پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت رییسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی، این روزها نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و بر اهمیت و جایگاه آن در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آل در کنار مزیت های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف هم نقش آفرین باشد.

با توجه به نیازمندی های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان دو طرف، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور تاثیرگذار باشد.

تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از درگاه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب می گیرد.

در این راستا، معرفی و استفاده از مزیت های صنعتی و تجاری مازندران با داشتن بیش از سه هزار واحد تولیدی و خدماتی، ظرفیت های فراوان کشاورزی، مزیت‌های علمی و فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های بسیار بکر و طبیعی گردشگری، به نحو مقتضی از سوی دولت مردمی آیت الله رییسی و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدید از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد.

اقدام روز گذشته استاندار مازندران و دعوت رسمی وی از دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای گسترش روابط سیاسی و به تبع آن همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت های اصلی برای تحقق این امر است. آنچه که مسلم است حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مازندران نشان داد که رایزنی های اخیر تنها به عنوان تشریفاتی در قاب یک همایش باقی نماند بلکه در بلندمدت با جذب سرمایه گذار و ورود مازندران به بازارهای جهانی زمینه توسعه پایدار این استان فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر وجود پنج راهگذر و مسیر مواصلاتی به طور عمده ریلی مشترک اسلام آباد- تهران- استانبول، قطار کانتینری آلماتی- بندرعباس، آلماتی- استانبول، ایران-افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین و ایران- ترکمنستان- قزاقستان نشان می‌دهد که مازندران در کنار توجه به بنیان ذاتی گردشگری می‌تواند در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای با توجه به زیرساخت‌های اثربخش برای توسعه گسترش رفت‌وآمدهای درون منطقه‌ای ساکنان اکو، نقش آفرینی کند. 

 

وزارت امور خارجه در مسیر تسهیل صادرات از مازندران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و صادرات کنندگان مازندران در سالن جلسات استانداری مازندران افزود: نیاز روسیه به مصالح ساختمانی رشد یافته که با رایزنی های انجام شده ظرفیت افزایش صادرات مصالح ساختمانی مانند کاشی، سرامیک، سیمان و گچ به این کشور فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: مسوولان مازندران با توجه به ظرفیت های این استان در تولید مصالح ساختمانی باتوجه به پیگیری های وزارت امور خارجه در این حوزه، نسبت به فراهم کردن مقدمات افزایش صادرات این قلم کالا به کشورهای روسیه، ازبکستان و قزاقستان خود را آماده کنند.

وی با بیان این که، ماهیت وزارت امور خارجه ارزآوری است، گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای تسهیل در روابط اقتصادی و صادراتی با جدیت در تلاش است.

صفری با بیان این که، استاندار مازندران هماهنگی ها برای صادرات مرکبات از این استان به کشور چین را فراهم کند، ادامه داد: با پیگیری وزارت امور خارجه روند صادرات این قلم غذایی به کشور چین فراهم شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در کنار صادرات کالا، صادرات خدمات مهندسی و پزشکی با جدیت از سوی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار است و وزارت امور خارجه در این مسیر به خوبی گام برداشته است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه با افزایش رایزن های اقتصادی و بازار یابی به دنبال جذب سرمایه گذار و بازار صادراتی است که به طور حتم با تدوام این امر روند توسعه اقتصادی کشور هموار تر خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این که، در کنار توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه، وزارت امور خارجه به دنبال احیای برجام است، گفت: جمهوری اسلامی به دنبال حل عزت‌مندانه برجام است

 

جایگاه راهبردی مازندران در کریدور شمال به جنوب

با این وجود استاندار مازندران در نشست مدیران دستگاه های اجرایی و صادرکنندگان مازندران با مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در استانداری مازندران افزود: صادرات یک میلیارد دلاری کالا از مازندران در دوره زمانی ۲ساله با استانداردسازی و کیفیت بخشی کالاهای تولیدی و تقویت دیپلماسی اقتصادی هدفگذاری شد.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان دلخوش به اعداد و ارقام افزایش صادرات کالا از مبدا استان به نقاط مختلف جهان در ماه های گذشته نیستیم چراکه ظرفیت صادراتی مازندران با برخورداری از بنادر منحصر به فرد و همچنین تولیدات کشاورزی و صنعتی بی حد و حصر است.

استاندار مازندران گفت: در ماه های گذشته کشورهای حوزه دریای خزر با پیگیری و دیپلماسی اقتصادی استانداری مازندران از سرمایه گذاری در حوزه صادراتی استان استقبال کردند که در سال های آینده با افزایش روزافزون کالاهای صادراتی، حلاوت توسعه اقتصادی ناشی از آن را مردم خواهند چشید.

وی با بیان این که، مازندران جایگاه ویژه و راهبردی در کریدور شمال به جنوب کشور دارد، گفت: اکنون بنادر نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار با ۳۰ درصد ظرفیت صادراتی خود فعالیت دارند که باید با رایزنی های بازرگانی از سوی وزارت امور خارجه صادرات از مبدا مازندران افزایش یابد.

حسینی پور اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عضو سازمان اکو آماده افزایش تبادلات تجاری با مازندران هستند و در ماه های گذشته قدم های خوبی برای تحقق این امر برداشته شده است.

استاندار مازندران ادامه داد: شرکت های صادراتی استان اکنون با تاثیر پذیری از الگوهای جهانی و رعایت استانداردهای بین المللی با دست پر به میدان صادرات پا گذاشتند و با بینش برای تولید، فرآوری و بسته بندی کالاها اقدام می کنند.

وی اضافه کرد: اکنون بسیاری از کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت بنادر مازندران برای صادرات کالاهای صادراتی خود در حال رایزنی است که به طور حتم در ماه‌های آینده اجرای این برنامه محقق می شود.

 

توسعه صادرات، اولویت مهم مازندران

حسین شاه‌پری، مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران در گفت و گو با ایرنا افزود: در هفته‌های گذشته جلسات مستمری بین صادرکنندگان و استاندار مازندران برای توسعه صادرات در استان انجام شد که سفر معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به مازندران در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان این که، رئیس جمهور در ارتباط با توسعه صادرات در استان‌های مرزی برنامه دارد، گفت: توسعه صادرات از مازندران به کشورهای منطقه اوراسیا باجدیت از سوی استاندار در دستور کار قرار دارد و تا ایجاد روند پایدار در حوزه صادراتی دست از پیگیری دیپلماسی اقتصادی نخواهیم کشید.

مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران با تاکید بر نقش مهم و بی بدیل مازندران در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه، ادامه داد: مازندران همواره نقش و جایگاه پیشرانی و پیش‌ برندگی داشته است و برای احیای این جایگاه باید اسناد توسعه و آمایش منطقه ای و استانی مبتنی بر توسعه صادراتی تدوین و تعریف شود.

شاه پری با بیان اینکه باید برای جذب سرمایه بخش خصوصی و خارجی به‌ طور اساسی برنامه‌ریزی کرد، اضافه کرد: در این راستا مردم و بخش خصوصی برنامه، سرمایه و علاقه کافی برای توسعه مراودات با کشورهخی خارجی را دارند، اما باید اذعان کرد که مسیر سرمایه‌گذاری در دولت قبل قفل شده بود و از توان بخش خصوصی به طور کامل استفاده نمی‌ شد.

وی گفت: اگر مازندران جایگاه خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی بازیابد، کل منطقه با سرعت به سمت پیشرفت خواهد رفت و در این میان بسط و گسترش همکاری های منطقه ای باید جزو اولویت ها باشد.

مسوول ستاد و بازرس ویژه پیگیری استانداری مازندران با تاکید بر اینکه باید از شرایط جدید و فرصت به وجود آمده در دولت جدید و سیزدهم و نیاز کشورهای همسایه به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد، افزود: با توجه به ظرفیت ها و توانایی های اقتصادی، تجاری و فنی و مهندسی مازندران می توان با مساعدت دستگاه دیپلماسی و بسترسازی های لازم توسط دولت مردمی، نسبت به اعزام شرکت های مختلف فعال در حوزه های راه سازی، ساختمان سازی و مجتمع های مسکونی برای مشارکت در طرح های کشورهای مختلف اقدام کرد.

 

صادرات ماموریت مهم دولت در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : صادرات کالاهای غیرنفتی استان در چهار ماهه امسال با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

حسن خیریانپور افزود: میزان صادرات کالاهای تولیدی از این استان به نقاط مختلف جهان از ابتدای فروردین تا تیر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال‌ ۱۴۰۰ از نظر وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۴ درصد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: فرآورده های لبنی، سیمان، مصنوعات مواد معدنی، کاغذ، خوراک آبزیان و محصولات شیلاتی از جمله کالاهای صادراتی از مازندران به نقاط مختلف جهان است.

خیریانپور، عراق، ترکیه، امارات، ازبکستان، صادرات، قرقیزستان، ترکمنستان را از جمله کشورهای هدف صادراتی مازندران برشمرد و گفت: افزایش تعداد کشورهای صادراتی از مبدا استان با جدیت در دستور قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: باوجود افزایش صادرات کالاهای اساسی اما بخش قابل توجهی از ظرفیت بنادر استان برای صادرات کالا خالی است و اکنون مازندران به معنای واقعی تشنه سرمایه گذاری و توسعه در این حوزه است.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با محوریت معاونت دیپلماسی اقتصادی در ماه های گذشته اقدامات خوبی برای تسهیل روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر انجام داده است.

خیریانپور با بیان این که نماد سازی کالاهای تولیدی مازندران با جدیت در دستور کار است، گفت: دولت سیزدهم برای نوسازی و استاندارد سازی کالای تولیدی و توجه به کیفیت محصولات باهدف رونق صادرات اهتمام ویژه ای دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور دیدار با صادرکنندگان و بررسی ظرفیت های اقتصادی و صادراتی استان در قالب سفر ۲ روزه پنج‌شنبه وارد استان شده است.

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان