پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش ورزش- نیمکت مربیگری در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران همانند سال‌های گذشته بی ثبات بوده است.

نیم فصل اول مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران روز جمعه به پایان رسید و تیم پرسپولیس با پیروزی مقابل گل گهر سیرجان عنوان قهرمانی نیم فصل را کسب کرد. یکی از مواردی که در نیم فصل اول مسابقات بسیار زیاد دیده شد، تغییرات زیاد روی نیمکت تیم‌ها بود. این تغییرات زیاد طبیعتا هزینه زیادی هم به دنبال دارد.

استارت تغییرات مربیان قبل از هفته ششم زده شد و تا هفته پایانی نیز ادامه پیدا کرد. نیمکت ۶ تیم در نیم فصل اول دستخوش تغییر شد. ضمن اینکه باشگاه تراکتور ۲ بار اقدام به تغییر کادرفنی خود کرد. تیم‌های تبریزی خیلی زود مربیان خود را تغییر دادند. ابتدا تراکتور علیرضا منصوریان را به طرز شگفت آوری از کار برکنار کرد. سپس ماشین سازی به تبعیت از آن با بیاتلو قطع همکاری کرد. آخرین تغییر هم دوباره در باشگاه تراکتور اتفاق افتاد و رسول خطیبی از اراک به تبریز برگشت.

تغییرات زیاد مربیان روی نیمکت تیم‌ها این تلنگر را می‌زند که مدیران تیم‌ها با کدام کارشناسی اقدام به انتخاب می‌کنند که حتی نمی‌توانند پای حرف خود بایستند. با توجه به تعطیلات نیم فصل به تغییرات نیمکت تیم‌ها نگاهی انداخته ایم.

 

ماشین سازی؛ وحید بیاتلو

تیم فوتبال ماشین سازی لیگ بیستم را با تغییرات گسترده آغاز کرد. وحید بیاتلو به عنوان جوان‌ترین مربی لیگ هدایت سبزپوشان تبریزی را قبول کرد، اما زمستان تبریز را ندید و خیلی زود کنار گذاشته شد. جدا از نتایج ضعیفی که بیاتلو کسب کرد و کسی هم نمی‌تواند آن را کتمان کند، تیم ماشین سازی در فصل نقل و انتقالات چندان قدرتمند بسته نشد. محمد سعید اخباری پس از بیاتلو سرمربی ماشین سازی شد. او تا نیم فصل دوام آورد، اما باید دید با تغییرات مدیریتی صورت گرفته به کار با تیم تبریزی ادامه می‌دهد یا خیر؟

 

تراکتور؛ علیرضا منصوریان و مسعود شجاعی

تیم تراکتور امسال تغییرات مربیان را آغاز کرد و به پایان رساند. علیرضا منصوریان خیلی زود از کار برکنار شد. او قبل از هفته ششم با تنها یک شکست جای خود را به مسعود شجاعی داد. شجاعی از ابتدا چندان مایل به مربیگری نبود و تنها به دلیل مشکلات تراکتور، به طور موقت هدایت سرخپوشان را قبول کرد، مسئولان تراکتور قبل از شروع مسابقات نیم فصل دوم هدایت تیم پُر طرفدار تبریز را به رسول خطیبی سپردند. تراکتور در نیم فصل اول لیگ بیستم با ۲ تغییری که روی نیمکت خود داشت، ۲۲ امتیاز جمع کرد و در رده هفتم قرار گرفت.

 

نساجی؛ وحید فاضلی

وحید فاضلی دیگر مربی جوانی بود که پس از تجربه دستیاری محمود فکری، هدایت نساجی را قبول کرد. او فصل گذشته دستیار فکری بود و مدیران نساجی پس از این که محمود فکری راهی استقلال شد، هدایت نساجی را به وحید فاضلی سپردند. نساجی با هدایت فاضلی فصل را خیلی خوب آغاز کرد. آن‌ها در ۵ هفته ابتدایی ۲ پیروزی کسب کرده و تیم‌های مدعی تراکتور و پرسپولیس را متوقف کردند؛ اما رفته رفته روند نزولی نساجی شروع شد و شاگردان فاضلی مقابل سپاهان، مس رفسنجان، فولاد و پیکان شکست خوردند. در نهایت فاضلی برکنار شد و مجید جلالی بار دیگر هدایت نساجی را پذیرفت. البته فاضلی بلافاصله بعد از برکناری، به کادر فنی شهرخودرو اضافه شد.

 

ذوب آهن؛ رحمان رضایی

مسئولان باشگاه ذوب آهن در ابتدای فصل پس از کنار گذاشتن لوکا بوناچیچ هدایت تیم خود را به رحمان رضایی مدافع اسبق تیم ملی سپردند. رحمان رضایی که سابقه بازی در لیگ ایتالیا را داشت بر خلاف انتظارات، از سبک فوتبال این کشور استفاده نکرد و اتفاقا بازی‌های جذاب و چشم نوازی از این تیم دیدیم. ذوب آهن در خیلی از مسابقات این فصل با بدشانسی و یا اشتباهات داوری در کسب پیروزی ناکام ماند. در نهایت مسئولان ذوب آهن تصمیم گرفتند با سرمربی جوان خود قطع همکاری کنند. مجتبی حسینی پس از برکناری ذوب آهن از نفت مسجدسلیمان جدا شد و هدایت ذوب آهن را در ادامه فصل قبول کرد.

 

نفت مسجدسلیمان؛ مجتبی حسینی

نفت مسجدسلیمان با هزینه بسیار کمی وارد مسابقات لیگ بیستم شد و بر خلاف انتظار نتایج قابل قبولی گرفت. از تیم مجتبی حسینی به عنوان شگفتی ساز نیم فصل اول لیگ بیستم یاد شد. با این وجود حسینی پس از اینکه با پیشنهاد باشگاه ذوب آهن مواجه شد، به اصفهان کوچ کرد تا دوباره هدایت ذوب آهن را قبول کند. ذوب آهن پس از اینکه در راه جذب فرهاد مجیدی ناکام ماند به سراغ یکی از مربیان موفق نیم فصل اول لیگ بیستم رفت تا شاید از رده چهاردهم فاصله بگیرد.

 

آلومینیوم اراک؛ رسول خطیبی

به شکلی می‌توان ادعا کرد رسول خطیبی یار نیمه راه بود. خطیبی و آلومینیوم با وجود اینکه لیگ بیستم را با شکست سنگین ۳ بر صفر مقابل نساجی مازندران شروع کردند، اما رفته رفته شرایط بهتری در پیش گرفتند. شاید آلومینیوم نیمی از نتایجش خوبش در لیگ برتر را مدیون نقل و انتقالات و انتخاب‌های خطیبی در ابتدای فصل باشد. با این وجود رسول خطیبی پس از پایان نیم فصل اول رقابت‌ها راه تبریز را در پیش گرفت و به نوعی دست اراکی‌ها را در پوست گردو گذاشت.

 

ذوالفقارنسب: مدیران باشگاه‌ها به مربیان اعتماد ندارند

بیژن ذوالفقارنسب کارشناس فوتبال ایران در خصوص تغییرات زیاد روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری گفت: یکی از نقاط ضعف مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به فقدان اعتماد مدیران باشگاه‌ها به مربیان برمی‌گردد. این موضوع بیانگر آن است که کار کارشناسی خوب در سطح باشگاه‌ها انجام نمی‌گیرد. این همه تغییر و تحول هزینه در بر دارد. با توجه به قانون منع جذب مربیان خارجی، مربیان داخلی عملکرد خوبی داشته‌ اند. با این وجود مربیان داخلی همواره با بی مهری مدیران مواجه می‌شوند. شناخت نداشتن مدیران باشگاه‌ها و تلاش زیاد مدیر برنامه‌ها برای درآمدزایی هم بی تاثیر نیست.

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان