چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
Wednesday, 24 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۲ ]

 

اختصاص مکالمه رایگان تلفن ثابت در طرح تعدیل و منطقی شدن تعرفه­ها، به نفع مشتریان است. در این طرح برای هر مشتری تلفن ثابت، (در شهر تهران مبلغ ۲۰ هزار تومان، در مراکز سایر استان ها ۱۵ هزار تومان و در سایر شهرها مبلغ ۱۰ هزار تومان ) به عنوان " حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت " به صورت ماهیانه در صورتحساب مشتری منظور خواهد شد.

  به گزارش مهندس یداله حسنی مدیریت مخابرات منطقه گیلان، مشترکین تلفن ثابت از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۱ با پرداخت فقط ۲۰ هزار تومان می توانند از ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین شهری و یا ۳۱۷ دقیقه مکالمه با تلفن همراه بهره مند شوند. همچنین در مراکز استان ها فقط با پرداخت ۱۵ هزار تومان، از۳۳۳۳ دقیقه مکالمه شهری یا ۴۴۴ دقیقه مکالمه بین شهری و یا ۲۳۸ دقیقه مکالمه با تلفن همراه و همچنین در سایر شهرها می توانند فقط با پرداخت ۱۰ هزار تومان از۲۶۶۶ دقیقه مکالمه شهری یا ۳۵۵ دقیقه مکالمه بین شهری و یا ۱۹۰ دقیقه مکالمه با تلفن همراه بهره مند شوند. (مشتریان محترم جهت اطلاعات بیشتر می توانند به پرتال شرکت مخابرات ایران به آدرس www.tci.ir مراجعه نمایند.)

در یک نگاه اجمالی به تاثیرات سوء بر عدم افزایش منطقی تعرفه ها ، به این مهم می رسیم که شرکت مخابرات ایران در دوازده سال گذشته افزایش قیمت نداشته است، در صورتیکه برای نگهداری و توسعه به درآمدی نیاز دارد که مانند دومینویی برای جذب این درآمد وابسته به خدمت رسانی هر چه بهتر است و بالعکس برای خدمات رسانی بهتر نیازمند درآمد متناسب با هزینه هاست. به عبارتی ساده تر شرکتی با قدمت ۵۰ سال خدمت رسانی با  هزینه های ثابت و متغیر بر اساس مصوبه ۴۶۶ شورای رقابت، می توانست با تصویب به موقع جلوی ضرر چند هزار میلیارد تومانی را بگیرد و همگام با نیاز جامعه رشد و توسعه یابد.

ثابت ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته منجر به زیان‌ده شدن این شرکت شده است، فقط در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. شرکت مخابرات ایران جایگاه مهمی در تامین نیازهای صنایع دارد، از این رو پایه و اساس ادامه فعالیت صنایع، وابسته به زیرساخت های ارتباطی است که توسط این شرکت تامین می شود. پس مسوولان حوزه فناوری اطلاعات باید با حساسیت و تعهد بیشتری تصمیم گیری و سیاست گذاری کنند.

اگر شرکت مخابرات ایران شکوفا شود باعث ارتقاء اقتصاد کشور می شود، که به واقع ستون اصلی ارتباطات کشور است، ضمن اینکه در دولت های گذشته بابت سیاست های مختلف اعم از حق السهم و اخذ پروانه، درآمد قابل توجهی از شرکت مخابرات ایران به سمت دولت سرازیر شده است.

بر متخصصین این حوزه مبرهن است در بخش تلفن ثابت و به طور کلی ارتباطات ثابت، فیبر نوری زیربنای ارتباطات پایدار است. حتی اگر هدف ارتباطی کشور، ورود به نسل ۵ سیار است،  بدون فیبرکشی گسترده در جای جای کشور، این فناوری قابل پیاده سازی نیست، همانگونه که آماده نبودن زیرساخت لازم در حوزه ثابت پس از نسل ۳ و۴، فاصله بسیار زیادی با دسترسی به نسل ۵ ایجاد کرد. ضمن اینکه تمام مدیران و وزیران در دولت های مختلف به ویژه در بخش حساس فناوری به توسعه باور داشتند تمرکز توسعه بر ارتباطات ثابت، علاوه بر نفوذ و تکمیل بسیاری از پروژه های شبکه ملی اطلاعات بر بستر پایدار ارتباطات ثابت، باعث می شود، هم اپراتورهای ثابت و هم اپراتورهای سیار می توانستند با افزایش متعارف سالانه و ناچیز تعرفه، به جایی برسند که همانند امروز ، چه در امور روزمره و چه در بخش توسعه ارتباطات به بن بست نرسند.

علی رغم عدم توجه به توسعه زیرساخت شبکه ارتباطی کشور، در لایه دسترسی و در حوزه شبکه ارتباطات همراه اقدامات خوبی صورت گرفته، اما توازن توسعه شبکه ارتباطی کشور دچار اختلال شد که این اختلال به مرور شبکه سیار را نیز تحت تاثیر قرار داد.

کاملا مشخص است با تثبیت تعرفه های مخابراتی، شرکت مخابرات ایران چابکی لازم برای ارایه زیرساخت ها و امکانات به FCPها را نداشته، این شرکت ها نیز به نوبه خود، در این صورت توان ارایه خدمات مناسب و با کیفیت به مشتریان خود نداشته و همه با کاهش درآمد مواجه بوده و کاهش درآمد یعنی حذف سرمایه گذاری در بازار و عدم رونق و رکود در بازار آی سی تی کشور.

 

مهندس حسنی در ادامه در خصوص چالش های نهادینه شده حوزه ارتباطی شرکت مخابرات ایران به موارد ذیل اشاره کرد :

1.      عدم تغییر طولانی مدت تعرفه تلفن به مدت بیش از یک دهه

2.      تاثیر تورم ده ها درصدی سالیانه

3.      عدم توسعه پوشش فیبر نوری به علت مشکلات نقدینگی و سرمایه گذاری

همه این ها درحالی ست که طبق برنامه ششم توسعه ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دسترسی کاربران به اینترنت بالای ۲۰مگابیت مکلف شده است که این امر برای اینترنت همراه محقق شده اما برای اینترنت ثابت به دلایل گفته شده، هنوز محقق نشده است .

 در نوعی جمع بندی از فعالیت های انجام شده و در یک آینده پژوهی، می توان گفت در ده سال گذشته و دولت های پیشین، اتفاق ویژه‌ای در حوزه ارتباطات کشور و به خصوص ارتباطات ثابت رخ نداده و در نتیجه وضعیت شرکت مخابرات ایران، به ویژه در برخی از مناطق به علت نبود منابع توسعه، یک وضعیت بحرانی است، زیرا در سال‌های گذشته به جز دو، سه استان، سرمایه‌گذاری جدی دیگری برای نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی رخ نداده و این مساله غیرقابل کتمان است و ثابت ماندن تعرفه ها در طی ۱۲ سال گذشته، علی رغم تورم های چند صد درصدی در تمام بخش ها، از چالش های اصلی شرکت مخابرات ایران است که سبب شده تا منابع مورد نیاز برای توسعه این بخش به سختی صورت پذیرد. همچنین در طی سال های اخیر قیمت تجهیزات مخابراتی با شتاب زیادی افزایش یافته و در مقابل تعرفه همچنان مربوط به ۱۲ سال پیش است و این موضوع سدی در برابر پیشرفت سریع طرح­های مخابراتی و توسعه شبکه تلفن ثابت را در مخابرات ایجاد کرده است. منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در شرایط فعلی اقدامی ضروری است که اجرا شدن این طرح ، منجر به ایجاد اشتغال در این صنعت و ارائه بهتر خدمات مخابراتی به مردم فهیم استان خواهد شد.

با توجه به اینکه مشکلات بخش ICT که امروز شاهد آن هستیم، در مورد فعالیت های زیرساختی است که باید در حوزه اینترنت و ارتباطات، به ویژه در بخش ارتباطات ثابت و صنعت مخابرات انجام می شد که متاسفانه صورت نپذیرفته است و امیدواریم با تعامل بهتر تمام بازیگران درون بخشی و برون بخشی صنعت ارتباطات کشور در دولت فعلی، ضمن جبران عقب ماندگی های گذشته، شاهد رشد و توسعه شایسته، متوازن و همه جانبه حوزه مخابرات در کشورمان باشیم.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان