پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
Thursday, 18 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- محققان با استفاده از نانوذرات پارچه‌ای تولید کردند که می‌تواند حشرات را دفع کند. این پارچه شامل فرمولاسیونی حاوی اسپری‌های زیستی ضدحشرات و کرم‌های دفع‌کننده است که با مواد گیاهی فعال زیستی برای کنترل تاثیر نیش پشه‌ها تهیه شده‌ است.

محققان گروه شیمی دانشگاه ایالتی کادونا واقع در کشور نیجریه، در تلاشند از این فناوری برای کاهش بیماری‌هایی نظیر مالاریا استفاده کنند. وی گفت: «نوع پارچه‌ای که در این تحقیق تهیه شده است، به شکل لباسی در آمده که در طول شبانه‌روزی از فرد محافظت می‌کند. »

به گفته زکاری لادن سرپرست محققان این پروژه تحقیقاتی، این محصول نتیجه کمک هزینه تحقیقاتی چند میلیون دلاری، تحت پوشش صندوق تحقیقات ملی سال ۲۰۲۰ (NRF) کادونا و صندوق اعتماد آموزش عالی (TETFUND) بوده و با همکاری دانشگاه بینگام و دانشگاه فناوری VAAL، آفریقای جنوبی انجام شده است.

وی می گوید: پارچه تولیدشده در این تحقیق با عنوان «توسعه پارچه سازگار با محیط زیست و دفع‌کننده پشه، حاوی نانوذرات محصورشده با ترکیبات زیستی فعال Vitex» با نانوذرات محصورشده با مواد فعال زیستی Vitex Negundo برای کنترل پشه‌ها، ترکیب شده است.

به گفته محققان این پروژه، به جای استفاده مداوم از حشره‌کش‌های شیمیایی می توان از پارچه نانویی می‌توان برای دفع حشره‌ها استفاده کرد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان