جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

مهسا بهادری

حامد عنقا از تجربه همکاری با امین تارخ در سریال«آقازاده» می‌گوید و او را هنرمندی بزرگ و انسانی همراه و شریف بر می‌شمارد.

سریال «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی، یکی از آخرین کارهای امین تارخ بود، سریالی که حضورش به عنوان پیشکسوت در کنار بازیگران جوان، رنگی دیگر به سریال داده بود. «آقازاده» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا در سال ۹۹ مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و یکی از دلایلش هم حضور هنرمندانی چون مهدی سلطانی، امیر آقایی و امین تارخ بود.

 

تارخ در این سریال هم تسلطش روی شخصیت و ایفای متفاوت آن را نشان داد اما نکته ویژه همراهی او با بازیگران جوان بود. به بهانه درگذشت امین تارخ سراغ حامد عنقا، تهیه‌کننده و نویسنده این سریال رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

عنقا درباره آخرین مکالمه‌اش با امین تارخ می‌گوید: «نمی‌دانم درباره درگذشت امین تارخ چه باید بگویم، شنیدن این ماجرا برای من بسیار تلخ و ناگوار بود. چند روز، پیش از اینکه آقای تارخ در بیمارستان بستری شوند، با ایشان صحبت کردم و صحبت‌مان درباره بازی در فیلم جدیدی بود که می‌خواهم بسازم و از ایشان خواستم که در خدمتشان باشیم و با همه محبتی که ایشان به من داشتند، کارمان کمی به تعویق افتاد تا اینکه ایشان به بیمارستان منتقل شدند، روزهای اول کمی خیالمان راحت شد، به این خاطر که گفتند خطر رفع شده است اما الان که این خبر رسیده، از شنیدن آن بسیار شوکه شدم. چون چند روز پیش داشتیم درباره سریال جدیدمان صحبت می‌کردیم و حالا این اتفاق افتاده و این موضوع خیلی تلخ است.»

این نویسنده درباره سابقه همکاری‌اش با تارخ در سریال «آقازاده» ادامه می‌دهد: «امین تارخ دو وجه داشت. یکی وجه بازیگری که قطعا هنرمندانی که سابقه همکاری بیش‌تری با ایشان داشتند، راحت‌تر می‌توانند درباره این استاد هنرمند صحبت کنند، اما من به واسطه همکاری در سریال «آقازاده» می‌توانم چند نکته درباره جنبه هنری ایشان بگویم.»

سخت پسند اما پر انرژی

اینکه هنرمندی با سابقه امین تارخ برای حضور در یک اثر سخت‌گیری داشته باشد، اتفاق عجیب و پیچیده‌ای نیست اما اینکه انرژی جوانی‌اش را حفظ کرده باشد، کار است که از دست هرکسی بر نمی‌آید. عنقا درباره روحیه این بازیگر سرکار می‌گوید: «امین تارخ، بسیار سخت می‌پذیرفت که سرِ یک کاری حاضر شود، اما از ثانیه‌ای که جلوی دوربین حاضر می‌شد، احساس می‌کردی که با یک بازیگر جوانِ پر انرژی، که در اولین سریالش نقش‌آفرینی می‌کند، مواجه هستی. از طرفی هم میزان به چالش کشیدن، پرسش از عوامل، دقت در جزییات و حساسیت‌هایی که روی همه موارد داشت، نشان می‌داد که یک هنرمند با تجربه روبه روی شما ایستاده است. این دقت در جزییات تا جایی بود که گاهی اوقات می‌توانست، کارگردان، طراح لباس، طراح صحنه و حتی گریمور را به کلافگی برساند.»

این تهیه‌کننده درباره آموزش تارخ به سینا مهراد و پردیس پورعابدینی گفت: «در تجربه همکاری من در سریال «آقازاده» ما دو بازیگر جوان به نام سینا مهراد و پردیس پورعابدینی داشتیم. خانم پور عابدینی اولین‌ باری بود که مقابل دوربین حاضر می‌شد و چند روزی طول می‌کشید که وارد همکاری با آقای تارخ شود. یک روز با امین تارخ نشسته بودیم و داشتیم چند راش را تماشا می‌کردیم که به من گفت می‌توانم از فردا سر صحنه بیایم؟ و از فردا آن روز خودش را تبدیل به یک مربی شخصی و اختصاصی برای پردیس پورعابدینی کرد و به او آموزش داد که چگونه نفسش را کنترل کند و دیالوگ و حرکت را باهم پیش ببرد، درواقع خودش یک شاگردی را به صورت خود خواسته قبول کرد و حتی پلان‌هایش که تمام می‌شد می‌ایستاد تا پردیس پورعابدینی کارش را تمام کند، دقیقا همین کار را با سینا مهراد هم انجام می‌داد.»

امین تارخ با توان یک جوان روبروی دوربین کار می‌کرد

هم دوست بود هم همراه

عنقا درباره همراهی‌های مالی تارخ می‌گوید: «درباره شخصیت انسانی ایشان هم باید بگویم که به هیچ عنوان متوجه سختی کار نمی‌شدیم. به هرحال کار بالا و پایین دارد و در میانه‌های کار ما با ویروسی به نام کرونا روبه رو شدیم که ابدا نمی‌دانستیم چگونه باید با آن مواجه شویم و مجبور شدیم مدتی کار را تعطیل کنیم. دو روز بعد از اینکه کار را تعطیل کردیم، آقای تارخ ساعت ۲ بامداد با من تماس گرفتند و گفتند حالا که نزدیک عید است و کار تعطیل شده، برای پرداخت دستمزد عوامل مشکلی نداری؟ در پاسخ به ایشان گفتم، چرا در تنگنا هستم، گفت من یک سرمایه‌ای دارم می‌خواهی برای اینکه عواملت را از دست ندهی آن را تبدیل به پول نقد کنیم و هر زمان که پول دستت آمد، آن را به من بازگردانی؟ و تنها کسی بود که هیچگاه به من نگفت دستمزدم را چه زمانی پرداخت می‌کنی. »

این تهیه کننده در پایان گفت: «عمق رفاقت من با امین تارخ خیلی طولانی نیست، اما او در «آقازاده» جدای از نقشی که بازی می‌کرد، رفیق و همراه و استاد همه تیم بود.»

 

پردیس پورعابدینی:

استاد تارخ هر لحظه در کار رفتار حرفه‌ای را درس می‌داد

پردیس پور عابدینی معتقد است اگر توانسته در سریال «آقازاده» بازی خوبی ارائه دهد و تا حدودی شناخته شود، بخاطر تعلیم دیدن نزد اساتیدی چون امین تارخ است.

امین تارخ، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درگذشت و حالا تنها از او نامی مانده به نکویی، نامی که شاگردانش زین پس قرار است آن را زنده نگه دارند، از ترانه علیدوستی و گلاره عباسی تا پردیس پورعابدینی، هنرمندان جوان و نامداری که این شهرت و هنر را مدیون تلاش خودشان و آموزش اساتیدی چون امین تارخ هستند.

پردیس عابدینی که با سریال «آقازاده» به شهرت رسید، از تجربه تعلیم دیدن نزد امین تارخ می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.

من هنوز این ماجرا را نپذیرفتم و در شوک هستم به این خاطر که دقیقا سه روز پیش از تمام این اتفاقات آقای تارخ با من تماس گرفتند و ما گاهی با هم صحبت می ‌کردیم و بعد از «آقازاده» هم ما به هیچ عنوان ارتباطمان قطع نشد، چه بسا که بعد از این سریال، من سر کلاس‌های بازیگریشان نشستم و با شاگردانشان معاشرت کردم و این رابطه کماکان بین ما ادامه داشت.»

پورعابدینی ادامه داد: «ایشان کمک بسیار بزرگی به من کردند، در سریال «آقازاده» به جایی رسیده بودم، که خودم از صدای خودم خوشم نمی‌آمد و با آقای عنقا که صحبت کردیم، ایشان هم با من هم نظر بودند، با استاد امین تارخ صحبت کردیم و ایشان لطف کردند و به من آموزش دادند که چگونه نفسم را کنترل کنم و با صدای دیافراگمی خودم صحبت کنم. کار «آقازاده» داشت خوب پیش می‌رفت و یک روز به ما گفتند که برای مصاحبه روبه روی فریدون جیرانی بنشینیم، این ماجرا برای دختری به سن من که آن زمان تنها ۱۹ سال داشت، بسیار دلهره آور بود، اما حضور آقای تارخ بسیار به من کمک کرد، در واقع می‌خواهم بگویم که ایشان در همه موارد همراه و هم قدم بودند.»

این بازیگر درباره تاثیر امین تارخ در مشهور شدنش گفت: «آقای تارخ در به شهرت رسیدن من بسیار تاثیرگذار بودند، من بخشی از بعد صدایم در بازی را مدیون ایشان هستم. من کلاس بازیگری رفته بودم اما نتوانسته بودم صدای و تنفسم را اصلاح کنم و به جایی رسیده بودم که اصلا دوست نداشتم صدای خودم را بشنوم و اگر توانستم اندکی مورد توجه قرار بگیرم، قطعا بخاطر کمک‌های آقای تارخ بود.»

پور عابدینی این بازیگر جوان ادامه داد: «ایشان چه از لحاظ بازی و چه از لحاظ حرفه‌ای در رفتار پشت صحنه در این سریال بزرگان زیادی حضور داشتند و من وقتی کارم تمام می‌شد، پشت صفحه نمایشگر می‌نشستم و بازی‌ها را تماشا می‌کردم و باز هم این جا رفتار حرفه‌ای آقای تارخ چیزهای زیادی به من یاد دادند. ایشان پر از حس انسانیت بودند شاید بتوانم بگویم معنای واقعی انسان با شرافت را می‌توان در آقای تارخ پیدا کرد و تا زمانی که در این حرفه حضور دارم، مدیون ایشان هستم.»

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان