جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
Friday, 26 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

گیلان امروز- روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ یکی پس از دیگری به سرعت سپری می شود و تنها چند روز تا رسیدن به نوروزباستانی باقی مانده در این بین گیلانیان همچون سایر هموطنان پُرشور و شوق به پیشواز نوروز رفته و در تکاپوی سال جدید هستند.

به واقع نوروز را آیین های زیبایش ماندگار ساخته و با آمدنش همه چیز حال و هوایی دیگر و عطر تازگی می گیرد، همه با شور و نشاط به جُنب و جوش می آیند تا مهیای سالی نو و روزگاری و بهتر برای خود، اطرافیان و ... شوند.

گیلانیان نیز همواره در پایبندی و احیای سنت ها پیش قدم بوده و هستند، نوروز از سنت هایی مورد توجه مردمان این دیار است، اهالی این خطه مانند سایر هموطنان قبل از آغاز سال جدید با انجام آیین هایی باشکوه از جمله خانه تکانی، سبزکردن سبزه سفره هفت سین و خرید لباس نو با شور و شوق خاص و وصف ناپذیر به پیشواز سنت کهن نوروز می روند، این حال و هوای خاص توام با هیجان، قبل از نوروز به یادماندنی و دلنشین است.

خانه تکانی یکی از مهمترین آداب نوروزی برای گیلانیان و ایرانیان است تا خانه و دل را هر دو تکانی دوباره داده و گرد و غبار نشسته بر آنها را بزدایند.

خانه تکانی در عصر ماشینی نسبت به گذشته متفاوت شده، تنها شباهت آن در صفا، صمیمت، شور و نشاط برای برگزاری این رسم و رسوم است، در گذشته خانواده های روستایی قبل از فرارسیدن نوروز حصیر و گلیم را با آب رودخانه ها می شستند و دیوار خانه ها را با گِل در گویشی محلی

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان