جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

 

 

بخش ورزش- باتوجه به تجربه بیرانوند و حضور در لیگ قهرمانان و بازی در خارج از کشور و کسب تجارب زیاد و عملکرد قابل قبول در فصل جاری، تغییر او کار سختی است.

به گزارش "ورزش سه"، یکی از مهمترین تغییرات ترکیب تیم‌ملی نسبت به بازی قبلی، نیمکت‌نشینی علیرضا بیرانوند و حضور سیدحسین حسینی در ترکیب بود. گلر استقلال در حالی به قفس توری تیم ایران رسید که بیرانوند به دلیل مصدومیت به نظر این بازی را از دست داد اما ترجیح سیدحسین به عابدزاده باعث شد تا این تغییر همچنان بااهمیت باشد.

حسام زیتونی‌نژاد مربی گلرهای تیم امید ایران در گفتگویی که با خبرنگار ما داشته، در تحلیل عملکرد سیدحسین، از او تمجید می‌کند و نمایش او را «فوق العاده» می‌خواند. مربی تیم امید همچنین به دو مشخصه حسینی اشاره کرده و به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا کارلوس کی‌روش او را به عابدزاده ترجیح داد؟

 

* واکاوی یک انتخاب؛ سیدحسین به جای عابدزاده؟

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: مهمترین سوال این است که چرا کی‌روش به جای عابدزاده از سیدحسین استفاده کرد؟ باتوجه به شناخت آقای کی‌روش از سنگال، او تصور می‌کرد که سنگال روی تک به تک‌ها و ارسال‌ها به موقعیت خواهد رسید و به این خاطر به او بازی داد. در ابتدای بازی طبیعی بود که حسینی استرس داشته باشد و این استرس باتوجه به حضور عابدزاده روی نیمکت بیشتر هم شده بود و او می‌خواست از فرصتی که برایش پیش آمده استفاده کند و این کار را هم کرد.

زیتونی‌نژاد در توضیح تصمیم کی‌روش اضافه کرد: حسینی یک نقطه قوت خوبی دارد؛ جایگیری. برداشت غیرتخصصی این است که هر جا بود، ضربه زده شد اما اینطور نیست. حسینی مهارت اجرای تاکتیک سیو تک به تک را دارد. این نیازمند تایمینگ خروج و مکث به موقع است و همینطور پخش کردن بدن که نیازمند انعطاف بدنی است.

وی افزود: کی‌روش می‌دانست ما روی ارسال و تک به تک امکان دارد گل بخوریم. بنابراین بحث دیگر هم خروج سیدحسین است که بر آن تسلط دارد. او دو خروج داشت که باتوجه به شرایط فیزیکی بازیکنان سنگال، چنین خیلی اعتماد به نفس می‌خواست و حسینی نشان داد که در کنترل ارسال‌ها و تقابل با مهاجمان بلندقامت هم تبحر دارد.

 

لحظه به لحظه با جانشین بیرانوند

مربی تیم امید در تحلیل نمایش حسینی گفت: ماهیت واقعی سیدحسین از دقیقه 16 نشان داده شد که یک تک به تک فوق العاده مهار کرد و خود واقعی‌اش را نشان داد و به نظرم از این لحظه کاملا مسلط شد و اعتماد به نفسش را پیدا کرد که خیلی هم مهم بود. او نیمه اول را خیلی خوب پشت سر گذاشت.

او در مورد گل خورده تیم ایران اظهار داشت: در دقیقه 60 او خروج کرد و قبل از اینکه پاس برسد خیلی خوب تکل زد. روی گلی که خوردیم، به نظرم اتفاق بود. می‌شود گفت عدم هماهنگی بین دفاع و دروازه‌بان بود و اگر دفاعی در زمین بازی می‌کرد که سیدحسین را می‌شناخت، این گل را نمی‌خوردیم. شاید با تمرینات بیشتر و شناخت بیشتر بازیکنان از یکدیگر این مشکلات حل شوند.

زیتونی نژاد همچنین گفت: به نظرم عملکرد سیدحسین فوق‌العاده بود و نقطه درخشش او از دید من دقیقه 16 در نیمه اول بود که خودش را نشان داد و از آن مهمتر دقیقه 76 که سه تاثیر خیلی مهم داشت؛ یک خروج با مشت انجام داد، بعد همان توپ آمد و یک سیو داشت و بعد دبل سیو کرد و دوباره تک به تک که نمایشی از یک گلر باکیفیت بود.

 

 

نقطه مخفی نمایش درخشان سیدحسین

وی در خصوص کار با پای گلرهای تیم ملی عنوان کرد: دوست دارم به این مسئله هم گریز بزنم؛ چهار دروازه‌بانی که دعوت شدند، نکته مهمی که برای آنها وجود دارد، مهارت استفاده از پا است. همچنین آنها درک تاکتیک تیمی را دارند. امروز 15 بار با سیدحسین بازی کردند و هر بار عملکرد خوبی داشت. یک بار در دقیقه 81 دفع پای چپ انجام داد، یک بار هم بازیسازی زیر فشار انجام داد که زیر فشار تیم سنگال، خیلی ارزشمند است. هر چهار دروازه‌بان می‌توانند این کار را انجام بدهند و هم مهارت دارند و هم درک تاکتیکی.

وی افزود: حول و حوش دقیقه 51 خواستند به او پاس رو به عقب بدهند، او با آگاهی محیطی و دید مناسب دستش را بالا برد و گفت تحت پرس است و بدهند بالا. شاید برخی بگویند دفع‌های او مناسب نبود و به بازیکن سنگال رسید اما باتوجه به شناختی که از آقای کی‌روش داریم او بعضی مواقع زمانی که تحت فشار است سعی می‌کند توپ را بدهد و فضا را بگیرد و دروازه‌بان تیم‌ملی هم در راستای اجرای این تاکتیک حرکت کرد.

 

سه گلر تیم ملی در جام جهانی

زیتونی‌نژاد درباره احتمال استفاده از گلری غیر از بیرانوند در ترکیب گفت: در دو پست هرچه تجربه بیشتر باشد، سن بالاتر برود و حضور در میادین بین المللی بیشتر باشد، شانس بیشتری وجود دارد. به نظر من تغییر دروازه‌بان در این مقطع تصمیم سختی است اما یک درصد اگر دروازه‌بان آماده نباشد و مثلا مصدومیت، ذهن آقای بیرانوند را به هم بریزد، تغییرپذیر است اما اگر او آماده باشد، باید بازی کند. باتوجه به تجربه آقای بیرانوند و حضور در لیگ قهرمانان و بازی در خارج از کشور و کسب تجارب زیاد و عملکرد قابل قبول در فصل جاری، تغییر او کار سختی است.

مربی تیم امید در پایان عنوان کرد: سبک آقای کی‌روش مقداری تغییر کرده و استفاده از دروازه‌بان در ساخت بازی تیم‌ملی اجرا می‌کند. الان در فوتبال ایران روی درک تاکتیکی و مهارت استفاده از پا، این سه دروازه‌بان اولویت دارند و هرکسی باشد، از این سه دروازه‌بان استفاده خواهد کرد. شما دیدید ما چقدر توانستیم فضا بگیریم و این نکته مهمی است. ما در یک سوم دفاعی توانستیم کار  مورد علاقه کی‌روش را کنیم و با این نحوه پرس و شرایط فیزیکی این دو حریف، کار خوبی داشتیم و به اهدافمان رسیدیم.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان