جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
Friday, 19 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز- نماینده رودبار در مجلس، با اشاره به آسیب های پیش بینی شده در اجرای آزادسازی ارز ترجیحی، خاطرنشان کرد: یکی از مفسده های جدی نظام اقتصادی همین ارز ترجیحی بود زیرا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه کشور را صرف خرید کالاهایی می کردیم که به دست مردم نمی رسید.

مهرداد گودرزوند چگینی، با بیان اینکه سیزدهم از سال گذشته به دنبال حذف ارز ترجیحی بود، اظهار کرد: دولت به دلیل اینکه ارز ترجیحی جامعه هدف را در بر نمی گیرد، به دنبال حذف آن بود.

وی اشاره به دغدغه مجلس درباره آسیب ها و مشکلات حذف ارز ترجیحی، افزود: از همان زمان برگزاری جلسات متعدد با معاون اول رئیس جمهور و وزرای کشور، صمت و جهاد کشاورزی را دنبال کردیم و لذا در بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه دادیم چنانچه بتواند کالابرگ الکترونیکی تعریف کند و قیمت کالاهای اساسی در شهریور ۱۴۰۰ لحاظ شود و دارو و نهاده ها به اندازه نیاز کشور باشد، حذف ارز ترجیحی را آغاز کند.

نماینده شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه دولت بخشی از تمهیدات لازم را صورت داد و برای ۹ دهک از ۱۰ دهک یارانه را لحاظ کرد، گفت: در حال حاضر دولت نیازمند به روزرسانی اطلاعات یارانه ای است و لذا سه ماه فرصت دارد؛ البته یارانه برای ۹ دهک واریز شده و درصدی هم نیازمند راستی آزمایی و بررسی اطلاعات جهت دریافت یارانه هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به آسیب های پیش بینی شده در اجرای آزادسازی ارز ترجیحی، خاطرنشان کرد: یکی از مفسده های جدی نظام اقتصادی همین ارز ترجیحی بود زیرا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه کشور را صرف خرید کالاهایی می کردیم که به دست مردم نمی رسید و عادلانه توزیع نمی شد؛ در مقابل کالاهای اساسی چند برابر به دست عده ای برخوردار می رسید.

وی ادامه داد: دولت برای اینکه شرایط عدالت را در جامعه ایجاد کند اقدام به ازادسازی ارز ترجیحی کرد و لذا با مراقبت همه دستگاه ها و همت قوای سه گانه امیدواریم بتوانیم کمترین آسیب را برای مردم ایجاد کنیم و قشر آسیب پذیر بتوانند به تعادل برسند و همه جامعه از یارانه برخوردار شوند.

گودرزوند، در ادامه از تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت جهت تامین گندم و جو و دانه های روغنی خبر داد و عنوان کرد: امسال این ا مسال برای زیتون نیز در نظر گرفته شده است تا بتوانیم شاهد افزایش ۱۰ درصدی این چهار قلم نسبت به سال گذشته از طریق بهسازی و تسهیلات و بیمه باشیم.

وی تامین کالاهای اساسی به ویژه گندم را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: هرچقدر در تولید کالاهای اساسی به استقلال برسیم از آسیب ها جلوگیری می شود و لذا مجلس با همکاری جهاد کشاورزی بسیار حساس است تا هر سال وضعیت بهتری در گندم داشته باشیم. متاسفانه سیاست های گذشت گذشته کشاورزان را به جای کشت دیمی به سمت صیفی کاری برده و نرخ خرید تضمینی گندم بسیار پایین بود.

نماینده رودبار در مجلس با بیان اینکه سال ۹۹ نرخ خرید تضمینی گندم را به ۵۵۰۰ تومان و سال ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ تومان رساندیم، افزود: برای امسال نیز قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان پیش بینی شده تا کشاورزان به سمت گندم کاری بروند و امنیت غذایی ما حفظ شود؛ این در حالی است که می توان صیفی جات را از کشورهای دارای آب وارد کرد.

وی با بیان اینکه بحران اوکراین قیمت جهانی گندم را افزایش داده است، متذکر شد: براساس پیش بینی ها امسال باید شش میلیون تن واردات گندم داشته باشیم و قیمت ها هر روز بالا می رود.

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان