سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
Tuesday, 23 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۹۱ ]

 

 

 

مهری شیرمحمدی

شهر رشت از سال 1394، به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست و با عنوان شهر خلاق خوراک، در کنار شهرهای آدلاید استرالیا، بارسلونای اسپانیا، برگن از نروژ، بوداپست مجارستان، دیترویت آمریکا، لیورپول انگلیس، رم از ایتالیا، مونته ویدئوی اروگوئه، سالوادور برزیل، سنگاپور و۲۲ شهر دیگر از ۴۶ کشور جهان قرار گرفت. آبان ماه سال 1400 نیز شهر کرمانشاه به شبکه شهرهای خلاق خوراک جهان پیوست.

برای پایداری این عنوان و ماندن رشت در شبکه شهرهای خلاق، لازم است یک سری اقدامات و الزامات انجام شود. ایجاد موزه تخصصی خوراک، برپایی جشنواره ها، برگزاری نشست‌های تخصصی و ایجاد خیابان غذا، پارک های موضوعی مرتبط با خوراک، برخی از این الزمات است.

میزبانی شهرهای عضو در جشنواره ها، یکی از این الزامات است. نمایندگان شهر رشت تاکنون در نشست های شبکه خلاق جهان - که به میزبانی دیگر کشورهای عضو بوده - شرکت کرده اند. پیش از شیوع ویروس کرونا، قرار بود شهر رشت میزبان شهرهای خلاق خوراک شود ولی بخاطر شرایط پیش آمده این جشنواره لغو شد. تازه ترین خبرها نشان می دهد مهرماه، رشت میزبان شهرهای شبکه خلاق جهان خواهد بود.

اگرچه ثبت جهانی رشت با عنوان شهر خلاق خوراک با همکاری دانشگاه گیلان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و توسط شهرداری این شهر به ثمر رسید، ولی دبیرخانه آن در شهرداری رشت مستقر است و شهرداری رشت برای پایداری این عنوان باید میزبان شهرهای عضو باشد.

مهرماه، علاوه بر میزبانی شهرهای عضو شبکه خلاق، گیلان میزبان ارزیابان یونسکو هم برای ثبت جهانی ماسوله خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، در این باره گفت: اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در نظر دارد با همکاری و مشارکت شهرداری رشت و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جشنواره شهرهای خلاق ایران را در شهر رشت برگزار کند. تاریخ این میزبانی،  ۲۱ مهرماه تعیین شده است.

ولی جهانی افزود: این جشنواره به میزبانی شهر رشت و با حضور شبکه شهرهای خلاق ایران در یونسکو در زمینه‌های مختلف از جمله هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، موسیقی، صنایع‌دستی، ادبیات و خوراک‌شناسی برگزار می شود.

یکی دیگر از الزامات عملی نشده در رشت، ایجاد خیابان غذاست. از سال 94 تاکنون، ایجاد خیابان غذا در جلسات شورای شهر و مدریریت شهری مطرح می شود ولی هنوز این مهم عملی نشده است.

سال 1399 و در آخرین ماه های فعالیت شورای پنجم، لایحه ایجاد خیابان غذا توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری به شورای شهر رشت ارسال شد. در این لایحه پیاده راه مرکز رشت (میدان شهرداری) برای راه اندازی خیابان غذا پیشنهاد شد. ولی اعضای شورای شهر به دلایلی که پرهیز می شود، با مکان آن مخالفت کرده و قرار می شود خیابان غذا در خیابان جوان(خیابان فرعی منتهی به لب آب) راه اندازی شود و البته ایجاد این خیابان هم در حد پیشنهاد باقی ماند و به مرحله اجرا نرسید.

حالا در تازه ترین الزامات، راه اندازی موزه خوراک برای پایداری رشت در شبکه شهرهای خلاق مطرح شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره گفت: بستر سازی برای راه اندازی نخستین موزه آشنایی با خوراک در رشت به‌عنوان «شهر خلاق خوراک‌ یونسکو » فراهم شده است.

ولی جهانی، با اشاره به فراخوان اداره میراث فرهنگی در این باره افزود:  از سوی معاونت گردشگری میراث فرهنگی، فراخوانی منتشر شده تا شهروندان در جمع آوری و اهدای ادوات خوراک برای راه اندازی موزه خوراک کمک کنند. آثار جمع آوری شده پس از بررسی و داوری در ساختمانی که بدین منظور درنظر گرفته شده است، به نمایش در می آید.

جهانی با بیان اینکه کلبه موزه میراث روستایی واقع در ابتدای بوستان ملت برای راه اندازی موزه خوراک در نظر گرفته شده است، یادآور می شود: عملیات احیا و بازسازی کلبه روستایی بوستان ملت رشت با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال توسط دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان و با نظارت معاونت میراث‌ فرهنگی گیلان انجام شده است.

کلبه روستایی، بنایی دواشکوبه با قدمت 130سال است که در سال 1387 از روستای کنف گوراب شهرستان لاهیجان واچینی و در بوستان ملت دوباره چینی شد.

 

 

 

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، اشاره ای نکرد که آیا طرح مطالعاتی این موزه تدوین شده است یا قرار است همچون موزه های حصیر روستای فشتکه و موزه رشتی دوزی، ابتدا تابلوی آن نصب شود و سپس با تاخیر 2 ساله این موزه راه اندازی شود.

 

 حالا باید دید کمتر از دو هفته باقی مانده تا میزبانی رشت در شبکه شهرهای خلاق آیا موزه خوراک، خیابان غذا و دیگر الزامات وعده داده شده اجرایی می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان