پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- استون هنج در دشت‌های سالزبری که در جنوب انگلیس واقع شده، ساخته شده است. این بنا نه تنها یکی نمادین‌ترین بنا‌های انگلیس، بلکه یکی از نمادین‌ترین بنا‌های جهان نیز به شمار می‌رود؛ به طوریکه هر ساله فقط یک میلیون گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند که این تعداد رو به افزایش نیز هست.

همانطور که در عکس استون هنج می‌بینید، این بنا از چندین سنگ عظیم ساخته شده و باید به این موضوع فکر کرد که چگونه تمدنی که مدرن نبوده و هیچ وسیله پیشرفته‌ای نداشته (شاید حتی چرخ) چگونه این بنا را ساخته و چرا ساخته؟

در طول سال‌ها و قرن ها، تئوری‌های مختلفی درباره اینکه چرا این اثر ساخته شده مطرح شده است. یکی از این تئوری‌ها مربوط به جفری مانموث است که در سال ۱۱۳۶ اظهار داشته که این سنگ‌ها به منظور یادبودی برای رهبران بزرگ انگلیس است که توسط دشمنان ساکسون‌ها به قتل رسیدند.

اولین مطالعه دقیق بر روی این سنگ‌ها در سال ۱۶۲۰ و توسط اینیگو جونز صورت گرفت و به این نتیجه رسید که ساخت این سنگ‌ها به دست بریتانیایی‌ها نبوده و احتمالا این مکان را بنا گذاشتند و آن را معبدی برای آپولو اختصاص دادند.

تئوری دیگری هم از ویلیام استوکلی وجود دارد که در سال ۱۷۴۰ آن را منتشر کرد. او اعتقاد داشت که این دایره سنگها، توسط روحانیون سلتیک و قبل از روم و برای کسانی که خورشید را پرستش می‌کردند ساخته شد. این طبق ادعا‌های استوکلی متعلق به فنیقی‌ها بوده در زمان قبل از حضرت ابراهیم از دریای مدیترانه به انگلیس سفر کرده بودند.

جرالد هاوکینز هم در دهه ۱۹۶۰ و در کتاب رمزگشایی استون هنج که خودش نوشته بود، نوشت که این بنا برای پیش بینی دقیق وقایع تاریخی بزرگ درست شده است. البته اکثر تئوری‌های هاوکینز که درباره استون هنج به عنوان رصد خانه بود، رد شده است و برای همین نمی‌توان به این تئوری او هم دل خوش کرد.

اولین تلاش‌ها برای اینکه متوجه قدمت این سازه شوند، برمی‌گردد به دهه ۱۶۲۰ که طی دستور دوک باکینگهام انجام شد. طبق دستور او، حفاری در این منطقه انجام شد. در این حفاری‌ها دو گودال کشف شد که در این گودال‌ها شاخ گاو و زره‌های خورد شده یافت شد.

در سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۶ حفاری‌ها در قسمت جنوبی سایت در حال پیگیری بود. یک کارزار دیگر حفاری در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۴ انجام شد که علاوه بر حفاری، قصد ترمیم بنا و احیای مجدد سنگ‌ها را هم داشتند.

در سال ۲۰۰۸ هم دو کاوش باستانی کوچکتر، ولی هدفمندتر در داخل دایره صورت گرفت. تحقیق اول برای بررسی تاریخ، ماهیت و بررسی سنگ‌های کوچکتر داخلی بود.

تحقیقات دوم بیشتر بر روی مرگ و دفن و سوزاندن اجسام متمرکز بود. تحقیقات نشان داد که مردان، زنان و کودکان از دهه ۳۰۰۰ تا ۲۵۰۰ قبل از میلاد همه در این مکان دفن شده اند.

 

چه کسی استون هنج را ساخت؟

جفری مانموث در کتاب خودش که درباره شاه آرتور و روایت‌هایی از تاریخ انگلیس است گفته که استون هنج توسط جادوگیر عظیم مرلین ساخته شده. این داستان تا اواسط قرن پنجم ادامه دارد و در اواسط این قرن، صد‌ها نجیب زاده انگلیسی توسط ساکسون‌ها سر بریده می‌شوند و در دشت‌های سالزبری دفن می‌شوند.

پادشاه اورئولس آمبروسیاس برای اینکه یک یادبود مناسبی برای آن‌ها برپا کند، ارتشی را به سمت ایرلند فرستاد تا یک دایره سنگی به نام حلقه غول‌ها را بازیابی کنند. سربازان توانستند ایرلندی‌ها را شکست دهند؛ اما نتوانستند که این سنگ‌های عظیم الجثه را تکان دهند. ولی مرلین با استفاده از قدرتی که داشت توانست آن سنگ‌ها را جا به جا کند.

بسیاری از مردم دیگر به داستان جفری ایمان آورده بودند و فکر می‌کردند که واقعا این اثر توسط مرلین ساخته شده و این در حالی بود که این بنای تاریخی چندین هزار سال قبل از مرلین ساخته شده بود. فرضیه‌های دیگری هم وجود دارد که ساخت این بنا را به ساکسون ها، رومی ها، دانمارکی ها، یونانی‌ها و مصری‌ها نسبت می‌دهند. تئوری دیگری هم وجود دارد که گفته می‌شود استون هنج توسط اهالی سلتیک ساخته شده.

اکنون اکثر باستان شناسان به این عقیده رسیدند که فقط یک قوم خاص در ساخت استون هنج دست نداشته، بلکه چندین قوم با هم این اثر ماندگار را ساختند. استخوان‌ها و ابزار‌هایی هم که در اکتشافات مختلف پیدا شده هم به واقعیت پیوستن این تئوری کمک می‌کند.

 

هدف از ساخت استون هنج چه بوده؟

بسیاری از معماران معتقدند که استون هنج زیاد مورد توجه نبوده و فقط یک بنایی بوده که ساخته شده؛ ولی باستان شناسان اینگونه فکر نمی‌کنند. آن‌ها معتقدند که این مکان بیش از هزار سال برای مردمان انگلیس قابل اهمیت بوده و حتما دلیلی وجود داشته که آن‌ها را به دست سالزبری کشانده تا این بنای عظیم باستانی را بسازند؛ آن هم در آن زمانی که امکانات مدرن وجود نداشت.

شواهد باستان نمایان گر این است که این مکان برای حداقل مدت زمانی طولانی، محل دفن اجساد بوده؛ اما محققان معتقدند که استون هنج برای کار‌هایی غیر از دفن اجساد هم استفاده می‌شده. برای کار‌هایی مثل مراسمات تشریفاتی، مراسمات مذهبی، یادبودی برای یک فرد مهم و یا مراسماتی مانند ارتباط معنوی با اجداد و خدایان و …

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان