جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

وحیده اسماعیلی

با گذشت یک هفته از بازگشایی مدارس، هنوز نرخ مصوب شورای شهر برای سرویس دانش آموزان از سوی فرمانداری رشت به پیمانکاران سرویس دانش آموزان ابلاغ نشده و این مساله خانواده‌ها را در بلاتکلیفی و سردرگمی رفت و آمد فرزندان خود به مدارس قرار داده است.

 بعد از گذشت دوسال دوری دانش آموزان از محیط مدارس به دلیل کرونا، این بار بازگشایی حضوری مدارس چالش جدیدی را برای خانواده دانش آموزان و مدیران مدارس به وجود آورده است.

در حالیکه همه ساله نرخ سرویس مدارس بر اساس مصوبه شورای شهر افزایش پیدا می‌کند. امسال نیز اعضای شورای اسلامی رشت بعد از کارشناسی کارگروه ماده ۱۸ مربوط به ساماندهی سرویس مدارس که متشکل از نماینده آموزش و پرورش، اولیاء دانش آموزان، شهرداری، اداره کل راهداری، مدیران مدارس و نماینده پیمانکاران بوده نرخ سرویس مدارس دانش‌آموزان شهرستان رشت را برای سال تحصیلی جدید مصوب کردند. نرخی که هنوز از سوی فرمانداری به پیمانکاران سرویس مدارس شهرداری ابلاغ نشده است.

به گفته «مسعود عباس نژاد» رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت به مرور، نرخ مصوب امسال برای مسافت زیر ۳ کیلومتر، ۳۸۰ هزار تومان برای هر دانش آموز تعیین شده است.

نرخی که به نظر می‌رسد با توجه به بعد مسافتی منزل تا مدرسه، بسیاری از خانوده‌ها زیر بار مبالغ میلیونی سرویس مدارس نروند. براین اساس با احتساب کمترین مسافت (دو کیلومتر) ماهانه چیزی حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه سرویس دانش آموزی خواهد که مورد مخالفت خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

در عین حال به گفته مدیران مدارس،علیرغم آمادگی پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری، رانندگان سرویس‌ها نیز، تمایلی برای خدمات دهی به این بخش ندارند و به سرویس دهی شرکتهای تولیدی واقع در شهر صنعتی روی آورده‌اند.

کاهش پیمانکاران سرویس مدارس در رشت

درهمین رابطه «مازیار صفرپناه» رییس انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش گیلان به مرور گفت: نرخ مصوب شورای شهر هنوز از سوی فرمانداری به پیمانکاران شهرداری ابلاغ نشده است.

وی تأکید کرد: تمام تلاش ما برای رضایت خانواده‌ها و ساماندهی به سرویس‌های حمل و نقل دانش آموزان است. امیدواریم با توجه به شرایط اقتصادی موجود و طولانی شدن فرآیند ابلاغ نرخ، هر چه سریعتر سرویس مدارس فعالیت خود را شروع کنند.

صفرپناه با اشاره به اینکه طی دوران کرونا تعداد پیمانکاران سرویس مدارس از ۹۰ پیمانکار به ۳۰ پیمانکار کاهش یافته افزود: در این مدت رانندگان سرویس مدارس در بخش دیگری مشغول به کار شدند و در حال حاضر ما در رشت با کمبود سرویس برای مدارس مواجه هستیم.

رییس انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه کارگروه حمل و نقل مدارس درصدد است یکسری مشوق‌هایی برای رانندگان سرویس مدارس برای خدمات دهی در این بخش در نظر بگیرد اظهار کرد: صدور کارت تردد برای رانندگان، تأیید صلاحیت بدون واریز هزینه و شرایط اقساطی برای گاز سوزکردن خودروها از جمله این مشوق‌ها است که امیدواریم منجر به بازگشت رانندگان سرویس به مدارس باشد.

 

۴ هزار سرویس مدارس رشت جوابگو نیست

«مسعود عباس نژاد» رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر رشت نیز به مرور اظهار کرد: دوسال تعطیلی کرونا موجب قطع ارتباط مدارس با سرویس‌ها شده بود و اکنون ساماندهی آنها برای بازگشت به مدارس کمی سخت شده است.

وی با تأکید به اینکه وظیفه شورای شهر نرخ گذاری سرویس مدارس است و در هماهنگی سرویس برای مدارس نقشی ندارد افزود: در تعیین نرخ جدید سرویس مدارس سعی کردیم رضایت هر دو طرف را مدنظر قرار دهیم تا در توان پرداخت خانواده‌ها و نیز برای رانندگان به صرفه باشد. در حال حاضر رانندگان نسبت به این نرخ معترض هستند و ما هم نمی‌توانیم برای آنها تعیین تکلیف کنیم اما در جلساتی که با پیمانکاران داشتیم تلاش کردیم به گونه‌ای نرخ گذاری کنیم تا مورد رضایت هر دو طرف قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۴ هزار سرویس موجود جوابگوی تعداد دانش آموزان رشتی نیست.اضافه کرد: در جلساتی که با پیمانکاران داشتیم برای هر سه کیلومترمسافت ۳۸۰ هزار تومان مصوب شده است که این نرخ در انتظار ابلاغ از سوی فرمانداری قرار دارد.

 

فعالیت سرویس مدارس بدون کارت تردد مجاز نیست

در سوی دیگر در حالیکه یک هفته از بازگشایی مدارس گذشته اما عدم ابلاغ نرخ مصوب سرویس مدارس از سوی فرمانداری موجب بلاتکلیفی پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری رشت شده است. این درحالیست که در ساماندهی سرویس مدارس بسیاری از رانندگان در انتظار صدور کارت تردد از سوی پلیس راهور هستند. در غیر این صورت فعالیت رانندگان بدون مجوز غیر قانونی است.

در این رابطه « سرهنگ امیر طالبی» به مرور گفت: کلیه رانندگان سرویس مدارس مکلفند در سامانه سپند زیر نظر سازمان پایانه‌های شهرداری و آموزش و پرورش ثبت نام کنند.

وی با تأکید به نقش نظارتی پلیس راهور در ساماندهی سرویس مدارس افزود: تا زمانی که رانندگان با ثبت نام در این سامانه از سوی آموزش و پرورش به ما معرفی نشوند، پلیس راهور مجاز به صدور کارت تردد به رانندگان نیست. تا کنون نیز هیچ معرفی نامه‌ای از آموزش وپرورش به دست ما نرسیده است.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان