پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
Thursday, 18 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

بخش ورزش- تیم ملی فوتبال ایران در نیمه دوم دیدار برابر سنگال عملکرد مناسبی داشت تا با امیدواری در مسیر حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قرار بگیرد.

پس از یک برد بزرگ مقابل اروگوئه، مصاف با قهرمان آفریقا دومین رقابت تدارکاتی ایران در اردوی اتریش بود. مصاف با سنگال یا همان شیرهای ترانگا که آخرین محک جدی کی‌روش و شاگردانش پیش از آغاز ماموریت مهم‌شان در جام‌جهانی بود. مسابقه‌ای سنگین و پرفشار که در نهایت با سوت هارالد لیچنر با تساوی یک بر یک تمام شد تا تیم ملی در دومین مسابقه تحت هدایت کارلوس کی‌روش در بازگشت دوباره همچنان شکست‌ناپذیر نشان دهد. تیمی که به نباختن عادت کرده و کمتر از دو ماه دیگر با دوحه با انگلیس، ولز و آمریکا برای تحقق یک هدف بزرگ که همان صعود به مرحله حذفی ورلد کاپ است، بجنگد. در این گزارش بالا و پائین‌های دومین بازی تدارکاتی ایران در اردوی اتریش را مرور کرده‌ایم.

 

سیدحسین حسینی؛ جنگ آبی و قرمز به دروازه ملی رسید

مانند بازی مقابل اروگوئه، در دومین بازی تدارکاتی اردوی اتریش، باز هم یکی از چهره‌های شاخص تیم ملی، سنگربان کشورمان بود. پس از محک خوردن علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده در بازی با شاگردان دیگو آلونسو، این بار در بازی با سنگال نوبت به سیدحسین حسینی رسید که توسط کی‌روش محک بخورد. دروازه‌بان ملی‌پوش استقلال که پس از پشت سرگذاشتن یک فصل درخشان با استقلال که به قهرمانی‌ در لیگ برتر ختم شد، برای قرار گرفتن در بین سه دروازه‌بان اعزامی به جام‌جهانی، انگیزه ویژه و البته بالایی دارد.

حسینی در بازی  با سنگال همان سنگربان مطمئن استقلال نشان داد. سنگربانی که در مصاف‌های تک به تک تبحر ویژه‌ای دارد و در جدال با قهرمان آفریقا، چندین بار شاگردان آلیو سیسه را مغلوب کرد و با سیوهایی که داشت اجازه نداد تا سادیو مانه و یارانش بتوانند از فرصت‌هایی که در محوطه جریمه به دست آوردند، گل بسازند. تنها یک بار توپ توسط مدافع خودی به تور دروازه ایران چسبید که تقصیری متوجه او نبود.

حسینی با سیوهایی که برابر سنگال داشت، نشان داد که جنگ قرمز و آبی به خط دروازه تیم ملی هم رسیده و دروازه‌بان استقلال امیدوار است که بتواند یکی از مسافران جام‌جهانی باشد. به خصوص که نمایش او مقابل قهرمان آفریقا نشان داد می‌تواند یک ذخیره مطمئن برای بیرانوند باشد. البته از امیر عابدزاده و پیام نیازمند هم نمی‌توان گذشت. کی‌روش با توجه به داشتن این چهار دروازه‌بان، یک دردسر شیرین برای انتخاب سه سنگربان حاضر در جام‌جهانی داشته باشد.

 

مرتضی پورعلی گنجی؛ سایه‌ای از مدافع گذشته

کی‌روش برابر سنگال، تیم ملی را با دو تغییر در خط دفاعی نسبت به بازی با اروگوئه به میدان فرستاد و تنها محمدحسین کنعانی‌زادگان و صادق محرمی مانند بازی قبلی باز هم از ابتدا به میدان رفتند تا به احتمال زیاد دو مدافعی باشند که کی‌روش برای حضورشان در ترکیب ثابت به نتیجه رسیده است.

دفاع چپ و زوج محمدحسین کنعانی در دفاع میانی، دو پستی است که هنوز کی‌روش برای انتخاب نفر اصلی مردد است. با توجه به این ابهام، در بازی دیشب، کی‌روش دیگر را مدافعانش را برای دو پستی که هنوز به نفر اصلی نرسیده است، محک زد.

مقابل سنگال، سیدمجید حسینی جایگزین شجاع خلیل‌زاده در پست دفاع میانی شده بود و در کنار کنعانی‌زادگان قرار گرفت. در دفاع چپ هم احسان حاج‌صفی یک خط به عقب‌تر آمده بود تا ابوالفضل جلالی که در بازی قبلی در این پست بازی کرد، روی نیمکت قرار بگیرد. دفاع راست هم با ادامه حضور محرمی بدون تغییر ماند.

در نیمه دوم هم مرتضی پورعلی گنجی، جای کنعانی‌زادگان را در دفاع میانی گرفت تا تقریبا کی‌روش همه مدافعان دعوت شده به اردوی اتریش را محک بزند.

با توجه به تغییرات صورت گرفته، خط دفاع ایران بر خلاف بازی با اروگوئه به خصوص در دفاع میانی نتوانست انتظارات را برآورده کند تا سنگالی‌ها چند بار با حسینی تک به تک شوند. گل تیم آلیو سیسه هم گل به خودی مدافعان خودمان بود و پورعلی گنجی که در نیمه دوم به میدان آمد با یک تکل، توپ ارسالی از جناح چپ را به اشتباه وارد دروازه خودی کرد تا نشان دهد که با توجه به دوری چند ماه از میدان هنوز با آن مدافع آماده گذشته فاصله زیادی دارد.

البته با توجه به عملکرد مدافعان تیم ملی در بازی با سنگال و مقایسه آن با ترکیب دفاعی بازی با اروگوئه، به نظر می‌رسد کی‌روش کار چندان سختی برای انتخاب چهار مدافع اصلی‌اش در جام‌جهانی نداشته باشد.

 

احسان حاج صفی؛ کاپیتان با توپ پر برگشت

کاپیتان باتجربه تیم ملی به‌نظر می‌رسد کم کم در مسیر بازگشت به روزهای خوبش قرار دارد. حاج صفی با بازگشت کی‌روش دوباره به ترکیب اصلی تیم ملی برگشته و برابر سنگال در پست تخصصی‌اش دفاع چپ به میدان رفت و با شعاع حرکتی بیشتر، اجازه پیش روی رو به جلو را داشت.

ملی‌پوش ایرانی آک آتن مقابل سنگال هم در عملکرد دفاعی و هم در بخش هجومی توانست نمره قابل قبولی بگیرد. حاج صفی که یک بار با دفع توپ از روی خط دروازه نگذاشت ضربه پاپه سار که از حسینی عبور کرده، به گل تبدیل شود. او در فاز تهاجمی هم در صحنه گل مساوی ایران، سازنده گل بود و پس از یک و دو با سردار آزمون، با یک سانتر دقیق توپ را دوباره به مهاجم ایرانی بایرلورکوزن رساند تا سردار هم با یک ضربه دقیق گل مساوی ایران به نام خودش ثبت کند.

 

سردار آزمون؛ باز هم یک مهاجم تعویضی گل زد

پس از یک بازی نه چندان قابل قبول برابر اروگوئه، این بار سردار جبران مافات کرد و برابر سنگال گل مساوی ایران را وارد دروازه قهرمان آفریقا کرد تا پس از دو بازی بار دیگر پایش به گلزنی برای ایران باز شود.

آزمون که آخرین بار در مسابقه فروردین‌ماه امسال در مشهد مقابل لبنان در بازی آخر انتخابی جام‌جهانی، یکی از دو گل ایران به ثمر رسانده بود، در دو بازی بعدی تیم ملی مقابل الجزایر در فیفا دی خردادماه و بازی با اروگوئه که جمعه گذشته برگزار شد، در گل‌زنی ناکام بود.

بازی با سنگال اما آزمون که به عنوان یار تعویضی در نیمه دوم جایگزین مهدی طارمی شده بود، با یک ضربه سر توپ را به تور دروازه سنی دیینگ چسباند تا دوباره موتور گلزنی‌اش روشن شود و گل شماره چهل و یک او برای تیم ملی ثبت شود.

البته مانند بازی با اروگوئه، در بازی دیشب هم تعویض طلایی کی‌روش تاثیرگذار بود و همان طور که طارمی در بازی جمعه پس از ورود به زمین گلزنی کرد، این بار هم آزمون در نیمه دوم به بازی آمد و گل تساوی را وارد دروازه سنگال کرد.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان