خط خودش را دارد. این تعدد و تکثر رسانه، حواس و نظر مخاطب را پراکنده می‌کند. هرچند که ما هم در حوزه کار کودک با سیاست‌های نادرست و بی‌توجهی‌هایی مواجه شدیم که دیگر زمینه را برای تمرکز کودکان خودمان بر محتواهای داخلی ایجاد نکرد. در حالی که ما همچنان چهره‌های شاخصی در حوزه کودک داریم که می‌توانند مثل قبل کار کنند و به تربیت و آموزش کودکان مطابق با فرهنگ خودمان کمک کنند. باید در نظر داشته باشیم که عمو پورنگ شدن در آن دوره‌ای که شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام نبود که یک نفر را معرفی و به شهرتش اضافه کند، اتفاق بسیار ارزشمندی بود.

*برخی هنرمندان حوزه کودک، مسیر کارشان را به کارهای بزرگسال تغییر دادند و دلیلش را فضای کاری بهتر عنوان می‌کنند. چرا در سال‌های اخیر حوزه کودک اینقدر دچار بی‌محلی شده؟

چرایش را مسوولان باید پاسخ بدهند، چون سوال ما هم هست. اما اگر بخواهم از تجربیاتم بگویم در تمام این سال‌ها ما فقط دیده‌ایم که تصمیم‌گیران و صاحب‌نظران حوزه کودک، فقط شعار حمایت از حوزه کودک داده‌اند. می‌گویند که کودک خیلی برای‌مان مهم است و آینده دست کودکان است و حمایت‌شان به همین جمله خلاصه می‌شود. در حالی که برای کار کودک نه بودجه خاصی در نظر گرفته می‌شود و نه در جشنواره‌ها، جدی گرفته می‌شود. هنرمندان حوزه کودک دستمزد درست و حسابی ندارند، چون برآورد کار کودک، کمتر از کارهای دیگر است. در صورتی که ما هم داریم زحمت می‌کشیم. ما هم همان کار و زحمتی را که هنرمندان حوزه بزرگسال انجام می‌دهند، سر پروژه‌ها متحمل می‌شویم، اما نتیجه‌ و آورده‌اش برابر نیست. برای همین است که الان دوست دارم بزرگسال هم کار بکنم، چون قدر کاری که انجام می‌دهیم را نمی‌دانند و این باعث ناامید شدن فعالان حوزه کودک می‌شود.

*با این صحبت‌ها، آیا تمایلی به بازی در فیلم و سریال غیر از کودک دارید؟

بله، من علاقه زیادی به کار در فضای بزرگسال دارم. اما متاسفانه کارهایی که پیشنهاد می‌شود در مدل فیزیکی، نقش‌های خوب و جانداری نیست. در کشور ما یک کاراکتر پیچیده و درجه یک برای آدمی در مدل فیزیکی من نوشته نمی‌شود در حالی که این اتفاق در همه جای دنیا رایج است مثل آقای «پیتر دینکلیج» که گیم آف ترونز را کار کرده. در ایران، بزرگ همه ما در این شرایط فیزیکی، آقای اسدالله یکتاست که خب هنوز دلش راضی نیست و شاید هنوز آن کاراکترهایی را که دوست داشته، بازی نکرده است. اگر نقش‌های خوبی به ما پیشنهاد شود، حتما می‌پذیریم و کار می‌کنیم. در واقع من تا الان ترجیح دادم در ژانری که هستم کنار نفر اول این ژانر یعنی داریوش فرضیایی باشم و اگر قرار باشد در حوزه دیگری هم کار کنم، باز دلم می‌خواهد کار خوب و ماندگاری باشد که به نوعی برایم پیشرفت محسوب شود نه پسرفت.

*در حوزه بزرگسال، تجربه‌ای دارید؟

من یک کار کوتاه ساختم و سال ۹۹ در یک فیلم سینمایی به کارگردانی نوید اسماعیلی بازی کردم. آن کار قصه خوبی داشت که کاراکتری که مدنظرم است را برای من داشت، اما متاسفانه وارد تولید که شد، روند تغییر کرد و آن اتفاقی که منتظرش بودم، نیفتاد.

*خودتان قصدی ندارید کاری متناسب با فضایی که مدنظر دارید، بسازید؟

چرا به این فکر می‌کنم و به همین دلیل هم رشته کارگردانی را انتخاب کردم. می‌خواهم چند تا کار کوتاه دیگر بسازم تا تجربه کسب کنم و بتوانم حرفی برای گفتن داشته باشم. بعد از آن حتما یک کار خوب می‌سازم و یک نقش خوب برای خودم کنار می‌گذارم که دریچه جدیدی به روی افراد مستعد هم‌فیزیک من باز شود.

*اگر بخواهید یک کار کودک بسازید به چه حوزه‌هایی بیشتر ورود می‌کنید که خلأش را حس کرده‌اید؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که کودکان ما باید اصولی و متناسب با سن خودشان یاد بگیرند، مسائل بهداشتی و جنسی است. به نظر من اینکه از یک سنی به بعد، به‌طور اصولی و به اندازه، کودک را با این مسائل آشنا کنیم خیلی بهتر است از اینکه خودش به صورت اتفاقی یا از سر کنجکاوی در اینترنت با این موارد آشنا شود و یادگیری درست این موارد می‌تواند از خیلی از آسیب‌ها در کودک و نوجوان جلوگیری کند.

*درباره سریال لالایی صحبت کنیم، کلمه «لالایی» چه تصویری در ذهن‌تان تداعی می‌کند؟

من با شنیدن این کلمه یاد مادر می‌افتم. آوازی که مادر از بچگی برای ما خوانده و با آرامشی همراه بوده که آن جنس خاص از آرامش، هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود.

*قصه «لالایی»، حاوی چه مفاهیم و آموزش‌هایی است؟

لالایی، سریال کودک و خانواده است. کلیت پیام این سریال، انسانیت است. اینکه یاد بگیریم که هوای همدیگر را داشته باشیم، قدر همدیگر را بدانیم. آن چیزی که از افراد می‌ماند، مهری است که در دل آدم‌ها وجود دارد. سرمایه‌گذاری کردن روی بچه‌هایی که مستعدند و می‌توانند به یک جایی برسند، اما به خاطر عدم حمایت نمی‌توانند گامی در مسیر موفقیت بردارند.

*در شرایط فعلی که کودک و نوجوان نسبت به گذشته، آگاه‌تر شده و دسترسی بیشتری به رسانه‌ها و اینترنت دارد، فکر می‌کنید، «لالایی» آنقدری قوت و قدرت دارد که نظر این قشر را جلب کند؟

ما بچه‌های دیروز را داریم و این باعث می‌شود که کودکان امروز، مخاطب بالقوه ما باشند. مخاطبان دیروز ما امروز با بچه‌های‌شان کارهای ما را تماشا می‌کنند. این دیالوگی است که بارها و بارها من و عمو پورنگ شنیده‌ایم و ذوق کرده‌ایم از اینکه پدر و مادرانی به ما می‌گویند که ما بچه بودیم، مخاطب برنامه‌تان بودیم و الان بچه‌های‌مان دارند برنامه شما را نگاه می‌کنند. علاوه بر این، لالایی، قصه خوبی دارد که توسط عوامل خوبی تولید شده و به نظر من می‌تواند جایش را در دل مخاطب پیدا کند.

*علی ملایی؛ روزنامه اعتماد

 

 

 

 

نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی در هفته گذشته

رقابت تنگاتنگ «تگزاس۳» با «ببعی قهرمان»

ماهرخ عباسپور

در هفته‌ای که گذشت ۵۸۸ هزار مخاطب به سینما رفتند و ۳۴ میلیارد تومان نیز سود حاصل از مراجعه این مخاطبان به سینما بود

فروش سینمای ایران از ابتدای امسال تا ششم مهرماه، به ۹۶۰ میلیارد تومان رسیده است و آمارها نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از این فروش معادل ۷۳۰ میلیارد تومان، متعلق به فیلم های کمدی است. در واقع اگر بخواهیم فصل بهار و تابستان را بررسی کنیم، وضعیت همین‌گونه است.

هفته اول مهر هم کار اکران فیلم‌ها را نسبتا خوب آغاز کرد. در هفته‌ای که گذشت ۵۸۸ هزار مخاطب به سینما رفتند و ۳۴ میلیارد تومان نیز سود حاصل از مراجعه این مخاطبان به سینما بود.

نکته جالب توجه سه صدر نشین گیشه اختلاف فروش نزدیک آن‌ها است که اتفاقا در این میان نام یک انیمیشن هم وجودد دارد که تنها دو روز از اکران آن می‌گذرد و با این وجود در جایگاه دوم گیشه قرار گرفته است.

صدر نشین گیشه مانند یک ماه گذشته «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی، با ۱۰۸ هزار مخاطب و فروش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی است.

جایگاه دوم گیشه به انیمیشن «ببعی قهرمان» اختصاص دارد که حسین صفارزادگان و میثم حسینی کارگردانان آن هستند و با فروش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی ۸۶ هزار مخاطب را به سینما آوردند.

جایگاه سوم گیشه نیز به «مفت‌بر» عادل تبریزی اختصاص دارد که ۷۷ هزار مخاطب دارد و ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش را تجربه کرده است.

جایگاه چهارم هم به فیلم سینمایی «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی اختصاص دارد که ۷۵ هزار مخاطب به تماشای آن نشستند و ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سود حاصل از فروش این گیشه بود.

جایگاه پنجم گیشه به «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی اختصاص دارد که با ۶۸ هزار مخاطب ۴ میلیارد تومان فروش را برای گیشه خود ثبت کرده است.

فروش فیلم‌ها چگونه بود؟

در حال حاضر فروش کلی سینما از ابتدای سال به ۹۵۳ میلیارد تومان رسیده و حدود ۱۷ میلیون نفر هم تماشاگر فیلم‌های اکران شده بوده‌اند.

فیلم «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی در صدر جدول فروش قرار دارد. این فیلم با ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر تماشاگر تاکنون حدود ۲۴ میلیارد تومان بلیت فروخته است.

«تمساح خونی» و «مست عشق» که اکران هر دو به پایان رسیده در جایگاه دوم و سوم جدول فروش قرار دارند.

اما در میان فیلم‌هایی که همچنان روی پرده هستند، «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی با یک میلیون و ۵۶۰ هزار نفر تماشاگر ۸۵ میلیارد تومان فروش داشته است.

«پول و پارتی» سعید سهیلی هم با حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر تماشاگر به فروش ۸۰ میلیارد تومانی دست پیدا کرده است.

«قیف» جدیدترین ساخته محسن امیریوسفی با بازی رضا عطاران که انتظار می‌رفت از نیمه شهریور تاکنون به مخاطبی بیش از ۳۶۶ هزار نفر دست پیدا کند، تا ظهر روز جمعه ۲۱ میلیارد تومان بلیت فروخته است.

«مفت بر» به کارگردانی عادل تبریزی با بازی حامد بهداد و سحر دولتشاهی هم کمتر از پیش‌بینی‌ها فروش داشته و با ۲۷۰ هزار نفر تماشاگر به فروش ۱۵ میلیارد تومانی رسیده است.

«شهر گربه‌ها ۲» به کارگردانی جواد هاشمی از جمله فیلم‌های مربوط به کودکان و جوانان است که روی پرده سینماها نمایش داده می‌شود و با حدود ۱۳۳ هزار نفر تماشاگر نزدیک به ۷ میلیارد تومان بلیت فروخته است

انیمیشن «ببعی قهرمان» که اختصاص تبلیغات ویژه به آن در تلویزیون جلب توجه کرده است، در دو روز اول  اکران با حدود ۶۰ هزار نفر تماشاگر به فروش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

فیلم «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی هم با ۲۶ هزار نفر تماشاگر فعلاً یک میلیارد و پانصد میلیون تومان بلیت فروخته است.

«قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور با ۱۶۴ هزار نفر تماشاگر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.

کمدی «شهسوار» به کارگردانی حسین نمازی هم با حدود ۱۰۰ هزار نفر تماشاگر به فروش ۶ میلیارد تومانی رسیده و «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا که به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده با ۱۰۹ هزار نفر تماشاگر، ۵ میلیارد و ۴۶۱ هزار تومان بلیت فروخته است.

«کارزار» به کارگردانی شهرام اسدزاده که از نیمه شهریور ماه روی پرده سینماها رفته تاکنون حدود چهار هزار نفر تماشاگر داشته و ۲۲۱ میلیون تومان فروش داشته است. همچنین فیلم «لختگی» به کارگردانی کاوه دهقانپور نیز که در آخرین روزهای شهریورماه روی پرده رفت با ۱۲۰۰ نفر تماشاگر به فروش ۷۶ میلیون تومان رسیده است.

«نفرین آرتا» به کارگردانی مجید کریمی نیز که از چهارشنبه گذشته اکرانش آغاز شده، ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلیت فروخته است.

 

فیلم «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ هم که به صورت تک سانس در بعضی سینماها اکران می‌شود از ۱۰ مرداد تاکنون ۴۵ هزار نفر تماشاگر داشته و ۲ میلیارد و ۸۵۳ میلیون تومان بلیت فروخته است.

فیلم «یادگار جنوب» نیز با ۲۰۰ هزار نفر تماشاگر ۱۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان فروش داشته است.

«ملاقات با جادوگر» به کارگردانی حمید بهرامیان با ۱۸۶ هزار نفر تماشاگر بیش از ۱۱ میلیارد تومان بلیت فروخته و آخرین فروش «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری هم که که از شکست خورده‌های گیشه امسال است، با ۱۰۶ هزار نفر تماشاگر حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ثبت شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان