پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

گیلان امروز-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : اولین محموله مرکبات به میزان ۸۷ تن نارنگی برای توزیع در بازار هدف کشور روسیه از طریق مسیر زمینی و دریایی از این استان به مسکو صادر شد.

حسن خیریانپور در گفت و گو با  ایرنا افزود: روند صادرات مرکبات از مبدا مازندران به روسیه از امروز با ارسال هشت کانتینر انجام شد و این روند در ماه‌های آینده ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: به صورت هفتگی از طریق مسیر هوایی، دریایی و جاده ای روند صادرات مرکبات از مازندران به کشورهای حوزه CIS برای اساس بازار عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: با هماهنگی استاندار مازندران، پیگیری های لازم برای صادرات مرکبات به نقاط، مختلف جهان از جمله چین در حال انجام است و تمامی زیرساخت های اقتصادی برای توسعه افزایش درآمد ارزی مازندران آماده هستند.

خیریانپور اضافه کرد: فعالیت سیستم حمل‌و نقل مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم شمارش معکوس برای صادرات مرکبات مازندران به کشور چین و دیگر کشورهای جهان را باهدف افزایش رونق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

وی با بیان این که، مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است، گفت: با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران تصریح کرد: صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازارپسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفته است.

 

 

 

 

کشت پاییزه مازندران با کلزاکاری در ۲۵ هزار هکتار

گیلان امروز- سهمیه امسال کشت دانه روغنی کلزا در مازندران با یکهزار هکتار بیشتر نسبت به سال قبل ،۲۵هزار هکتار ابلاغ شد ،کشت پاییزه ای که با بارندگی مناسب در نخستین هفته مهر سبب خوشحالی و امیدواری کشاورزان نیز شده است.

بر اساس آمار رسمی مدیریت زراعت جهادکشاورزی ابلاغ پارسال وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در مازندران ۲۴هزار هکتار بوده است که به دلیل نباریدن باران در مهر ماه به ۹ هزار هکتار کاهش یافت ، سال ۱۳۹۹ نیز حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت پائیزه دانه روغنی کلزا رفت ، وسعتی که یک سوم برنامه مصوب و تعهد همان سال را پوشش داد.آمار کشت پاییزه کلزا مربو ط به سال ۹۸ در مازندران  نیز ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که نسبت به  تعهد همان سال که ۴۰ هزار هکتار بوده ، کاهش محسوسی را رقم زد.

به نظر می رسد با توجه با توجه به بارندگی  اخیر و صد البته حمایت ها و تشویق دولت سیزدهم به خصوص در افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا  عاملی شود تا کشاورزان امسال به کشت این محصول بیشتر توجه کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران تامین ۱۳۰ تن بذر یارانه ای کلزا ، پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه دنباله‌بند و خطی‌کار  و تامین سم علف کش با ۵۰ درصد یارانه را از حمایت های دولت به کلزاکاران اعلام کرده است.

خلیلی با توضیح این که طی سه سال اخیر همواره نسبت به آمار تعهدی کشت کلزا تا ۴۰ درصد عقب بودیم و تنها دلیل نرسیدن به تعهد نیز خشکسالی و نباریدن بموقع باران پاییزی بوده است. ادامه داد:  ابلاغ امسال کشت کلزا  نسبت به سال قبل یکهزار هکتار بیشتر شده است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان