پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

 

گیلان امروز- بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور،میزان بارش باران مازندران در سال آبی ۱۴۰1-۱۴۰0 نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت حدود  ۱۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش  ایرنا، بر اساس این گزارش میزان بارش باران مازندران در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حدود ۵۳۴ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۴۹ میلی متر بوده حدود  ۱۸ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۴۳ میلی متر بوده حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش بیشترین کاهش بارندگی در سال آبی ۱۴۰1-۱۴۰0 مازندران مربوط به فصل تابستان است ، داده های هواشناسی مازندران نشان می دهد که میانگین بارش فصل تابستان سال ۱۴۰۱ استان ۶۱ میلی­متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲۱ میلی متر بوده، حدود ۵۰ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۱۷ میلی متر بوده،  حدود ۴۹ درصد کاهش داشته است.

اگرچه هر ساله فصل تابستان در مازندران کم بارش بوده است اما تداوم نباریدن باران به مدت ۳۵روز یعنی از ۱۲مرداد ماه تا ۱۸ شهریور ماه کم سابقه بوده است ، شرایطی که سبب شد تا کشاورزان تابستان کم بارشی را تجربه کنند.

داده های هواشناسی از ماه های سال آبی مازندران نشان می دهد که تیر ماه و خرداد ماه امسال کمترین بارندگی ها را در ۱۲ ماهه سال آبی  جاری داشت  یعنی در هر یک از این ۲ ماه هفت میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است. کارشناسان هواشناسی کاهش محسوس بارندگی در خرداد ماه امسال را به اضافه شدن خرداد ماه به ماه های فصل تابستان توصیف کردند.

میانگین بارش مرداد ماه سال جاری استان نیز ۳۰ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۷ میلی متر بوده، ۱۱ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۹  میلی متر بوده ،حدود ۳۹ درصد کاهش داشته است.

بر اساس جدول داده های آماری هواشناسی مازندران ،میانگین بارش شهریورماه فصل تابستان و به عنوان آخرین ماه سال زراعی ۱۴۰۱ استان ۲۶ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۵۷ میلی متر بوده، حدود ۵۵ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۸ میلی متر بوده،  حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران ،میانگین بارش فروردین ماه امسال استان نیز ۲۰ میلی متر ،اردیبهشت ماه  ۴۷ میلی متر و خرداد ماه نیز هفت میلی متر بوده است.

بنابر این گزارش بیشترین میزان بارش سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مازندران مربوط به ماه آبان سال گذشته با ۱۲۲ میلی متر بوده است . میزان بارندگی در ماه مهر پارسال ۵۳.۱ میلی متر بود. آذر ماه سال گذشته  ۳۷ میلی متر بارندگی به ثبت رسید و در دی ماه نیز میزان بارند گی ۷۴ میلی متر بود.

طبق این گزارش در بهمن ماه سال آبی گذشته ۵۹ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۶۷ میلی متر بود، حدود ۱۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۰ میلی متر بود، حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است.

میانگین بارش اسفند ماه سال گذشته به عنوان آخرین ماه سال ۱۴۰۰ و ششمین ماه سال سال آبی گذشته  در استان مازندران نیز حدود ۵۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود ۵۶ میلی متر بوده ۷ درصد کاهش داشته است. نسبت به مدت اسفند سال ۱۳۹۹ نیز  که حدود۵۵ میلی متر بوده ، پنج درصد کاهش داشته است.

سال زراعی  و یا سال آبی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران ، میانگین دمای هوای سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۰)  استان  منتهی به شهریور را ۱۳.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۳.۱ درجه سلسیوس بوده حدود ۶دهم درجه سلسیوس­ افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۴.۵ درجه سلسیوس بوده، ۸ دهم  درجه سلسیوس­ کاهش داشته است.

محمد علی ملکی میانگین دمای هوای میانگین دمای فصل تابستان۱۴۰۱ استان مازندران را ۲۲.۴ درجه سلسیوس باعلام کرد که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۲.۵ درجه سلسیوس بوده، یک دهم  درجه سلسیوس ­کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۳.۸ درجه سلسیوس بوده، یک چهار دهم درجه سلسیوس­ کاهش داشته است.

 

پیش بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه های مهر تا نیمه دی ماه ۱۴۰۱  نشان می دهد که میانگین بارش تا نیمه مهر در محدوده نرمال، از نیمه مهر تا نیمه آبان نرمال تا کمتر از نرمال، از نیمه آبان تا نیمه آذر کمتر از نرمال و از نیمه آذر تا نیمه دی در محدوده نرمال و در مناطق شرقی کمتر از نرمال پیش­ بینی می­ شود.

ملکی افزود: پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز به این صورت است که میانگین دما از مهر تا نیمه آبان در محدوده نرمال، نیمه آبان تا نیمه دی در محدوده نرمال گرایش به  بیش از نرمال پیش ­بینی می ­شود.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی استان مازندران هر ساله برنامه کشت پائیزه در نیمی از زمین‌های کشاورزی استان  انجام می شود ،شرایطی که کشاورزان برای عملیاتی کردن آن نیازمند بارندگی های پاییزه هستند.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

استان مازندران بر اساس خصوصیات دما ، بارش و توپوگرافی دارای دو نوع آب و هوای معتدل خزری و آب و هوای کوهستانی است.

 آب و هوای معتدل خزری جلگه های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی البرز را شامل می شود که در آن به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت تجمع یافته و به بارش های قابل ملاحظه و دمای معتدل می انجامد. میانگین بارندگی سالیانه در نوار ساحلی مازندران حدود یکهزار میلی متر است که از غرب به شرق کاهش می یابد.

آب و هوای کوهستانی مازندران از دو نوع معتدل در دامنه های البرز تا سرد در قلل و ارتفاعات بالاتر از سه هزار متر متغیر است.کاهش میزان بارندگی سالیانه ، کاهش متوسط درجه حرارت ماهانه ، زمستان های سرد همراه با یخبندان های طولانی و تابستان های کوتاه از ویژگی های مناطق کوهستانی مازندران است.

قرارگیری مازندران در حاشیه دریای خزر سبب شده است تا این استان در طول سال از آب و هوایی همسایگانی چون سرزمین سیبری ، دریای مدیترانه و دریای خزر و فلات مرکزی ایران متاثر شود

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان