پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش فرهنگی- از چهارشنبه این هفته، فیلم‌های بخارست، ملاقات خصوصی، چپ،راست، خط استوا، لوپتو، جزیره فضایی، غریب، عروس خیابان فرشته، فسیل و بچه‌های طوفان در قالب اکران نوروزی به روی پرده می‌روند. اگرچه مشخص است که تمرکز اصلی بر روی اکران عیدفطر گذاشته شده اما این ترکیب نوروزی با تنوع مضمونی خوبی که از آن برخوردار هستند، قابلیت‌هایی دارند که می‌تواند اتفاق‌های خوبی را برای گیشه نوروز ۱۴۰۲ سینماها رقم بزند.

اهرم مهم اکران نوروزی، تداوم اکران فیلم‌های موفقی چون بخارست، ملاقات خصوصی، چپ، راست و خط استوا است. ۴ فیلمی که گیشه خوبی در اکران زمستانی داشتند و قطعا می‌توانند در اکران نوروزی، بسیار موفق ظاهر شوند. بنابراین بدنه اصلی گیشه نوروزی، بر این ۴ فیلم استوار است که می‌تواند مشعل گیشه میلیاردی را با موفقیت به آثار تازه‌نفس اکران عیدفطر تحویل دهد.

لوپتو و جزیره فضایی نیز می‌توانند به‌زعم خود، مخاطبان بسیاری از میان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را جذب کنند. تجربه اکران نوروزی سالیان اخیر نشان داده که آثار حوزه کودک و نوجوان، با اقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه می‌شوند.

بنابراین تمام فیلم‌هایی که از اکران امسال، به نوروز سال آینده منتقل می‌شوند، آثاری هستند که در جذب مخاطب موفق هستند و می‌توانند به پروار شدن گیشه فروردین سینماها، کمک شایان‌توجهی نمایند. البته میزان موفقیت این آثار، ارتباط مسیتقیمی با اجرای طرح افطار تا سحر دارد. طرحی که اگر اجرایی شود، سینماها تا ۳ بامداد، بلیت‌فروشی خواهند داشت که با توجه به تعطیلات نوروزی، مخاطبان بسیاری از این طریق، به سینماها رفته و ورودی گیشه، ضریب قابل‌توجهی می‌خورد.

در ادامه به هر یک از این ۴ فیلم خواهیم پرداخت.

 

غریب

آخرین ساخته محمدحسین لطیفی، در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشت و موفق شد با کسب ۶ سیمرغ بلورین، به‌نوعی جوایز امسال جشنواره را درو کند. همین افتخارآفرینی، خود یکی از پشتوانه‌های مهم این فیلم در اکران نوروز ۱۴۰۲ است که کنجکاوی‌برانگیز است. همچنین، غریب، تنها فیلم حوزه مقاومت سینمای ایران در اکران نوروز است که می‌تواند مخاطبان هدف و علاقمند به این حوزه را به سمت خود جذب کند.

بنابراین غریب یکی از فیلم‌هایی است که حداقل می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون کشیده و به اندازه خود بفروشد. هرچند که فروش بیش از اندازه فیلم نیز اصلا دور از انتظار نخواهد بود. نام شهیدبروجردی، برند محمدحسین لطیفی، تیم بازیگری اثر و اقبال و نقدهای مثبتی که غریب از زمان جشنواره، پشت سر خود می‌بیند، مولفه‌هایی هستند که به دیده شدن بیشتر فیلم در ایام نوروز که با ماه رمضان نیز تلاقی پیدا کرده، کمک خواهند کرد.

در غریب که چند روز از زندگی شهیدمحمد بروجردی را روایت می‌کند، بابک حمیدیان، مهران احمدی، رحیم نوروزی، هژیرسام احمدی، پردیس پورعابدینی، محمدرسول صفری، سام کبودوند، حسام محمودی، مجید اسماعیلی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، سامیه لک و سمیرا کریمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

عروس خیابان فرشته

مهدی خسروی این کار را در سال ۹۹ جلوی دوربین برد. فیلمی که محمدرضا شریفی‌نیا تهیه‌کننده آن است و علاوه بر او، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب‌صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر و فهیمه رحیم‌نیا در آن بازی کرده‌اند.

این فیلم، درباره خانواده مهاجری است که در خانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته (که متعلق به دایی خانواده است) زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده، از فضای این خانه به نحوی ارتزاق می‌کنند. بازگشت دایی خانواده پس از سال‌ها به همراه عروسش از خارج از کشور به نیت فروش خانه قدیمی، خانواده مهاجر را وارد چالش و دردسرهای بزرگی می‌کند و این خانواده تلاش می‌کنند، به هر نحوی این خانه را حفظ کند.

عروس خیابان فرشته، ازجمله کمدی‌های متعلق به سینمای بدنه است که می‌تواند طرفداران بسیار را به سالن‌های تاریک بکشاند. بنابراین می‌توان بر روی این فیلم حساب باز کرد و آن را اثری قلمداد کرد که می‌تواند به پروارتر کردن گیشه فروردین کمک کند.

 

فسیل

کریم امینی در جدیدترین تجربه سینمایی خود، کمدی فسیل را به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان جلوی دوربین برد. فیلمی که حوادث آن در سال‌های پیش از انقلاب روایت می‌شود.

در این فیلم، بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی، سیدجواد هاشمی، غلام‌رضا نیکخواه، سمانه منیری، امید روحانی، علیرضا استادی، قاسم زارع، خشایار راد و مجید شهریاری به ایفای نقش پرداخته‌اند.

برگ برنده این فیلم در گیشه، داستان کمدی فیلم و البته تیم بازیگری آن است. کریم امینی با دشمن زن و گربه سیاه، نشان داد که مسیر ارتباط با مخاطب را به خوبی می‌داند. همچنین ابراهیم عامریان که یکی از پول‌سازترین تهیه‌کنندگان سالیان اخیر سینمای ایران بوده نیز نبض مخاطب را در دست دارد و بنابراین اصلا دور از انتظار نخواهد بود که این فیلم گمنام، اتفاق‌های خوبی را در گیشه نوروزی سینماها رقم بزند.

 

بچه‌های طوفان

بچه‌های طوفان را صادق صادق‌دقیقی کارگردانی کرده است. یک فیلم دشوار که در مازندران جلوی دوربین رفت و در تقریبا تمام لحظات فیلم، بارندگی وجود دارد.

پژمان بازغی، رضا ناجی، مریم بوبانی، سوگل طهماسبی، ونوس حسن‌کانلی و پرهام دلدار، بازیگران این فیلم هستند.

بچه‌های طوفان درحالی به اکران نوروز رسیده که تجربه حضور در چندین جشنواره خارجی را پشت سر گذاشته است. فیلمی با موضوعیت چند نوجوان که برگرفته از یک باور قدیمی است. این فیلم در صورت داشتن تبلیغات خوب و هدفمند، می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کند کما اینکه آثار مربوط به نوجوانان که این ماه‌ها به روی پرده رفته، عمدتا از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای بهره‌مند بوده و وجوه رئالیستی و اجتماعی آثار، کمرنگ بوده است. بچه‌ها طوفان، این خلاء را برای مخاطبان هدف این سینما پوشش داده و به همین دلیل می‌تواند در صورت جریان‌سازی رسانه‌ای، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان