پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
Thursday, 25 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

 

 

گیلان امروز- سابقه سریال تکراری واژگونی خودروها در برخی از جاده های پرتردد مازندران در سال های گذشته و همچنین نشر فیلم کوتاه در فضای مجازی در روزهای اخیر به دلیل آنچه که آغشته بودن سطح برخی خیابان های استان به گازوئیل نامیده می شود، باعث بروز نگرانی در میان رانندگان و مسافران این دیار سرسبز شده است.

بنا به گفته برخی از مسوولان دست اندرکار از هفت سال پیش تاکنون چندین مورد حوادث انحراف و واژگونی خودروها در جاده های لغزنده کوهستانی و پرتردد آغشته به گازوئیل بویژه در جاده چالوس، مسیر نوشهر-رویان و جاده هراز به وقوع پیوسته است.

تصادف زنجیره ای تعداد ۱۵ دستگاه خودرو در مسیر نوشهر- رویان در منطقه امیررود در اواخر آذر ماه سال ۱۳۹۷ و برخورد سمند به کوه در منطقه پل ذغال مسیر جاده چالوس - کرج در آبان سال ۱۳۹۶ نمونه‌ای از وقوع این حوادث تلخ در مازندران بویژه غرب این استان بوده است.

با این حال در روزهای گذشته هم در آستانه عید باستانی نوروز و ورود مسافران به استان، فیلم هایی در این ارتباط مبنی بر گازوئیل پاشی در جاده چالوس در فضای مجازی مخابره شده که مسوولان امر با تایید وجود این پدیده در استان اما این فیلم کوتاه در حال بازنشر را مربوط به این ایام نمی دانند.

 

نگرانی مردم و لزوم برخورد با متخلفان

با این حال همواره از سال های گذشته تاکنون تماس های پیوسته با مسوولان دستگاههای مربوطه مبنی بر شناسایی و برخورد قانونی با عوامل این اعمال خلافکارانه، اما هیچگاه اطلاعات دقیق و جامعی به رسانه ها منعکس نشد، ولی شنیده ها حاکی از آن است که شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان در دستگاه قضایی به طور مستمر درحال پی گیری است.

در این میان جمعی از مسوولان، شهروندان و رانندگان مسافربری غرب مازندران با ابراز نگرانی از احتمال بروز چنین تخلفاتی خواستار برخورد قانونی با برهم زنندگان امنیت مسافران در جاده های پرتردد این مناطق گردشگرپذیر شدند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان راهداری، جریان ریختن گازوئیل در جاده های استان سابقه‌ای طولانی‌ دارد چرا که سال‌های قبل یعنی در دهه ٨٠ بارها جاده شاهد تصادفاتی بود که دلیل آنها لیزخوردگی خودرو بر اثر لغزندگی جاده گزارش شد.

راننده مسافربر خودروی سمند جاده چالوس - کرج دراین باره می گوید شاید تا دیروز بیشتر رانندگان این مسیر استرس وقوع حوادث ناگواری مانند سوانح رانندگی ناشی از عرض کم پیچ های تند و غیراستاندارد و نیز احتمال ریزش تخته سنگ های بزرگ از ارتفاعات را داشتند، اما امروز فیلم منتشر شده مبنی بر آغشته کردن سطح جاده و لغزنده شدن آن توسط افراد متخلف مشکل دیگری است که به نگرانی آن ها افزوده است.

جلال حکیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سال های گذشته چندین مورد از این دست حوادث در این جاده رخ داد و این موضوع بارها به مسوولان دستگاه های ذیربط اطلاع داده شد اما به نظر می رسد این موضوع جدی پیگیری نمی شود.

وی اظهار داشت: برخی از مسوولان ادارات برابر قانون تکلیف دارند امنیت جانی و مالی مسافران تا مقصد سفرهایشان تامین کنند و قرار نیست عده ای از افراد متخلف سود جو بدون توجه به این موضوع با پاشیدن گازوئیل با جان مردم بازی کنند و مورد تهدید قرار دهند.

جاده چالوس - کرج به طول حدود ۱۸۰ کیلومتر جزو یکی از راههای کوهستانی پرتردد کشور است.

سعید اردلان راننده مسیر نوشهر- رویان نیز گفت : به خطر انداختن امنیت جانی و مالی افراد رهگذر با پاشیدن گازوئیل موضوع ساده ای نیست که مسوولان به آسانی از کنار آن بگذرند بلکه باید به هر شکل ممکن این افراد را شناسایی و آن ها را مجازات کنند.

وی افزود : اینکه عده ای از مسوولان در برخورد با چنین تخلفاتی اعلام کنند هنوز این عوامل شناسایی نشده اند به نظرم چنین پاسخی توجیه پذیر نبوده و هیچگاه مورد تائید مردم نیست.

این راننده اظهار داشت: ادارات راهداری، حمل و نقل جاده ای، امنیتی و انتظامی باید پاسخگوی علت وقوع چنین حوادثی باشند چرا که ایمن سازی و امنیت سلامت مسافران در جاده ها به این دستگاه ها سپرده شده است.

 

پلیس راه چه می‌گوید؟

بااین حال رییس پلیس راه مازندران با واکنش به فیلم منتشر شده در فضایی مجازی ضمن تایید انجام این رویداد شوم در برخی محورهای استان، فیلم منتشر شده اخیر را واقعی نداست و می گوید تاکنون گزارشی در این ارتباط مخابره نشده است.

سرهنگ یداله جهان تاب با بیان این که، در سال های گذشته پدیده گازوئیل پاشی در جاده های استان مخابره شد، گفت: یکی از علت های وقوع تصادف زنجیره ای و برخورد حدود ۱۵ دستگاه خودرو در منطقه 'امیررود ' مسیر نوشهر - رویان در سال ۱۳۹۷ لغزندگی جاده براثر آغشته شدن به گازوئیل و نیز بارندگی بود.

وی گفت: در آستانه عید نوروز و آغاز سفرها به طور حتم رصد جدی از محورهای استان انجام و در صورت بروز تخلف های از این دست با این افراد متخلف باجدیت برخورد خواهد شد.

رییس پلیس راه مازندران اطمینان خاطر داد که به هیچ عنوان مسافرانی که قصد سفر به استان را دارند نگران نباشند چراکه جاده های این دیار با جدیت با دوربین های نظارتی رصد می شود و هیچگاه اجازه تخلف های از این دست به افراد متخلف داده نمی شود.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان