سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403
Tuesday, 16 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۶ ]

 

 

گیلان امروز- سهمیه امسال کشت دانه روغنی کلزا در مازندران با یکهزار هکتار بیشتر نسبت به سال قبل ،۲۵هزار هکتار ابلاغ شد ،کشت پاییزه ای که با بارندگی مناسب در نخستین هفته مهر سبب خوشحالی و امیدواری کشاورزان نیز شده است.

بر اساس آمار رسمی مدیریت زراعت جهادکشاورزی ابلاغ پارسال وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در مازندران ۲۴هزار هکتار بوده است که به دلیل نباریدن باران در مهر ماه به ۹ هزار هکتار کاهش یافت ، سال ۱۳۹۹ نیز حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت پائیزه دانه روغنی کلزا رفت ، وسعتی که یک سوم برنامه مصوب و تعهد همان سال را پوشش داد.آمار کشت پاییزه کلزا مربو ط به سال ۹۸ در مازندران  نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که نسبت به  تعهد همان سال که ۴۰ هزار هکتار بوده ، کاهش محسوسی را رقم زد.

به نظر می رسد با توجه با توجه به بارندگی  اخیر و صد البته حمایت ها و تشویق دولت سیزدهم به خصوص در افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا  عاملی شود تا کشاورزان امسال به کشت این محصول بیشتر توجه کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران تامین ۱۳۰ تن بذر یارانه ای کلزا ، پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه دنباله‌بند و خطی‌کار  و تامین سم علف کش با ۵۰ درصد یارانه را از حمایت های دولت به کلزاکاران اعلام کرده است.

خلیلی با توضیح این که طی سه سال اخیر همواره نسبت به آمار تعهدی کشت کلزا تا ۴۰ درصد عقب بودیم و تنها دلیل نرسیدن به تعهد نیز خشکسالی و نباریدن بموقع باران پاییزی بوده است. ادامه داد:  ابلاغ امسال کشت کلزا  نسبت به سال قبل یکهزار هکتار بیشتر شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان