شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

بخش ورزش- در شب شکست مقابل آمریکا، شاگردان کارلوس کی‌روش نمایشی پایین‌تر از حد انتظار داشتند.

به گزارش "ورزش سه"، پیروزی مقابل ولز باعث شد تا شاگردان کارلوس کی‌روش با انگیزه بالا پای به دیدار مقابل آمریکا بگذارند تا با یک برد یا تساوی، برای اولین بار به مرحله بعدی صعود کنند. اما آنچه در زمین رقم خورد، تفاوت زیادی با انتظارات هواداران تیم ایران داشت.

شروع بسیار خوب آمریکا و حملات آنها، سرانجام روی پاس دِست و ضربه پولیشیچ به گل رسید و در حالی‌که ایران در نیمه دوم به بازی مسلط شده بود، حریف اجازه نداد که موقعیت خاصی ایجاد شود.

در ادامه به بررسی عملکرد 5+11 بازیکن تیم ملی در دیدار برابر آمریکا پرداخته‌ایم:

 

علیرضا بیرانوند

دومین دوره جام جهانی متوالی برای او خیلی خوب تمام نشد. پس از حضور ۸ دقیقه‌ای در نخستین بازی تیم ملی ایران مقابل انگلیس که با یک دفع توپ و آسیب دیدگی شدید از ناحیه صورت برای او همراه بود، با یک مسابقه غیبت برابر ولز دیشب مجدداً از ابتدای جدال با آمریکا درون چارچوب قرار گرفت، اما نتوانست عملکرد مورد انتظاری داشته باشد. بیرانوند که در تمرین قبل از مسابقه بار گارد ویژه روی صورت کار می‌کرد، در شروع بازی آن را برداشت و شاید تمرکز کافی در او دیده نمی‌شد، چرا که روی صحنه منجر به گل برای آمریکا احساس ترس از مصدومیت دوباره داشت و روی خط ماند و همچنین روی یک موقعیت دیگر که آمریکا گل آفساید زد، خروج چندان خوبی نشان داد ولی با این وجود روی سه سانتر تند و تیز و خطرناک دفع توپ‌های مناسبی داشت تا این چنین آخرین بازی ایران برای علیرضا بیرانوند سپری شود.

 

سید مجید حسینی

پنج بازی پیاپی در جام جهانی برای این مدافع لژیونر اتفاق خوب و تجربه‌اندوزی بزرگ است، اما باید پذیرفت سید مجید حسینی در دو تقابل جام ۲۰۲۲ مقابل انگلیس و آمریکا نتوانست آنطور که باید و شاید ظاهر شود. این بازیکن خوش‌استایل هرچند یک نمایش درخشان و بدون اشتباه برابر ولز داشت، اما دیشب در دیدار با آمریکا بارها پُشت خورد که یکی از آنها منجر به گل آفساید شد و همچنین کریستین پولیشیچ با عبور از بین او و رامین رضاییان تک‌گل مسابقه را به ثمر رساند. مجید حسینی البته مقابل آمریکا با چهار پیروزی در نبردهای زمینی و سه برد در جدال‌های هوایی در کنار دو دفع تو و ۵۱ پاس صحیح توانست تا حدودی هم تاثیرگذار در جلوگیری از حملات حریف باشد. ضمن اینکه باید اشاره کرد حسینی دو دفع توپ عالی هم محوطه جریمه خودی روی حملات جدی آمریکا داشت.

 

مرتضی پورعلی‌گنجی

شاید قبل از جام جهانی کمتر تصور می‌کرد جلوتر از مهره‌هایی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در ترکیب قرار بگیرد، اما باز هم مدافع مورد اعتماد کارلوس کی‌روش در خط دفاعی بود و برابر آمریکا از ابتدا به زمین رفت. مرتضی پورعلی‌گنجی با وجود اینکه لمس توپ زیاد، دقت پاس بالا و دفع توپ نسبتاً خوبی در آخرین مسابقه تیم ملی ایران داشت، اما در جدال‌های زمینی و هوایی خیلی سرحال نبود و برتری مطلق نداشت. این مدافع که در کنار تلاش برای گل نخوردن میل به گلزنی هم داشت پس از آنکه برابر انگلیس پنالتی گرفت، مقابل آمریکا هم یک ضربه سر زد که توپ از کنار دروازه رد شد تا این چنین سومین مسابقه را پشت سر بگذارد.

 

رامین رضاییان

اولین حرکت بازی دیشب را او انجام داد که قصد داشت خیلی سریع از سمت راست زمین حمله کند ولی دریبل دو طرفه او یک خطا برای ایران به همراه داشت. رامین رضاییان برخلاف دو دیدار قبل که نفوذهای زیادی انجام داد و یک گل زیبا هم مقابل ولز زد، دیشب خیلی محتاطانه این حرکت را در دستور کار گذاشته بود و جمعاً از هفت سانتر انجام داد که فقط دو تا را به مقصد دلخواه رساند. رضاییان که روی گل خورده برابر آمریکا بی تقصیر نبود، کار سختی روی نفوذهای آنتونی رابینسون مدافع چپ تکنیکی و سرعتی حریف داشت و بارها در نبردهای تن به تن مقابل او گرفتار شد که نیمی از آنها را با برد پشت سر گذاشت. ۷۶ لمس توپ و دقت پاس ۷۴ درصدی در آمار رضاییان ثبت شده که به نسبت قبل بهتر بوده، اما نتوانست مانع از شکست ایران شود.

 

میلاد محمدی

بدون تردید بهترین بازی او در بین سه مسابقه مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ را مقابل آمریکا شاهد بودیم، اما بدشانسی بزرگی برای این بازیکن سرعتی و سرسخت اتفاق افتاد و او در دومین دقیقه وقت‌های تلف شده نیمه اول تعویض شد. میلاد محمدی با ۲۶ لمس توپ و ۱۳ پاس صحیح که با دقت ۸۱ درصدی به ثبت رسید، در کنار یک دریبل موفق، پنج تکل، پنج برد دردوئل‌های زمینی و یک پیروزی در تنها جدال هوایی با بازیکن حریف عملکرد خوبی بر جای گذاشت ولی بدشانس بود که نتوانست تا پایان در زمین بماند.

 

سعید عزت‌اللهی

برای دومین بازی متوالی، سعید جلوی دو هافبک دفاعی ایران قرار گرفت و نقش تک هافبک دفاعی را پشت سر نوراللهی و حاج صفی برعهده داشت. عزت‌اللهی در این بازی ۶۸ لمس توپ انجام داد که بیشتر از تمام هافبک‌های تیم‌ملی ایران بود. او همچنین از ۱۲ دوئل، ۷ دوئل را به سود خود خاتمه داد و ۱۲ بازپس‌گیری هم داشت تا در روز شکست ایران، عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهد.

 

احسان حاج‌صفی

برای سومین بازی متوالی، احسان حاج‌صفی به عنوان کاپیتان تیم ملی در ترکیب اصلی قرار گرفت. او ۱۱ پاس در زمین حریف داد و البته دقت خوبی نداشت و کاپیتان ایران نتوانست بازیکنان هجومی را صاحب توپ کند. حاج صفی پس از مصدومیت میلاد محمدی در پست دفاع چپ قرار گرفت و حدود نیم ساعت در این پست بازی کرد و سپس جای خود را به ابوالفضل جلالی داد.

 

احمد نوراللهی

ستاره شباب الاهلی در سمت راست خط هافبک و بین رامین رضاییان و علی قلی‌زاده حضور داشت و در جدال با عناصر میانی تنومند آمریکا، کاری از پیش نبرد. نوراللهی لمس توپ چندانی هم نداشت و نتوانست ارتباط خاصی را بین بازیکنان دفاعی و هجومی برقرار کند و بدون حتی یک پاس کلیدی زمین را ترک کرد. او در دقیقه ۷۱ جای خود را به مهدی ترابی داد تا تیم‌ملی در غیاب او تا حدی هجومی شود.

 

علی قلی‌زاده

پس از نمایشی درخشان مقابل ولز، قلی‌زاده در سمت راست خط هافبک ایران به میدان رفت و در تقابل با آنتونی رابینسون مدافع فولام، شب سختی را پشت سر گذاشت. با این حال قلی‌زاده در این بازی سه دریبل داشت که بیشترین تعداد در میان بازیکنان ایران است. او به خصوص پیش از گل پولیشیچ در فرآیند دفاعی هم حضور فعالی داشت و برای مهار ستاره چلسی به رامین رضاییان کمک می‌کرد. ۱۱ بازپس‌گیری توپ باعث شد تا قلی‌زاده چهره درخشان تیم‌ملی در جدال با بازیکنان آمریکا باشد اما او هم نتوانست حتی یک موقعیت خلق کند تا در دقیقه ۷۷ از زمین خارج شود.

 

مهدی طارمی

طارمی در آخرین لحظات بازی می‌توانست ایران را به پیروزی برسد اما او روی زمین افتاد و داور هم پنالتی نگرفت تا رویاهای صعود ایران بر باد برود. او یک شوت در چارچوب هم داشت که به سادگی در اختیار مت ترنر قرار گرفت. او در نیمه اول تلاش می‌کرد تا سردار آزمون را در موقعیت گلزنی قرار دهد اما در نیمه دوم بیشتر به محوطه جریمه نزدیک شد و چند بار هم تا آستانه رسیدن به موقعیت خوب پیش رفت اما در مجموع فرصت چندانی هم برای گلزنی نداشت؛ هرچند که در این بازی مهم، شاید انتظارات بیشتری از این ستاره شاغل در پورتو می‌رفت.

 

سردار آزمون

مهاجم مصدوم ایران یک نیمه به میدان رفت و جلوتر از طارمی و قلی‌زاده در نوک پیکان خط حمله حضور داشت. سردار اگر چه چند فرار انجام داد اما هیچ موقعیت خاصی برای گلزنی نداشت و نتوانست ضربه در چارچوب بزند. آزمون ۱۳ لمس توپ داشت که هیچ یک منجر به موقعیتی خاص برای تیم‌ملی نشد و در نهایت کی‌روش بین نیمه سامان قدوس را به جای این بازیکن وارد زمین کرد.

 

سامان قدوس

قدوس احتمالا بهترین بازیکن تعویضی تیم ملی در مسابقه شب گذشته بود و دو بخت آشکار تیم ملی در نیمه دوم روی اضافه شدن او به خط حمله به دست آمد. قدوس بازیکنی بود که در این جام، تنها در یک نیمه مورد استفاده قرار گرفت و مثل جام جهانی قبلی، پایان خوشی با ایران نداشت تا او با وجود استعداد خاص، همچنان یک بازیکن تاریخ‌ساز در فوتبال ایران نباشد.

 

ابوالفضل جلالی

چپ‌پای استقلالی‌ها در یک بازی بسیار پرتلاش، عجیب‌ترین تعویضی ایران بود. او که در باشگاهش استقلال نیز چندان مورد استفاده قرار نگرفته و بازی کردنش در جام جهانی کمی عجیب بود، جزو بازیکنان جوانی است که باید از اینکه این فرصت از سوی سرمربی در اختیارش قرار گرفته، بسیار خوشحال باشد. جلالی در این مسابقه پرتلاش و پرانرژی ظاهر شد و چند باری تلاش کرد که یار مقابل خود را از پیش رو بردارد؛ با این حال بازی او تناسب چندانی با شکل نمایش تیم ملی نداشت.

 

کریم انصاری‌فرد

آخرین تعویضی تیم ملی ایران، در این بازی نمایش کم‌ اثری از خود به اجرا گذاشت. انصاری‌فرد که در دیدار مقابل ولز هم به زمین آمده و روی گل اول ایران تاثیرگذار بود، در این مسابقه در نیم ساعتی که فرصت بازی داشت، در بند مدافعان آمریکا اسیر شده بود و او را تنها زمانی دیدیم که تیم داشت به گروه داوری اعتراض می‌کرد. انصاری‌فرد که در سه جام جهانی با تیم ملی حضور داشته، کاپیتان تیمی بود که یک‌بار دیگر از دور مقدماتی رقابت‌های جام جهانی حذف شد.

 

مهدی ترابی

حضور مهدی ترابی در ترکیب تیم ملی برای نیمه دوم، قابل انتظار بود. وینگر پرسپولیسی‌ها قرار بود مثل بازی ولز، بخشی از بار تهاجمی تیم را به دوش بکشد و ایران را به دروازه حریف نزدیک کند. او چند باری سعی کرد با حرکات پا به توپ و گریزهای عمقی، خط دفاعی آمریکا را بشکند اما تیم حریف، سرسخت‌تر از آن بود که برای ترابی موقعیت و فرصتی ایجاد کند.

 

علی کریمی

شاید اگر مدافع آمریکا اندکی کم‌هوش‌تر بازی می‌کرد، علی کریمی می‌توانست تبدیل به قهرمان بازی ایران و آمریکا بشود. با این حال حضور موثر او مقابل دروازه حریف به جایی نرسید، اگرچه اعتراض او به هند مدافع آمریکا یک اخطار برای حسین کنعانی‌زادگان در پی داشت. کریمی که مشخص نشد چرا جانشین میلاد محمدی شده در حالی که ایران دو هافبک دفاعی در زمین دارد، در طول مسابقه اثر چندانی از خود به جا نگذاشت؛ اگرچه با بیرون رفتن ستاره‌های اصلی آمریکا، ایران فشار کمتری را به نسبت نیمه اول، تحمل کرد.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان