جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

نوروز پیروزی

گیلان امروز- بیش از سه سال از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد، نوروز ۹۹ مردم با ترس فراوان از ابتلا یا مرگ ناشی از کرونا در کمترین موارد دید و بازدید خود را انجام دادند، نوروز ۱۴۰۰ هم به دلیل افزایش شمار مبتلایان نوروزی دلچسب مردم نبود، عید ۱۴۰۱ پس از واکسیناسیون سراسری به نوعی دلگرمی بیشتری برای میهمانی و دورهمی وجود داشت اما امسال نوروز کمی متفاوت‌تر است.

ایرانیان به مردمان میهمان‌نواز و با ارتباطات قوی در میان اقوام و دوستان معروف هستند، ایام نوروز هم فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط بیشتر، دید و بازدیدها، میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است و در سالیان گذشته و به دلیل نبودن ویروس ناخوانده‌ای به نام کرونا در برخی مواقع جمع دوستان و بستگان به بیش از ۵۰ نفر در روز هم می‌رسید.

در سه سال گذشته با وجود ویروس کرونا بیشترین ارتباطات مردم به ویژه در تعطیلات نوروزی به جمع خانوادگی درجه اول یا در نهایت درجه دوم ختم می‌شد و ویروس کرونا محدودیت در ارتباط را میهمان سفره‌های نوروزی مردم کرد. اما از ماههای گذشته کرونا به کمترین حد خود رسید و حتی در برخی ماه‌ها روزهای بدون مرگ از این ویروس را مردم تجربه کردند و این موضوع می‌تواند برای مردم روند عادی‌انگاری ویروس و رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به دنبال داشته باشد.

در روزهای پایانی فصل زمستان دوباره مرگ ۲ رقمی و ابتلای سه رقمی در میان مبتلایان به کرونا را مشاهده کردیم که شاید این موضوع منعی برای کاهش دید و بازدیدها در ایام نوروز برای بجا آوردن این عید باستانی باشد. اگرچه روند رو به رشد در آمار مراجعان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در کشور به ثبت رسیده است اما سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز اخیرا اعلام کرد: با توجه به اینکه سیر کرونا در این ایام به صورت جدی افزایشی نبوده است اکنون پیش‌بینی موج جدید کرونا را نداریم.

نتیجه سه سال حضور کرونا در همه میهمانی‌ها، دورهمی‌ها، ارتباطات دوستانه و اقوام و رعایت نکردن برخی شیوه‌نامه‌ها در این مدت منجر به مرگ حدود ۱۴۵ هزار نفر و ابتلای بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شده است. یادمان باشد در دورهمی‌ها بسیاری از کودکان و سالمندان مستعد ابتلا به این ویروس هستند اما با مراقبت بیشتر می‌توان برای جلوگیری از ابتلای عزیزان به این ویروس تاجدار کشنده تلاش کرد تا  با پرهیز از ابتلای اعضای خانواده و دوستان به این ویروس، ایام تعطیلات نوروز برای ما به تلخی سپری نشود.

مهمترین موضوعی که مهم است باید در صورت داشتن هرگونه علائم از میهمانی رفتن یا دید و بازدید خودداری کنیم زیرا همین موضوع ملاک خوبی برای عدم ابتلای دیگران به این ویروس و گرفتاری اعضای خانواده یا دوستان به این بیماری است.

نوروز به عنوان یک سنت دیرینه از گذشته‌های دور برای همه یک عید باستانی بوده و هست و باید سال ۱۴۰۲ نیز تعطیلات نوروزی در سایه ویروس کرونا به گونه‌ای گذرانده شود که مردم بدون مشکل این ایام را مانند سال‌های گذشته ؛ دورانی که کرونا وجود نداشت، ماندگار کنند.

حال که کرونا هم به نوعی در مقابل مردم شکست خورده است، بگذاریم این شکست ماندگار و نوروزهای زیبا در فصل سرسبز بهار دوباره تکرار شود، تکرارهایی که تا سالیان سال در ذهن و یاد همه مردم به یادگار بماند و روزهای خوشی در پس این نوروز داشته باشیم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان