جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

هدی‌سادات پاک‌نهاد

برای بسیاری از مردم جهان، دور ریختن مواد غذایی به یک عادت تبدیل‌شده است اما این عادت غلط فشار زیادی را بر منابع طبیعی وارد می‌کند و درعین‌حال به محیط‌زیست آسیب می‌رساند. ما با هدر دادن مواد غذایی  کار، تلاش، سرمایه‌گذاری و منابع گران‌بهایی (مانند آب، بذر، خوراک و غیره) را که برای تولید آن صرف می‌شود را هدر می‌دهیم. هدر دادن مواد غذایی باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند. علاوه بر مواد غذایی، بسیاری از اشیاء روزانه که دور ریخته می‌شوند نیز درواقع می‌توانند عمر مفید دوباره‌ای داشته باشند. در اینجا، ما با ارائه راهکارهایی به شما می‌گوییم که چگونه از بسیاری ضایعات تولید که احتمالاً دور می‌ریزید، استفاده مجدد کنید!

 

ضایعات میوه

پوست مرکبات و سایر ضایعات میوه ازجمله مواردی است که می‌توان مجدداً استفاده کرد لذا به‌جای دور ریختن ضایعات میوه و سبزی، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

-از پوست مرکبات مثل لیمو و پرتقال به‌عنوان طعم‌دهنده غذا استفاده کنید یا خلال پوست پرتقال درست کنید.

- سالاد راه بسیار خوبی برای استفاده از انواع کاهوها، سبزیجات و میوه‌ها است؛ شما می‌توانید تقریباً هر چیزی که می‌خواهید را در آن قرار دهید؛ بنابراین با سبزیجات و صیفی‌جاتی که در حال خراب شدن است می‌توانید یک سالاد خوشمزه و جدید درست کنید.

- اسموتی درست مانند سالاد راهی عالی برای استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های در حال خراب شدن است. اسموتی از انواع میوه‌ها، سبزیجات و حتی لبنیاتی مثل شیر و بستنی تهیه می‌شود و سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز است.

-میوه یک‌راه عالی برای طعم دادن و زیبا کردن دسر است. تارت میوه‌ای یا ژله میوه‌ای ازجمله دسرهای پرطرفداری است که به‌راحتی می‌توانید در این دسرها از انواع و اقسام میوه‌ها استفاده کنید.

-دمنوش میوه یکی دیگر از راه‌های مناسب برای خلاص شدن از شر میوه‌های در حال خراب شدن است. دم کردن میوه به شما کمک می‌کند که مواد مغذی را از میوه دریافت کنید و درعین‌حال با استفاده از این دمنوش، بدنتان را هیدراته نگه‌دارید. ازآنجایی‌که دمنوش میوه باید از میوه‌های خشک تهیه شود لذا لازم است ابتدا میوه را خشک کرده و سپس در طول سال از میوه خشک یا دمنوش آن استفاده نمایید.

 

تفاله قهوه

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می‌شود اما مردم معمولاً از تفاله قهوه چشم‌پوشی می‌کنند و بدون توجه به فواید آن، آن را دور می‌ریزند. قهوه کاربردهای زیادی در خانه‌داری دارد؛ تفاله قهوه بوی بد را جذب می‌کند، به‌طور طبیعی حشرات و آفات را دفع کرده و حتی در رشد گیاهان مؤثر است. همچنین از تفاله قهوه می‌توانید برای رفع سیاهی دور چشم و  لایه‌بردار پوست نیز استفاده کنید؛ کافی است تفاله قهوه را باکمی عسل مخلوط کرده و به‌عنوان اسکراب استفاده نمایید.

 

مسواک کهنه، دستیاری برای پاکیزگی

مسواک یکی دیگر از مواردی است که بعد از مدتی دور انداخته می‌شود، غافل از اینکه این وسیله پاک‌کننده می‌تواند اشیا و وسایل بسیاری را مانند دندان‌های شما سفید و براق کند! بنابراین، به‌جای دور انداختن مسواک‌های قدیمی، از آن‌ها برای تمیز کردن اجاق‌گاز، درز کاشی‌ها، منافذ و دریچه سشوار، برس مو، سر دوش، فیلتر ماشین ظرف‌شویی و... استفاده کنید.

 

وقتی لباس ها عروسک  می شوند

لباس‌های قدیمی یکی از همه‌کاره‌ترین اقلامی است که می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. تعمیر لباس‌ها و تبدیل لباس‌های قدیمی به مد جدید یکی از راه‌های استفاده مجدد از لباس‌های قدیمی است که معمولاً کمتر کسی تمایل به انجام چنین کاری دارد اما استفاده از لباس‌های کهنه غیرقابل استفاده به‌عنوان دستمال‌کاغذی، دستمال گردگیری یا زمین‌شویی جایگزین مناسبی برای استفاده مجدد از لباس‌های قدیمی است. همچنین تنها باکمی خلاقیت می‌توان از لباس‌های کهنه و قدیمی استفاده بهینه کرد؛ درست کردن عروسک با جوراب‌های کهنه، دوختن دستگیره آشپزخانه، زیرلیوانی با شلوار جین و... تنها چند نمونه خلاقیت استفاده از لباس‌های کهنه است.

 

از صابون، صابون درست کنید!

صابون‌ها بعد از مدتی استفاده می‌شکنند و درنهایت به دلیل کوچک بودن دور انداخته می‌شوند اما به‌جای اینکه تکه‌های کوچک صابون را دور بریزید، می‌توانید آن‌ها را به شکل یک قالب صابون جدید دربیاورید. چگونه؟!

-تکه‌های صابون‌های قدیمی را رنده کنید تا به تکه‌های کوچک تقسیم شوند.

-به ازای هر پیمانه صابون رنده شده یک قاشق غذاخوری آب تصفیه‌شده اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید.

-ترکیب را به مدت ۳۰ ثانیه در ماکروویو بگذارید تا ذوب شود.

-صابون را در یک قالب بریزید و اجازه دهید کاملاً خنک شوند.

-قالب را برگردانید و صابون‌ها را از قالب درآورده و به‌عنوان صابون جدید استفاده کنید.

 

کلوچه و نان از باقی مانده کیک

کیک، کلوچه و حتی نان‌های بسته‌بندی، تست و باگت حاوی تاریخ انقضا هستند و پس‌ازاین مدت به‌سرعت طعم و مزه بدی می‌گیرند و حتی ممکن است کپک بزنند اما قبل از این اتفاق می‌توانید با کیک و کلوچه‌ها، پاپ کیک و با نان، پودر سوخاری درست کنید.

*طرز تهیه پاپ کیک

-کیک یا کلوچه رو پودر کنید.

-خامه را تا جایی اضافه کنید که کیک خمیری شکل شود.

-از خمیر مقداری بردارید و کف دستتان گرد کنید.

-یک ربع داخل فریزر قرار دهید، سپس به سیخ بزنید و داخل شکلات آب‌شده بچرخانید. درنهایت با ترافل رنگی تزیین کنید.

 

*طرز تهیه پودر سوخاری

-نان را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنید.

-نان را در دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل ماکروویو بگذارید. (دقت کنید نان باید سفت شود و تغییر رنگ ندهد)

-نان‌های خشک را داخل غذا ساز بریزید تا خرد شوند.

بهترین روش برای استفاده مجدد از اشیاء و مواد غذایی دورریختنی

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان