جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گیلان به همراه هیات اعزامی تجار گیلانی با حضور در محل اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان در جمع رئیس و کارکنان اتاق بازرگانی و صنعت و جمعی از تجار و تولیدکنندگان آستراخان گفت : دولت ایران به شدت دنبال تقویت زیرساخت های تجاری و تکمیل کریدور نوستراک است ، در این رابطه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با پرزیدنت پوتین به تقویت همکاری ها و تحکیم روابط اقتصادی ایران و روسیه تاکید داشتند.

اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان پیش از ظهر روز جمعه ۱۴ مرداد میزبان هیات تجاری گیلان متشکل از تجار ، بازرگانان و تولید کنندگان گیلان بود .

در این دیدار که به منظور آشنایی هر چه بیشتر تجار و بازرگانان گیلانی با تجار و تولیدکنندگان آستراخان در محل اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان با حضور هادی تیز هوش تابان رییس اتاق بازرگانی و هیات همراه و “استانیسلاو سینچنکو ، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه و جمعی از مدیران شرکت های بازرگانی و تولیدکنندگان این استان جنوبی در فدراسیون روسیه برگزار شد ، طرفین ضمن معرفی توانمندی ها و قابلیت های تجاری و تولیدی خود، ابراز علاقمندی کردند تا با یکدیگر سرمایه گذاری مشترک کنند.

هادی تیزهوش تابان در ابتدای این نشست به اهمیت توسعه روابط ایران و روسیه تاکید کرد و گفت : در حال حاضر روسیه بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا از هندوستان و کشورهای جنوب و شرق آسیا به مسیر کریدور شمال جنوب نیاز دارد و هیچکدام از کریدورهای شمالی و شرق به غرب ، پاسخگوی تبادلات کالایی با شرکای اقتصادی قبلی و آینده این کشور نخواهد بود و مطمئنا تقاضا و شبکه تامین کشور روسیه نیاز به مسیرهای جدید خواهد داشت که جمهوری اسلامی ایران با داشتن روابط سیاسی بالا با کشور روسیه، کریدور شمال جنوب را که مورد توافق سه کشور ایران، هند و روسیه است دنبال می کند.

وی افزود : کریدور شمال - جنوب ، روسیه را از طریق ایران به هند وصل می‌کند ‌و این کریدور یکی از گزینه‌های مهم روسیه برای توسعه تجارت و انجام مبادلات کالایی است. بنابراین ضروری است با تسهیل فرایندها و تکمیل زیرساخت ها از مزیت کریدور شمال جنوب برای رونق ترانزیت کشور بهره گیری کرد.

به گفته وی خوشبختانه با بالا بودن روابط روسای جمهور دو‌ کشور تکمیل زیر ساخت ها در حال تحقق است و جمهوری اسلامی ایران بخش باقی مانده حلقه مفقوده بخشی از زیر ساخت ها را تا کمتر از یک سال آینده تکمیل خواهد کرد .

وی تصریح کرد : ما به دنبال تقویت بازارهای هدف صادراتی خودمان در روسیه هستیم، این مهم اکنون در حال تحقق است ، تجارت ما با روسیه در سال جاری ۶۰ درصد افزایش یافته است ، تجار ما اکنون به دنبال بازار سازی در روسیه از طریق آستراخان هستند ، ما به دنبال تقویت بازار و صادرات بیشتر هستیم.

تیزهوش تابان گیلان را استان فرصت ها و در زمینه ظرفیت های اقتصادی ، تولیدی ، صنعتی و بازرگانی کم نظیر دانست و ادامه داد:

دو استان به لحاظ اقتصادی می توانند تکمیل کننده نیاز همدیگر باشند لذا تلاش ما در ماههای اخیر گسترش مبالادت اقتصادی و راه اندازی خط پرواز رشت آستراخان بود که انتظار ما حمایت از این پرواز از سوی طرف روسی و مسئولان دولتی و بخش خصوصی آستراخان نیز می باشد و برای این منظور بلیت پرواز در دو کشور برای تجار قابل خریداری است .

تیزهوش تابان رسیدن به مبادلات تجاری تا ۱۰ میلیارد دلاری توسط رئیس جمهور ایران را قابل تحقق دانست و تصریح کرد : به عنوان بازرگان که سالها تجربه فعالیت در روسیه را دارم این عدد را قابل تحقق می دانم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان افزود : نیازهای ما خوشبختانه دو طرفه است آنچه شما دارید برای کشور ما اهمیت دارد و آنچه ما داریم برای کشور شما نیز نیاز است .

تیز هوش تابان در خاتمه از برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در سپتامبر یا اکتبر ( شهریور با مهر ) در آستراخان روسیه اشاره کرد و ضمن استقبال از پیشنهاد رییس اتاق آستراخان برای برپایی نمایشگاه مشترک گفت : نمایشگاه مشترک یک مزیت برای تجارت دو کشور است و استقبال می کنیم .

 

تلاش سرکنسولگری ایران در آستراخان برای حمایت از بازرگانان

سید ستار پور سید رایزن اول سرکنسولگری ایران در آستراخان هم به حمایت سرکنسولگری از تجار و بازرگانان و تسریع در صدور روادید اشاره کرد و گفت : آقای آکوچکیان سرکنسول توجه لازم به توسعه روابط را دارند و نگاه ما همچون گذشته توسعه مناسبات و‌ حمایت از بازرگانان است .

به گفته وی در یک ماهه اخیر شاهد تحولات اخیر در توسعه مناسبات بودیم که سفر مسئولان رده بالای ایران به آستراخان نشانگر اهمیت به این موضوع است .

وی رییس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان را فردی عمل گرا و دارای تعامل با تجار ایرانی دانست و خاطر نشان کرد : همه موارد موید چشم انداز روشن در توسعه مناسبات دو کشور است.

 

پیشنهاد برای برگزاری نمایشگاه مشترک ایران و روسیه

“استانیسلاو سینچنکو “رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان هم با استقبال از حضور هیات ایرانی در محل اتاق بازرگانی ‌ با ابراز خرسندی از دیدار مجدد خود با رییس اتاق بازرگانی گفت :

امروز شرایط و مناسبات اقتصادی ما رو به پیشرفت و توسعه است و خوشبختانه رویکرد اتاق های دو طرف گسترش همکاری و تلاش در جهت رفع موانع است .

وی ادامه داد: خرید زمین کشاورزی توسط سرمایه گذاران ایرانی برای کشت فراری ، انجام سرمایه گذاری های مشترک ، یک طرفه و‌حمایت از تجار و بازرگانانی ایرانی از مواردی است که در اتاق آستراخان دنبال می شود .

وی پیشنهاد گسترش همکاری ها را به طرف ایرانی داد و‌اضافه کرد : ما در آستراخان مزیت هایی را به جهت امکانات و تجهیزات لجستیکی و سخت افزاری و همچنین مزیت هایی در حوزه کشاورزی از جمله برنج داریم که اعتقاد ما توسعه مبادلات اقتصادی است .

“استانیسلاو سینچنکو “از برپایی نمایشگاه توانمندی های بخش خصوصی در ماه سپتامبر با اکتبر ( شهریور با مهرماه ) در آستراخان ارائه داد و از پیشنهاد طرف ایرانی برای برگزاری نمایشگاه مشترک در زمان مذکور استقبال کرد و یادآور شد :

این نمایشگاه قطعا در صورتی که به صورت مشترک برگزار شود می تواند تجار دو کشور را با دستاوردهای یکدیگر آشنا نماید.

 

آمادگی برای سرمایه گذاری مشترک

در این نشست روشنعلی یکتا بازرگان و تاجر ایرانی فعال در بازار روسیه و کشورهای اوراسیا و عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه به لزوم سرمایه گذاری مشترک و کشت فرا سرزمینی و آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای ورود و سرمایه گذاری به صورت کشت فرا سرزمینی در خاک روسیه تاکید کرد .

هادی الماسی مشاور اتاق بازرگانی گیلان در امور کشاورزی هم به تشریح پتانسیل ها و مزیت های کشاورزی گیلان پرداخت .

طرفین در خاتمه به صورت B to B در حوزه های مختلف تجارت و بازرگانی با یکدیگر تبادل اطلاعات و گفتگو کردند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان